Podmienky výkonu volebného práva
14. 11. 2022
Zákon o podmienkach výkonu volebného práva ustanovuje prekážku výkonu volebného práva, ktorou je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia, ktorá bola zavedená do právneho poriadku hneď po politických a spoločenských zmenách v marci 1990 a pre voľby do orgánov samosprávy obcí.
Táto prekážka bola a je teda viac ako 30 rokov spoločnosťou akceptovaná z dôvodu, že spravidla sa uplatňovala pri doručovaní prenosnej volebnej schránky do nemocničných zariadení a obmedzenie sa vzťahovalo najmä na infekčné oddelenia nemocníc. Zákon, prirodzene, nepočítal s pandémiou a s takým rozsiahlym dopadom na uplatňovanie volebného práva voličov.
Pretrvávajúca pandémia ochorenia COVID-19 si vzhľadom na jej celospoločenské dopady vyžiadala mimoriadne riešenia. Do volebného zákona sa doplnila možnosť ustanoviť v čase pandémie a v príčinnej súvislosti s ňou osobitným zákonom podmienky, za ktorých sa prekážka práva voliť na voličov, ktorým bolo zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodu ochrany verejného zdravia, nebude vzťahovať. Zámerom bolo, aby voliči, ktorí by sa za bežných okolností z dôvodu nariadených karanténnych opatrení nemohli zúčastniť volieb, mohli uplatniť svoje aktívne volebné právo a hlasovať.
Reakciou na vyššie uvedené bolo prijatie zákona č. 185/2022 o špeciálnom spôsobe hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorým sa umožňuje hlasovať v týchto voľbách aj voličom, ktorým bola nariadená izolácia a karanténa, avšak špeciálnym spôsobom tak, aby bola zabezpečená ochrana verejného zdravia.
Prezidentka Slovenskej republiky verejne prisľúbila vyhlásenie referenda na základe návrhu petičného výboru najmenej s jednou otázkou po tom, ako Ústavný súd Slovenskej republiky rozhodne o ústavnosti jednej z navrhovaných otázok. Vzhľadom na skutočnosť, že ochorenie COVID-19 je naďalej dôvodom na nariadenie izolácie a karantény a predstavuje prekážku pri výkone aktívneho volebného práva, ustanovilo sa aj pre referendum, ktoré sa vzhľadom na lehoty zakotvené v Ústave Slovenskej republiky bude konať v prvých mesiacoch roka 2023, vytvoriť zákonné predpoklady pre hlasovanie voličov nachádzajúcich sa v izolácii alebo v karanténe.
K
Prevádzka vozidiel v cestnej premávke po novom
21. 12. 2020
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky predložilo návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Podľa nariadenia Komisie (EÚ) 2017/1151 z 1. júna 2017, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (Euro 5 a Euro 6) a o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel, ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES, nariadenie Komisie (ES) č. 692/2008 a nariadenie Komisie (EÚ) č. 1230/2012 a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 692/2008 (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2017/1151“) je posledný dátum prvej evidencie 31. decembra 2020 pre nové vozidlá kategórie M1 a kategórie N1 triedy I, ktoré plnia emisné limity Euro 6d- TEMP- EVAP-ISC a Euro 6d-ISC označené písmenami DG a AM. Po 31. decembri 2020 sa stanú tieto vozidlá vozidlami ukončenej série, ktoré je možné prihlásiť do evidencie vozidiel len na základe povolenia pre skladové zásoby tzv. povolenie dopredaja vozidiel, ktoré je limitované počtom vozidiel.
Prvá vlna pandémie spôsobila, že nové vozidlá s touto emisnou normou boli predajcom v Slovenskej republike dodané s oneskorím, zväčša až po letných prázdninách, kedy v Slovenskej republika začala druhá vlna pandémie, počas ktorej boli vládou Slovenskej republiky prijímané opatrenia na obmedzenie mobility občanov, ktoré vyvrcholili obmedzením slobody pohybu a pobytu zákazom vychádzania. Tieto opatrenia spôsobili, že došlo k poklesom predaja nových vozidiel, čo spôsobilo, že predajcom nových vozidiel zostane k 31. decembru 2020 na skladoch väčšie množstvo vozidiel, ktorých počet prekročí limit vozidiel, ktoré môžu byť povolené pre skladové zásoby. Cieľom zmien v zákone je reagovať na mimoriadnu situáciu v súvislosti s ochorením COVID-19 a čo najskôr tak predísť negatívnym následkom na predajcov vozidiel.
