Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Životné pravdy

Na väčšinu problémov existuje buď mnoho odpovedí, alebo žiadna odpoveď. Len na pár problémov existuje jediná odpoveď - a aj tá je nesprávna.

Odpustite a nezabudnite.

Dobrý začiatok vedie k zlému koncu. Zlý začiatok asi nemá koniec.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Murphyho rady

Ak vás niekto upozorní, že sa určitá vec kazí, nemá zmysel meniť vec. Treba sa zbaviť donášača. Vymeniť ľudí je predsa oveľa ľahšie, ako vymeniť vec.

Žena si myslí, že zmyslom života je láska, muž si myslí zmyslom života je práca.

Práca je to, čo nikto nechce robiť.

(Murphyho zrnká II)
Murphyho vynálezy

Predtým, ako si začnete strihať nechty, natrite ich na červeno – ľahšie ich potom nájdete na koberci.

Nočnú lampu na slnečnú energiu ocení každý, kto hľadá pod lampou tmu.

Ak nemáte čas na sprchovanie, jednoducho sa obaľte izolepou a potom ju odmotajte – špina sa na ňu nalepí.

(Murphyho zrnká II)
O podnikateľoch

Ak sa všetko hrnie oproti vám, ste v nesprávnom prúde.

Nestačí, ak vyhráte. Ešte treba, aby ostatní prehrali.

K úspechu sa nedá dôjsť disciplinovaným čakaním v rade,

(Murphyho zákonník)
Oheň a voda

Prebieha zákopová vojna. Priateľský vojak Kohn každé ráno vystrčí zo zákopu na palici svoju prilbu a nepriateľský vojak zo zákopu naproti do nej celý deň strieľa. Aj dnes Kohn vystrčí prilbu – a nič – streľba žiadna. – Hej, prečo nestrieľaš – kričí na nepriateľa vojak Kohn. – Minuli sa mi náboje, - kričí naspäť nepriateľský vojak. – Predám za dolár kus. Ak vezmeš celú tisícku, dám ti päť percent zľavu, - ponúka vojak Kohn.

Zo štatistiky vyplýva, že najčastejšou príčinou, pre ktorú branci nemôžu ísť na vojnu, vôbec nie je náhle úmrtie dotyčného. Podľa našich zistení s takouto diagnózou ešte nikoho neodviedli. Regrúti sa, ktovie prečo, chytajú diagnóz s oveľa nižšou šancou na úspech. Takýmito sú predovšetkým slepota a hluchota. Hluchotu neodporúčame – mohli by vás odviesť k čističom prúdových motorov. Slepota je o niečo lepšia, ale tiež to nie je bohviečo...

Poznanie je poklad, ale kľúčom k nemu je prax. (Fuller)

(Zrnká úsmevu)

Poslanci ukončili rokovanie diskusiou o zákaze spaľovacích motorov

18. 5. 2023 Poslanci Národnej rady (NR) SR ukončili utorkové rokovanie aktuálnej 90. schôdze diskusiou o návrhu stanoviska parlamentu k zákazu výroby nových spaľovacích motorov na úrovni EÚ po roku 2035. Rozprava k návrhu ešte neskončila, pokračovať má opäť v stredu (17. 5.).
Podľa uznesenia, ktoré predložili poslanci za strany SaS a Sme rodina, má vláda hlasovať proti každému návrhu, ktorý smeruje k znevýhodňovaniu, predražovaniu alebo zákazu spaľovacích motorov. Zároveň má viesť aktívne rokovanie a hľadať podporu u partnerských štátov EÚ proti zákazu spaľovacích motorov a presadzovať princíp technologickej neutrality.
B
(Zdroj: teraz.sk)

Bratislava zažije masívnu opravu ciest za 16 miliónov

16. 2. 2018 V Bratislave dá v tomto roku magistrát opraviť 100 kilometrov komunikácií za 16 miliónov eur. S prácami chce začať v marci na Bajkalskej ulici, a to v úseku od Prístavného mosta po križovatku Bajkalská-Trnavská.
V tomto roku čaká Bratislavu podľa primátora masívna oprava komunikácií. "Spolu s 50 kilometrami z roku 2016 a 50 kilometrami z roku 2017 bude mať hlavné mesto počas troch rokov opravených 200 kilometrov komunikácií," povedal Nesrovnal. ​Ako spresnil, okrem hlavných ťahov sa budú opravovať aj cesty v každej mestskej časti. V Starom Meste sa opraví napríklad Brnianska a Cintorínska, v Novom Meste Račianska a Odborárska, v Petržalke Panónska, Dolnozemská či Mamateyova, v Rači Pri Vinohradoch a Púchovská, vo Vrakuni Hradská a vo Vajnoroch Roľnícka. Oprava 100 kilometrov komunikácií vyjde na 16 miliónov eur, sedem miliónov dá mesto zo svojho rozpočtu a deväť miliónov eur je z dotácie od štátu. Primátor zároveň deklaroval plán hlavného mesta do konca roka 2021 kompletne vymeniť vozovku na deviatich hlavných bratislavských radiálach a troch spojniciach k týmto cestám.
(Zdroj: hnonline.sk)

Mesto v Európe, ktoré sa svet snažil vymazať

1. 2. 2018 Napriek tomu sa zdvihol z popola s hlbokou a vzdornou odpoveďou. Oveľa ďalej na sever od slávnych prítokov fjordu, na okraji hraníc, leží najsevernejšie pobrežné mesto vo Finnmarku (územnosprávna jednotka v severnej časti Nórska).
Hammerfest. Nachádza sa päťsto kilometrov za polárnym kruhom, kde dominuje surová divočina príkrych polostrovov a útesov ako na konci sveta, píše BBC. Miesto, kde mala príroda dlho hlavné slovo. V zime, akoby na základe dekrétu Odina, sa cesty strácajú pod hlbokými vrstvami snehu a keď na oblasť padá polárna tma, od polovice novembra do konca januára je takmer absolútna. Keď sa však vyberiete po opustenej, snehom pokrytej ceste do Hammerfestu, kde žije vyše 10 tisíc obyvateľov, čoskoro prídete na to, že jedno z najsevernejších miest na svete má oveľa horšie problémy, ako je vyrovnávanie sa s teplotami pod nulou. História Hammerfestu je nešťastným príbehom prírodných katastrof, požiarov, rán a vojen, ktoré zahŕňajú časovú líniu od Napoleona až po nacistov. So šťastným koncom. A napriek tomu, že je jednou z najprirodzenejších osád v severnej Európe, moderný vzhľad mesta by vám mohol pripadať skôr zvláštny. Pozriete naň a cítite sa inak ako na iných miestach tohto ďalekého severu.
(Zdroj: hnonline.sk)

Prečo chcú ísť Bulhari a Chorváti tak veľmi do eurozóny?

29. 1. 2018 Po tom, čo Bulharsko prevzalo predsedníctvo EÚ, sa dostali aj do našich médií správy, že krajina má záujem vstúpiť do eurozóny. Rád by ich tam privítal aj prezident Európskej Komisie Juncker.
Koncom minulého roka sa zase ozývali podobné hlasy z Chorvátska, ktoré by chcelo prijať euro do sedem-osem rokov. Aktuálne už eurozóna nie je v existenčnom ohrození, členstvo v nej však stále prináša nemalé náklady v podobe financovanie zadlžených krajín. Navyše, nikde nie je napísané, že sa kríza eura nemôže zopakovať. Prečo teda chcú Bulhari a Chorváti do eurozóny aj napriek týmto nákladom a rizikám? Keď do eurozóny vstupovalo Slovensko, tak našou hlavnou motiváciou bolo a) nižšie úročenie; b) stabilnejšia mena, ktorá by okrem iného znížila transakčné náklady pre investorov c) vyšší punc, ktorý poskytujú silnejšie pravidlá eurozóny. Dnes už vieme, že minimálne posledný bod je otázny, keďže z tých pravidiel sa urobil trhací kalendár.
(Zdroj: hnonline.sk)

Holandsko chce vytvoriť umelý ostrov s veternou farmou

2. 1. 2018 Radikálny projekt plánuje vybudovanie ostrova, ktorý by slúžil ako rozdeľovač pre obrovskú pobrežnú veternú farmu. Tá by obklopovala umelý ostrov, ktorý chcú Holanďania vybudovať na piesočnom poli Dogger Bank. Nachádza sa 125 kilometrov od východného pobrežia Yorkshiru. Zároveň bola označená ako potenciálne veterná lokalita. Farma by posielala elektrinu cez diaľkový kábel do Spojeného kráľovstva, Holandska, prípadne do Belgicka, Nemecka a Dánska.
Spoločnosť TenneT, holandský ekvivalent britskej spoločnosti National Grid, je veľkým zástancom projektu. Nedávno zdieľala zistenia zo štúdie. Ta uvádza, že by tento plán mohol byť o miliardy eur lacnejší, ako sú konvenčné veterné elektrárne a medzinárodné silové káble. Tento sci-fi návrh je odpoveďou na tlak zo strany priemyslu, ktorý vyžaduje rozvoj veterných elektrární na pobreží. Tie sú totiž vytláčané čoraz ďalej od pobrežia, čo citeľne zvyšuje náklady. Podľa Roba van der Haga, ktorý riadi program pre rozvoj pobrežných veterných rozvodov spoločnosti TenneT, je dôležité, aby sa priemysel aj naďalej snažil znižovať náklady. Keďže každý ďalší kilometer smerom do mora znamená ďalší kilometer drahších káblov, firma je presvedčená, že je potrebné zvoliť nové, neobvyklé riešenie. Umelý ostrov by umožnil úspory z rozsahu, vyššia rýchlosť vetra a káble, ktoré by prevádzali energiu z pobrežných turbín na ostrov, by boli lacnejšie. Aby bolo možné na umelý ostrov umiestniť všetky zariadenia, mal by mať zhruba päť až šesť štvorcových kilometrov, čo je približne pätina veľkosti ostrova Hayling v Lamanšskom prielive.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Monika
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner