Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Život treba žiť

Pri nádhernom mauzóleu Rotschildovcov na frankfurtskom cintoríne sa zastaví chudobný Kohn. Dlho stavbu bez slova obdivuje. Potom si potichu pre seba závistlivo povzdychne: „Tí si ale žijú!“

Najväčšou kvalitou peňazí je ich kvantita. (Spinoza)

Zvykne sa hovoriť: „Pomôž si človeče a aj boh ti pomôže“. Tí opatrnejší ešte dodávajú „ak si to zaslúžiš“.

(Zrnká úsmevu)
Murphyho zákony po slovensky

Nešťastie chodí po horách, pomedzi ľudí, čaká na teba za rohom, chodí ti oproti a práve teraz sa ti ide prihodiť.

Najhoršie veci najčastejšie postihujú najlepších ľudí.

Veci zásadne spejú od zlého k horšiemu.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Oheň a voda

Dôstojník, aby povzbudil vo vojakoch bojového ducha, zápalisto reční: - Vojaci! Teraz nadišiel veľký a slávny okamih. Dnes pôjde muž proti mužovi! Tu sa opatrne ozve vojak Ábeles: - S dovolením, nemohli by ste mi ukázať toho môjho? Ja by som sa s ním hádam aj dohodol...!

Poznanie je poklad, ale kľúčom k nemu je prax. (Fuller)

Stretli sa dvaja židia v zákopoch a začali si rozprávať, ako sa dostali na vojnu. Vyšlo najavo, že sa obaja dali na vojnu dobrovoľne. Ja som slobodný, nikoho nemám, vojna sa mi páči... A tak som teda tu. A čo ty? – Čo ti budem rozprávať? Ja som ženatý a mám rád svätý pokoj, tak som tu.

(Zrnká úsmevu)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Tí, čo majú, nikdy nedávajú. Tí, čo dávajú, nikdy nebudú mať.

Katastrofy prichádzajú náhle, bez predchádzajúcej výstrahy.

Ak už nemôžete realizovať svoj tajný ideál, idealizujte si realitu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Rady podnikateľom

Dopijem a pôjdem. Vyhlásenie Sokrata po tom, keď mu ako úplatok ponúkli čašu bolehlavu.

Staňte sa menšími a menšími, až budete najmenšími na svete. Návod Alexandra Veľkého na zníženie počtu pracovníkov.

Všetko sa dá dosiahnuť vytrvalou prácou. Syzifos pri prejave k pracovníkom firmy „Hore vrchom kotúľaj“.

(Myšlienky bez cla)

Podávanie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania

3. 4. 2024 Ďalšími zmenami súvisiacimi s aplikačnou praxou v rámci návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov, sú napríklad zmeny postupov v prípade podávania žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania podľa § 23 ods. 1 zákona o pobyte cudzincov (jednotné povolenie na pobyt a zamestnanie), kde sa navrhuje skrátenie hornej hranice lehoty určenej na rozhodovanie správneho orgánu o žiadostiach o udelenie tohto druhu pobytu z doterajších 90 dní na 60 dní a zároveň zrušenie doterajšej povinnosti správneho orgánu vydávať doklad „Dodatočné údaje o zamestnaní“.
Navrhuje sa vypustenie povinnosti preukazovať finančné zabezpečenie pobytu pri podaní žiadosti o udelenie jednotného povolenia na pobyt a zamestnanie (túto skutočnosť preukáže zamestnávateľ v rámci konania na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny formou pracovnej zmluvy alebo prísľubu na zamestnanie). Navrhuje sa nový dôvod na zamietnutie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania, ktorý umožní štátnemu príslušníkovi pri podaní žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania uhradiť do 20 dní nedoplatky a pohľadávky zo svojho podnikania, ak ich neuhradil dovtedy, inak sa žiadosť zamietne. V novele zákona sa ďalej navrhuje možnosť podať žiadosť o udelenie prechodného pobytu a trvalého pobytu na 5 rokov na policajnom útvare aj pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorému bolo poskytnuté dočasné útočisko na území Slovenskej republiky, a zároveň budú všetci títo žiadatelia oprávnení zdržiavať sa na území Slovenskej republiky až do rozhodnutia o tejto žiadosti, ak podali úplnú žiadosť. V súlade s čl. 12 Smernice Rady 2001/55/ES z 20. júla 2001 o minimálnych štandardoch na poskytovanie dočasnej ochrany v prípade hromadného prílevu vysídlených osôb a o opatreniach na podporu rovnováhy úsilia medzi členskými štátmi pri prijímaní takýchto osôb a znášaní z toho vyplývajúcich dôsledkov sa osobám, ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko, poskytuje možnosť vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť počas doby trvania dočasnej ochrany. V prípade žiadosti o dlhodobý pobyt sa zavádza podmienka splnenia tzv. integračných podmienok pre udelenie dlhodobého pobytu cudzincom. Rozširujú sa dôvody, kedy policajný útvar nevydá potvrdenie o možnosti zotrvať na území Slovenskej republiky, a to v prípade, ak nebude možné jednoznačne zistiť totožnosť nelegálneho migranta. Týmto sa Slovenská republika z hľadiska migrácie stane menej atraktívna, čo by malo znížiť počet nelegálnych cudzincov a aj administratívnu záťaž policajných útvarov. V súvislosti s riešením nelegálnej migrácie sa tiež navrhuje zavedenie oprávnenia policajta v súvislosti s predvedením cudzinca podľa § 79, v konaní o administratívnom vyhostení, v konaní o zaistení alebo v konaní o zákaze vstupu cudzinca vykonať prehliadku telefónneho prístroja, telekomunikačného, audiovizuálneho alebo obdobného zariadenia alebo elektronického nosiča, ktoré má cudzinec pri sebe, s cieľom čo najrýchlejšie zistiť jeho totožnosť a štátnu príslušnosť. Týmto úkonom sa následne urýchli preukázanie existencie prekážok administratívneho vyhostenia a možnosť zotrvať na území Slovenskej republiky, čím sa zároveň odstráni právna neistota týchto osôb.
K

Práčka a emancipácia žien

9. 3. 2009 Práčky priniesli ženám väčšiu slobodu ako antikoncepčná pilulka. V komentári pri príležitosti Medzinárodného dňa žien to uviedol oficiálny vatikánsky denník Osservatore Romano.
Článok bol zverejnený  pod titulkom "Práčka a emancipácia žien: vložte prací prášok, zatvorte dvierka a relaxujte."
V diskusii na tému "Čo najviac prispelo k empancipácii žien na Západe v 20. storočí?" sa ešte objavili odpovede, že to bola antikoncepčná pilulka, liberalizácia interupcií, alebo možnosť pracovať mimo domova.
(Zdroj: TASR)

Výnos Ministerstva hospodárstva k dotácii na kúpu automobilu

7. 3. 2009 Výnosom vydaným podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Ministerstvo hospodárstva upravilo dotáciu na kúpu nového osobného automobilu. Úprava výnosu nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Výnos
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
zo 4. marca 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
         Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z. z. ustanovuje:
Čl. I
         Výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.), výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.) a výnosu č. 2/2007 (oznámenie č. 473/2007 Z. z.) sa mení a dopĺňa takto:
1. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 7a
Dotácia na kúpu nového osobného motorového vozidla
         (1) Dotáciu na kúpu nového osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len „zástupca“), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty pred jej znížením podľa písmena a) alebo b). Táto dotácia sa poskytuje vo výške
a) 1 500 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 500 eur,
b) 1 000 eur, ak predajca zľavu podľa písmena a) neposkytne.
         (2) Novým osobným motorovým vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky. Zástupcom sa rozumie podnikateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorý má s výrobcom uzatvorený zmluvný vzťah o obchodnom zastúpení na území Slovenskej republiky.
         (3) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ak táto odovzdala po 9. marci 2009 autorizovanému spracovateľovi starých motorových vozidiel motorové vozidlo vyrobené pred 1. januárom 1999, ktoré bolo k 31. decembru 2008 zaregistrované v evidencii motorových vozidiel a bolo k 31. decembru 2008 vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby a ktoré bolo po 9. marci 2009 trvalo vyradené z evidencie motorových vozidiel.
         (4) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť zástupcovi na základe žiadosti, ak zástupca má uzatvorenú
a) rámcovú zmluvu s ministerstvom o poskytovaní dotácií podľa odseku 1,
b) zmluvu s predajcom, na základe ktorej predajca zástupcovi predkladá doklady preukazujúce splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie.
         (5) Žiadosť obsahuje
a) obchodné meno zástupcu,
b) sídlo alebo miesto podnikania zástupcu,
c) identifikačné číslo zástupcu,
d) obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky a číslo účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje,
e) meno a priezvisko štatutárneho orgánu alebo mená a priezviská členov štatutárneho orgánu zástupcu.
         (6) Prílohou žiadosti je
a) doklad preukazujúci spracovanie starého motorového vozidla6) a jeho trvalé vyradenie z evidencie,
b) zmluva alebo faktúra preukazujúca cenu nového osobného motorového vozidla a konečnú cenu pre kupujúceho zohľadňujúcu dotáciu a zľavu.
          (7) Žiadosti sa predkladajú ministerstvu raz mesačne najneskôr do desiateho dňa kalendárneho mesiaca za predaje nových osobných motorových vozidiel za predchádzajúci kalendárny mesiac.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 112 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 8 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "Dotáciu" vkladajú slová "podľa § 2 až 7".
3. V § 9 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "dotácie" vkladajú slová "podľa § 2 až 7".
Čl. II
         Tento výnos nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie § 7a stráca účinnosť 31. decembra 2009.
(Zdroj: PRAVDA)