K
Park pod Strečnom má nového investora
17. 12. 2020
Jednu z mála veľkých investícií do priemyselných a logistických priestorov v tomto roku získa sever Slovenska. Spoločnosť I. K. A real prispeje k rozšíreniu priemyselného parku v Strečne, kde už dnes pôsobí množstvo logistických hráčov či firiem z oblasti automotive.
V rámci investície pribudnú dve novostavby, ktoré sa budú podľa firmy využívať na administratívu, logistiku, montáž či na kompletovanie dielov napríklad pre strojársky priemysel.
„Navrhovaná činnosť bude znamenať zdroj príjmov pre okolité obce a vytvorenie približne 220 nových priamych trvalých pracovných miest,“ priblížila pre HN členka Dozornej rady I. K. A Real Katarína Ihnatišinová.
Seniorské hodiny môžu komplikovať predsviatočné nákupy
9. 12. 2020
Tzv. seniorské hodiny môžu vážne skomplikovať predsviatočné nákupy v potravinách a drogériách. Upozornila na to Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje najväčšie obchodné reťazce na Slovensku,
Aliancia preto vyzýva vládu, ako aj všetky ostatné kompetentné štátne orgány, aby venovali hroziacim komplikáciám v obchodoch pred blížiacimi sa sviatkami primeranú pozornosť.
Navrhované opatrenia podľa nej nemajú za cieľ uprednostniť záujmy obchodníkov, ale sú v prospech celej zákazníckej verejnosti, jej nákupného pohodlia a bezpečnosti.
"Je tu reálna hrozba, že ponechanie seniorských hodín v nezmenenom rozsahu aj v čase tradične zvýšených nákupov pred sviatkami spôsobí, že zvyšné otváracie hodiny nebudú pre verejnosť dostatočné," zdôraznil Martin Krajčovič, predseda aliancie.
V tejto súvislosti SAMO upozornila, že v predvianočnom nákupnom období dochádza v prevádzkach potravín a drogérie nielen k ich zvýšenej návštevnosti, ale i k zvýšeniu času, ktorý v nich zákazníci strávia.
Deje sa tak nielen v dôsledku nákupov väčšieho množstva tovarov, ale aj nákupu širšieho sortimentu, ktorého výber si vyžaduje prirodzene dlhší čas.
Keďže počet zákazníkov v predajniach zostáva naďalej regulovaný, SAMO upozorňuje na hroziacu zvýšenú koncentráciu zákazníkov pred obchodmi. Okrem epidemiologických rizík to môže mať za následok aj riziká bezpečnostné v dôsledku nespokojnosti čakajúcich, ktorí sa už do obchodu nedostanú.
Obchodné reťazce združené v SAMO preto navrhujú operatívne prehodnotiť režim seniorských hodín a pristúpiť k ich zrušeniu.
V
Zmeny Ústavy SR od 1. 1. 2021
1. 12. 2020
Pripravujú sa zmeny Ústavy SR. Zmeny by mali nadobudnúť účinnosť 1. 1. 2021 a niektoré zmeny od 1. 1. 2025.
Z hľadiska obsahového vymedzenia návrhu ústavného zákona sa právna úprava zameriava na
•reformu zloženia a pôsobnosti súdnej rady vrátane profesionalizácie funkcie podpredsedu súdnej rady,
•previerky majetkových pomerov sudcov a sudcovskej spôsobilosti,
•reformu kreovania ústavného súdu,
•úpravu niektorých pravidiel konania pred ústavným súdom, najmä zavedenie možného prepojenia konania o sťažnosti fyzických a právnických osôb s konaním o súlade právnych predpisov, vrátane zamedzenia rozhodovanie o súlade ústavných zákonov s Ústavou Slovenskej republiky,
•zavedenie vekového cenzu pre zánik funkcie sudcu všeobecného súdu a sudcov ústavného súdu a úprava statusu sudcov všeobecných súdov formou novej úpravy tzv. rozhodovacej imunity sudcov, zrušenia súhlasu s trestným stíhaním sudcu všeobecného súdu a generálneho prokurátora Slovenskej republiky, ako aj úpravy prekladania sudcov pri zmenách v sústave všeobecných súdov,
•zriadenie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky (ďalej len „najvyšší správny súd“) a s tým súvisiace nové nastavenia právomoci najvyššieho správneho súdu a ústavného súdu.
K