Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Podávanie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania

3. 4. 2024 Ďalšími zmenami súvisiacimi s aplikačnou praxou v rámci návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov, sú napríklad zmeny postupov v prípade podávania žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania podľa § 23 ods. 1 zákona o pobyte cudzincov (jednotné povolenie na pobyt a zamestnanie), kde sa navrhuje skrátenie hornej hranice lehoty určenej na rozhodovanie správneho orgánu o žiadostiach o udelenie tohto druhu pobytu z doterajších 90 dní na 60 dní a zároveň zrušenie doterajšej povinnosti správneho orgánu vydávať doklad „Dodatočné údaje o zamestnaní“.
Navrhuje sa vypustenie povinnosti preukazovať finančné zabezpečenie pobytu pri podaní žiadosti o udelenie jednotného povolenia na pobyt a zamestnanie (túto skutočnosť preukáže zamestnávateľ v rámci konania na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny formou pracovnej zmluvy alebo prísľubu na zamestnanie). Navrhuje sa nový dôvod na zamietnutie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania, ktorý umožní štátnemu príslušníkovi pri podaní žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania uhradiť do 20 dní nedoplatky a pohľadávky zo svojho podnikania, ak ich neuhradil dovtedy, inak sa žiadosť zamietne. V novele zákona sa ďalej navrhuje možnosť podať žiadosť o udelenie prechodného pobytu a trvalého pobytu na 5 rokov na policajnom útvare aj pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorému bolo poskytnuté dočasné útočisko na území Slovenskej republiky, a zároveň budú všetci títo žiadatelia oprávnení zdržiavať sa na území Slovenskej republiky až do rozhodnutia o tejto žiadosti, ak podali úplnú žiadosť. V súlade s čl. 12 Smernice Rady 2001/55/ES z 20. júla 2001 o minimálnych štandardoch na poskytovanie dočasnej ochrany v prípade hromadného prílevu vysídlených osôb a o opatreniach na podporu rovnováhy úsilia medzi členskými štátmi pri prijímaní takýchto osôb a znášaní z toho vyplývajúcich dôsledkov sa osobám, ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko, poskytuje možnosť vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť počas doby trvania dočasnej ochrany. V prípade žiadosti o dlhodobý pobyt sa zavádza podmienka splnenia tzv. integračných podmienok pre udelenie dlhodobého pobytu cudzincom. Rozširujú sa dôvody, kedy policajný útvar nevydá potvrdenie o možnosti zotrvať na území Slovenskej republiky, a to v prípade, ak nebude možné jednoznačne zistiť totožnosť nelegálneho migranta. Týmto sa Slovenská republika z hľadiska migrácie stane menej atraktívna, čo by malo znížiť počet nelegálnych cudzincov a aj administratívnu záťaž policajných útvarov. V súvislosti s riešením nelegálnej migrácie sa tiež navrhuje zavedenie oprávnenia policajta v súvislosti s predvedením cudzinca podľa § 79, v konaní o administratívnom vyhostení, v konaní o zaistení alebo v konaní o zákaze vstupu cudzinca vykonať prehliadku telefónneho prístroja, telekomunikačného, audiovizuálneho alebo obdobného zariadenia alebo elektronického nosiča, ktoré má cudzinec pri sebe, s cieľom čo najrýchlejšie zistiť jeho totožnosť a štátnu príslušnosť. Týmto úkonom sa následne urýchli preukázanie existencie prekážok administratívneho vyhostenia a možnosť zotrvať na území Slovenskej republiky, čím sa zároveň odstráni právna neistota týchto osôb.
K

Videohry sú tréningom kontrastného videnia

30. 3. 2009 Videohry, aj tie akčné, sú podľa výsledkov štúdie publikovanej v magazíne Nature Neuroscience výborným tréningom kontrastného videnia, teda schopnosti rozlišovať objekt od jeho okolia.

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}Táto vlastnosť je
rozhodujúca aj pri každodenných aktivitách, ako je napríklad nočné šoférovanie alebo čítanie. Výsledky štúdie sa môžu stať východiskom pre nové možnosti liečby zrakových porúch.  O tejto  schopnosti sa nepredpokladalo, že by sa dala zlepšiť trénovaním.
Zlepšenie kontrastného videnia sa doteraz riešilo nosením okuliarov alebo laserovou operáciou.  Vedci zistili, že  nášmu mozgu v lepšom vyžívaní akejkoľvek informácie, ktorú prijme z našej sietnice  môžu  pomôcť pozitívne účinky hrania akčných videohier.
(Zdroj: SITA, TOPKY)

Boj proti počítačovej kriminalite

27. 3. 2009 Špecializovaný kurz zameraný na boj proti počítačovej kriminalite absolvovali zástupcovia justičných zložiek. S jej príčinami, podmienkami, odhaľovaním a tiež s jej dokazovaním v reálnom živote sa oboznámili sudcovia, prokurátori a advokáti.
Vďaka získanému certifikátu sa tak stali v rámci Európskej únie súčasťou systému odborníkov na riešenie počítačovej kriminality.
Počítačová kriminalita predstavuje najmä nezákonný prístup k počítačovým údajom, zneužitie systému, či širokú škálu počítačových podvodov. Veľkou oblasťou, ktorá súvisí s počítačovou kriminalitou, je zabezpečenie údajov - dôkazov pre trestné konania s použitím medzinárodnej spolupráce a využitím všetkých zložiek, ktoré v tom smere pracujú, či už sú to justičné alebo policajné orgány.
Prostredníctvom Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť, slobodu a bezpečnosť projekt spolufinancovala Európska komisia. V poradí išlo o druhé vzdelávacie podujatie v sérii kurzov, ktoré sa uskutočnia v 11 štátoch Európy a v troch krajinách Ameriky do novembra 2010. Výuku na úrovni základného kurzu, ktorý kombinuje teoretické a praktické aspekty, zabezpečujú národní a zahraniční experti.
(Zdroj: SME)