Slovenským žiakom chýba čitateľská gramotnosť

6. 3. 2009 Pred pár rokmi sme si ešte mysleli, že máme kvalitné školstvo. Nepríjemným prebudením boli medzinárodné merania PISA, do ktorých sme sa zapojili v rokoch 2003 a 2006. Nové meranie PISA prebieha v tomto čase. Nedá sa však očakávať, že výsledky budú výrazne lepšie ako v roku 2006.
Čo ukázal výskum
V oboch meraniach čitateľskej gramotnosti slovenskí žiaci dosiahli štatisticky významne nižší výkon ako priemer krajín OECD. V čitateľskej gramotnosti Slovensko obsadilo 35. miesto z 57 zúčastnených štátov, v matematickej a prírodovedeckej gramotnosti to bolo 30. miesto. Všetky tieto výsledky boli podpriemerné.
Za nami sa umiestnili Američania. Lepší od našich žiakov sú českí aj poľskí. Najlepšie výsledky dosiahlo Fínsko, Hongkong a Kanada. Najhoršie sa umiestnili žiaci z Kataru, Kirgizska, Tuniska a Azerbajdžanu.
Známky žiakov nezodpovedajú  výsledkom testov
Zaujímavým zistením je, že známky žiakov nesúvisia s výsledkami v týchto testoch.
Ukázalo sa, že naši žiaci neriešia úlohy, ktoré si vyžadujú poznatky z viacerých predmetov súčasne a nedokážu riešiť praktické úlohy zo života. Aj keď sú napríklad dobrí v matematike, nevedia čítať grafy a nepoznajú základy pravdepodobnosti a štatistiky. 
Neschopnosť vyjadrovať vlastné názory a obhájiť svoje stanoviská
Žiaci sú vo všeobecnosti málo pripravení na vyjadrovanie vlastných názorov a nevedia obhájiť svoje stanoviská. Škola nerozvíja vyššie druhy myslenia, najmä kritické a tvorivé. Naši učitelia bazírujú predovšetkým na tom, aby si deti pamätali veľa faktov. V tom Slováci pri medzinárodnom testovaní vynikajú. Slovenskí žiaci sú však slabší v riešení problémov a majú oveľa nižšie sebavedomie ako fínske či kanadské deti.
Zložité učebnice
Zrejme je to výsledok našich vyučovacích metód, ktoré málo rozvíjajú aktivitu a samostatnosť žiakov. Mnohé učebnice sú písané veľmi zložito, takže zvádzajú skôr k bifľovaniu ako k rozmýšľaniu.
Nízka úroveň čitateľskej gramotnosti
Alarmujúca je skutočnosť, že vzrástla riziková skupina žiakov s najnižšou úrovňou čitateľskej gramotnosti. Merania Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania ukázali, že viac ako štvrtina populácie 15-ročných žiakov nebude v dospelosti schopná samostatne využiť čítanie ako nástroj na aktualizáciu svojich vedomostí.
Práca s informáciami
Na Slovensku sa žiaci málo učia pracovať s informáciami. Naopak, vyžaduje sa od nich  memorovanie faktov, ktoré si do desiatich minúť žiaci dokážu nájsť sami na internete alebo v knihách.
Oproti tomu v krajinách,  ktoré sa v meraniach PISA umiestnili najlepšie, sa učia nielen ako hľadať tieto informácie, ale aj to, ako ich využiť a ako k nim kriticky pristupovať. 
Spolupráca učiteľov, rodičov a psychológov
Na Slovensku chceme od všetkých rovnaký výkon.  Inde (napr. vo Fínsku) sledujú žiaka počas celého štúdia. Zodpovednosť za sledovanie žiakov majú pedagógovia, špeciálni učitelia (ktorí sú v každej škole), školskí psychológovia a školský zdravotný personál. 
Žiak si volí vlastnú cestou školou
S odbornou pomocou poradcov si žiak volí vlastnú cestou školou. Volí si predmety, na ktoré má prirodzené predpoklady, a ktoré bude potrebovať pri vyššém vzdelávaní. Ak sa napriek tomu vyskytnú problémy, školský personál spoločne analyzuje situáciu, či ide o dočasný stav zo súkromných dôvodov alebo  nejaký hendikep. Ak sa v skupine vyskytuje žiak s problémom a rodičia dajú súhlas na oznámenie problému vyučujúcemu učiteľovi, učiteľ je povinný prispôsobiť sa žiakovi.
Čo môže pomôcť  slabším
- menej učenia naspamäť
- výučba zameraná na riešenie problémov
- voľnejšie osnovy
- viac špeciálnych pedagógov v školách
Postup učiteľa
- zistiť, v čom žiak zaostáva
- brať ohľad na jeho možnosti
- urobiť dieťaťu individuálny program v jeho triede
Rozhodnutie o špeciálnej výučbe
Ak má žiak rozhodnutie o špeciálnej výučbe, má v prvom rade právo navštevovať tú školu, v ktorej prijímacom obvode býva. Pokiaľ táto škola nie je schopná zabezpečiť pre dieťa nutné podporné opatrenia, je žiakovi odporučená taká škola, ktorá tieto služby poskytuje. Prijatie do špeciálnej triedy sa uskutočňuje na základe žiadosti odborného zástupcu a odborných posudkov.
(Zdroj: HNONLINE)

Mobilní operátori začínajú vracať prepadnuté kredity

6. 3. 2009 Kredit, ktorí si ľudia kúpili a počas trojmesačnej až ročnej platnosti ho nestihli vyčerpať, začínajú mobilní operátori vracať.

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Ustupujú tak tlaku ministerstva spravodlivosti a Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska, ktorá za prepadávanie kreditu podala žalobu na Orange a T–Mobile.
Asociácia sa snaží ochrániť asi dva a pol milióna majiteľov predplatených kariet, ktorí nevyužívajú mesačný paušál, ale kredit si dobíjajú podľa potreby.
Orange po žalobe začal automaticky vracať kredity prepadnuté po 17. februári tohto roka a v odôvodnených prípadoch aj staršie. Robí tak však až vtedy, keď si klient kúpi nový kredit.
Od budúceho týždňa službu s podobnou podmienkou pripravuje aj T–Mobile a ešte vlani v novembri ju zaviedla aj Telefónica O2.
Podľa ministra  spravodlivosti SR však tento ústupok nestačí.  Spotrebiteľ by bol totiž nútený netransparentne k ďalším platbám, aby mu  kredit, ktorý je jeho majetkom, neprepadol. Podľa ministra nemôže stratiť platnosť žiadny kredit ani vtedy, keď karta v mobilnom telefóne expiruje. Navrhuje, aby až v takom prípade operátor zvyšný kredit vrátil klientovi napríklad poslaním peňazí na účet.
Žalobu napriek ústupku operátorov neplánuje stiahnuť ani asociácia spotrebiteľov. Chce, aby nikto nemohol prísť o kredit, ktorý je osobným vlastníctvom.  Zároveň chce, aby operátori ľuďom vrátili peniaze, ktoré prepadnutím kreditu neoprávnene vzali.
K predĺženiu platnosti kreditu na obdobie platnosti karty, ktorá expiruje, ak si ju klient nedobije za 12 až 13 mesiacov, je zatiaľ ústretová len Telefónica, ktorá zvažuje
úplné zrušenie podmienky o prepadávaní kreditu. Prijatie možnosti, ktorá bude v prospech klienta, nevylučuje ani Orange.
Na prepadávanie kreditu sa sťažovali najmä dôchodcovia, ktorí volajú málo, ale mobil chcú mať pre prípad potreby nabitý.  Orange a T–Mobile naznačujú, že ľudí strácanie kreditu netrápilo. Preto  prepadnutý kredit doteraz vracali, len ak o to ľudia písomne požiadali.
(Zdroj: PRAVDA)
júl 2025
T po ut st št pi so ne
27 30 1 2 3 4 5 6
28 7 8 9 10 11 12 13
29 14 15 16 17 18 19 20
30 21 22 23 24 25 26 27
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
Dnes má meniny Nina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner