Rovnaké nabíjačky pre mobilné telefóny - z
30. 6. 2009
Najväčší výrobcovia mobilných telefónov sa dohodli, že od roku 2010 budú všetky nové produkty na európskom trhu používať jeden univerzálny typ nabíjačky. Ide o ústretový krok nielen voči zákazníkom, ale i voči životnému prostrediu.
Na používaní spoločného štandardu nabíjačky sa dohodli výrobcovia mobilných
telefónov, ktorých produkty majú spoločne 90-percentný podiel na európskom
trhu. Produkty spoločností Apple, LG,
Motorola, Nokia, Samsung, Sony Ericsson, Texas Instruments, NEC, Qualcomm a
Research In Motion budú pre nabíjanie používať rozhranie microUSB.
Dohoda najväčších výrobcov mobilných telefónov umožní, aby sa nové mobilné
telefóny predávali aj bez pribalenej nabíjačky, vďaka čomu sa zníži množstvo
elektroodpadu.
Spoločnú nabíjačku by mali využívať iba tie telefóny, ktoré majú dátovú
hardvérovú výbavu – teda 3G telefóny a tzv. „smartphones“ (inteligentné
telefóny, ktoré v sebe spájajú mikropočítač a telefón, prípadne ďalšia zariadenia,
spravidla GPS navigáciu).
Hovory v roamingu lacnejšie
29. 6. 2009
Od 1. júla ceny hovorov v roamingu mobilných operátorov v krajinách Európskej únie zlacnejú. Cenový strop za minútu uskutočneného hovoru sa podľa nových pravidiel o roamingu zníži z 0,46 eur bez DPH na 0,43 eur bez DPH.
Cenový strop tzv. "eurotarify" sa za
minútu prijatého hovoru v roamingu zníži z 0,22 eur na 0,19 eur bez DPH.
Zlacneniu roamingových hovorov má pomôcť aj novonariadená tarifikácia, ktorá
bude pri odchádzajúcich hovoroch v roamingu sekundová od prvých 30 sekúnd
volania a pri prijatých bude platiť hneď od prvej sekundy hovoru. Nové pravidlá EÚ o roamingu upravujú aj cenu
správ SMS.
Telekomunikačný úrad však v súvislosti s
roamingom občanov varuje, aby boli obozretní a pred začatím využívania roamingových
služieb sa oboznámili s podmienkami a cenami. Predídu tým nechceným prekvapeniam v podobe vysokého
účtu za komunikačné služby.
Regulácia a špeciálne akcie operátorov síce
ceny roamingu znižujú, avšak podľa TÚ sa pred finálnym rozhodnutím neoplatí spoliehať
len na reklamu a ústne informácie predajcov, ale potrebné je dôkladne sa
oboznámiť so všetkými podmienkami a cenami.