Keby vládli ženy

26. 3. 2009 Viacerí príslušníci silnejšieho pohlavia sú presvedčení, že ženy by vládnuť nedokázali. História toto presvedčenie popiera.
Nielen schopnou vládkyňou ale aj mnohonásobnou matkou bola bystrá a prakticky založená rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia. Vďaka nej máme školy a zavedenú povinnú školskú dochádzku.
Skúsme si predstaviť, že v politike a svetu vládnu ženy.
1. Stíhali by toho viac
- Možno by potom  priame politické prenosy boli bez urážok a agresivity.
- "Babské" diskusie by boli krátke a vecné (zamestnané ženy nemajú na vykecávanie čas, neprekladajú si veci z jedného dňa na druhý, nenosia si prácu domov, pretože ich čaká ďalšia šichta pri rodine a deťoch).
-  Ženy majú omnoho viac povinností, ktoré sú pre ne prirodzenou súčasťou. Neodsunuli by ich pravdepodobne bokom ani vtedy, keby si na plecia vzali vládnu nad svetom. Ženy stíhajú  pracovať, nakupovať, vyzdvihnúť deti zo školy, urobiť s nimi domáce úlohy, pripraviť večeru, medzitým hodiť špinavú bielizeň do práčky a potom ešte zavolať priateľke a stráviť polhodinu so slúchadlom na uchu. Tí, čo si robia zo ženských debát žarty, vôbec netušia, že ženy môžu klebetiť iba v čase, ktorý si samy pre seba ukoristia.
2. Sociálne problémy by sa riešili citlivejšie a alimenty by neboli iba vtip
- Pri určovaní výživného by sa prihliadlo na to, že okrem desiatej a obeda deti potrebujú aj oblečenie, teplú sprchu, svetlo a tie šikovnejšie chodievajú aj na krúžky.
- Možno by bol aj zákon na čisté toalety bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Zľavy v obchodoch by boli ozaj zľavami a nie reklamným trikom.
- Empatia žien by viedla k citlivejšiemu prístupu k sociálnym problémom.
3. Náklady na vozový park by príliš nezaťažili štátnu pokladnicu
- Ženy si väčšinou nemusia dokazovať svoju dôležitosť drahými autami a silnými motormi, preto by menej zaťažovali štátnu pokladnicu a nevyvolávali by ani zbytočné vojny.
- Ženy neznášajú dlhy (vo svojej fantázii si predstavajú katastrofické scenáre), preto sa nepúšťajú do zbytočných rizík. Jednoducho sú zodpovednejšie a nedokážu si povedať, že nejako bolo a nejako bude.
4. Ženy vedia byť kritické do vlastných radov
- Myslia si, že výlučná  vláda žien nebola dobrým riešením. Byť vodkyňami je skutočne schopných len málo žien. Ženský rozmer musí byť veľmi jemný a kultivovaný, aby ho prijali ženy i muži zároveň. Žena politička musí bojovať nielen s opačným pohlavím ale aj so svojimi súkmeňovkyňami.
- Muži sa na funkcie a moc tešia, ženy ich považujú za príliš veľkú zodpovednosť a tlak. Sú priehľadnejšie, emocionálnejšie, netrpezlivejšie.
Rozhodne by ich však v politike malo byť viac. Aj v tej svetovej, aj v tej našej slovenskej.
(Zdroj: PLUSKA)

Zákaz reklamy alkoholických nápojov

26. 3. 2009 Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) ostro vystúpil proti poslaneckému návrhu, prostredníctvom ktorého sa má upraviť zákon o reklame. Zákon NR SR posunula do druhého čítania.
Podstatou zmeny a doplnenia zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame je de facto úplný zákaz reklamy alkoholických nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných predmetoch a prostredníctvom sponzoringu.
V dôvodovej správe k návrhu sa uvádzajú informácie o problémoch alkoholizmu a potrebe ochrany mladistvých v súvislosti s tým. Predkladatelia v doložke vplyvov uvádzajú, že návrh nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Výpadok príjmov z reklamy na alkohol dokážu reklamné spoločnosti dokážu vykryť inými aktivitami. Výrobcovia alkoholu podľa predkladateľov tiež nebudú postihnutí.
KRAS tento návrh považuje za nezodpovedný a neprofesiálny. Očakáva negatívny dopad zákona predovšetkým  na mediálny priemysel, ale aj hospodárenie iných právnických osôb pôsobiacich najmä v oblasti kultúry a športu.
(Zdroj: HNONLINE)
júl 2025
T po ut st št pi so ne
27 30 1 2 3 4 5 6
28 7 8 9 10 11 12 13
29 14 15 16 17 18 19 20
30 21 22 23 24 25 26 27
31 28 29 30 31 1 2 3
32 4 5 6 7 8 9 10
Dnes má meniny Margita
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner