Podávanie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania
3. 4. 2024
Ďalšími zmenami súvisiacimi s aplikačnou praxou v rámci návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov, sú napríklad zmeny postupov v prípade podávania žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania podľa § 23 ods. 1 zákona o pobyte cudzincov (jednotné povolenie na pobyt a zamestnanie), kde sa navrhuje skrátenie hornej hranice lehoty určenej na rozhodovanie správneho orgánu o žiadostiach o udelenie tohto druhu pobytu z doterajších 90 dní na 60 dní a zároveň zrušenie doterajšej povinnosti správneho orgánu vydávať doklad „Dodatočné údaje o zamestnaní“.
Navrhuje sa vypustenie povinnosti preukazovať finančné zabezpečenie pobytu pri podaní žiadosti o udelenie jednotného povolenia na pobyt a zamestnanie (túto skutočnosť preukáže zamestnávateľ v rámci konania na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny formou pracovnej zmluvy alebo prísľubu na zamestnanie). Navrhuje sa nový dôvod na zamietnutie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania, ktorý umožní štátnemu príslušníkovi pri podaní žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania uhradiť do 20 dní nedoplatky a pohľadávky zo svojho podnikania, ak ich neuhradil dovtedy, inak sa žiadosť zamietne. V novele zákona sa ďalej navrhuje možnosť podať žiadosť o udelenie prechodného pobytu a trvalého pobytu na 5 rokov na policajnom útvare aj pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorému bolo poskytnuté dočasné útočisko na území Slovenskej republiky, a zároveň budú všetci títo žiadatelia oprávnení zdržiavať sa na území Slovenskej republiky až do rozhodnutia o tejto žiadosti, ak podali úplnú žiadosť. V súlade s čl. 12 Smernice Rady 2001/55/ES z 20. júla 2001 o minimálnych štandardoch na poskytovanie dočasnej ochrany v prípade hromadného prílevu vysídlených osôb a o opatreniach na podporu rovnováhy úsilia medzi členskými štátmi pri prijímaní takýchto osôb a znášaní z toho vyplývajúcich dôsledkov sa osobám, ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko, poskytuje možnosť vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť počas doby trvania dočasnej ochrany. V prípade žiadosti o dlhodobý pobyt sa zavádza podmienka splnenia tzv. integračných podmienok pre udelenie dlhodobého pobytu cudzincom. Rozširujú sa dôvody, kedy policajný útvar nevydá potvrdenie o možnosti zotrvať na území Slovenskej republiky, a to v prípade, ak nebude možné jednoznačne zistiť totožnosť nelegálneho migranta. Týmto sa Slovenská republika z hľadiska migrácie stane menej atraktívna, čo by malo znížiť počet nelegálnych cudzincov a aj administratívnu záťaž policajných útvarov. V súvislosti s riešením nelegálnej migrácie sa tiež navrhuje zavedenie oprávnenia policajta v súvislosti s predvedením cudzinca podľa § 79, v konaní o administratívnom vyhostení, v konaní o zaistení alebo v konaní o zákaze vstupu cudzinca vykonať prehliadku telefónneho prístroja, telekomunikačného, audiovizuálneho alebo obdobného zariadenia alebo elektronického nosiča, ktoré má cudzinec pri sebe, s cieľom čo najrýchlejšie zistiť jeho totožnosť a štátnu príslušnosť. Týmto úkonom sa následne urýchli preukázanie existencie prekážok administratívneho vyhostenia a možnosť zotrvať na území Slovenskej republiky, čím sa zároveň odstráni právna neistota týchto osôb.
K
Absencia v práci
24. 8. 2017
Pracovná disciplína je kategóriou, ktorá ovplyvňuje pracovný pomer a jeho trvanie. Samotné pracovné právo ako Zákonník práce, ako jeho hlavný právny predpis, výslovne stanovujú, popri iných povinnostiach vyplývajúcich z pracovného pomeru pre zamestnanca, povinnosť dodržiavať pracovnú disciplínu.
Zákonník práce rozlišuje medzi závažným porušením pracovnej disciplíny a menej závažným porušovaním pracovnej disciplíny. Rozdiel medzi závažným porušením pracovnej disciplíny a menej závažným porušovaním pracovnej disciplíny by mal byť v Pracovnom poriadku zakomponovaný predovšetkým v súvislosti s intenzitou jej porušenia, poprípade s väzbou na vzniknuté dôsledky. Pri možnosti výpovede z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny sa neospravedlnená absencia v práci spravidla považuje ako opakované konanie zamestnanca, nie jednorazové. Za zavinenú neospravedlnenú absenciu nie je však možné považovať nenastúpenie zamestnanca do práce z dôvodu prekážky v práci ustanovenej ZP, i keď zamestnávateľovi nebola táto skutočnosť oznámená a zamestnanec nepožiadal o pracovné voľno s náhradou alebo bez náhrady mzdy.
V dôsledku neospravedlnenej absencie v práci považovanej v zmysle pracovného poriadku zamestnávateľa za menej závažné porušenie pracovnej disciplíny však možno dať zamestnancovi výpoveď len za predpokladu, že bol v posledných šiestich mesiacoch v súvislosti s takýmto porušením pracovnej disciplíny písomne upozornený na možnosť výpovede. Toto písomné upozornenie sa však musí týkať porušenia pracovnej disciplíny z dôvodu neospravedlnenej neprítomnosti v práci a vychádzať zo skutočnosti, že došlo k nemu v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny. Pre porušenie pracovnej disciplíny z dôvodu neospravedlnenej absencie v práci môže dať zamestnávateľ zamestnancovi výpoveď iba v lehote dvoch mesiacov odo dňa, keď sa o dôvode výpovede dozvedel, a pre porušenie pracovnej disciplíny z dôvodu neospravedlnenej absencie v práci v cudzine aj do dvoch mesiacov po jeho návrate z cudziny, najneskôr vždy do jedného roka odo dňa, keď dôvod výpovede vznikol.
Cudzinci na území SR
20. 7. 2017
Štátnemu príslušníkovi tretej krajiny môže byť udelené národné vízum od 1. 9. 2017, ak
a) je to potrebné v súvislosti s udelením pobytu v Slovenskej republike,
b) je starší ako 15 rokov a je prijatý na jazykové vzdelávanie na jazykovej škole v rozsahu najmenej 25 vyučovacích hodín týždenne,
c) je to potrebné na plnenie záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv, alebo
d) je to v záujme Slovenskej republiky.
Národné vízum sa udeľuje na pobyt dlhší ako tri mesiace, najviac na jeden rok. Národné vízum môže byť udelené na 90 dní, ak ide o udelenie národného víza podľa odseku 1 písm. a), na dĺžku jazykového vzdelávania na jazykovej škole, najviac do 31. júla príslušného školského roka, na nevyhnutný čas, ak ide o udelenie národného víza podľa odseku 2.
Novela zákona o financovaní škôl
17. 7. 2017
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení.
Zmenou v zákone dôjde k úprave koeficientu kvalifikačnej štruktúry tak, aby zohľadňoval aj prax pedagogických zamestnancov, poskytovanie finančných prostriedkov na rozvoj škôl a školských zariadení v rámci dotácií a rozvojových projektov. Cieľom celej novely je spravodlivejšie a adresnejšie financovanie, čiastočné zjednodušenie systému, zníženie byrokracie a predchádzanie neúčelnému vynakladaniu finančných prostriedkov. Zmena sa dotkne aj poskytovania príspevku na kurz pohybových aktivít v prírode, či rozdeľovanie podielových daní obciam na stravovanie žiakov základných škôl.
Slovenské lietajúce autá: Zákazníci ich môžu čakať v roku 2020
31. 5. 2017
Prví zákazníci by lietajúce auto Aeromobil 4.0 zo Slovenska mali dostať v roku 2020.
Uviedol to na stretnutí s novinármi spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Juraj Vaculík.Prvá generácia bude v počte 500 kusov. Zákazníci si automobil môžu objednať už od minulého mesiaca. V apríli sme spustili proces objednávok, záloh, čo je v segmente lietadiel alebo športových aut štandardný postup, pretože sa nejedná o auto zo showroomu. Výroba bude spustená v roku 2019 tak, aby prví zákazníci dostali svoje vozidlá v roku 2020," spresnil Vaculík.
Aeromobil sa podľa Vaculíka bude vyrábať určite na Slovensku. "Slovensko je krajina, kde sa produkuje najviac áut v prepočte na obyvateľa. Je skvelé, že tu máme lokalizovaných kľúčových dodávateľov, s ktorými máme zmluvy," poznamenal. Nie je preto podľa neho problém finálnu sériu vozidla vyrábať na Slovensku, pričom od dodávateľov zo SR bude na Aeromobile použitých viac ako 50 percent komponentov. Doterajšie náklady na vývoj Vaculík neuviedol. "Je to interný údaj," povedal Slovenské lietajúce auto ide do výroby. Záujemcovia si však budú musieť siahnuť poriadne do vrecka Výskumu a vývoju vozidla podľa neho pomohla aj finančná pomoc od vlády SR v celkovej sume 6 miliónov eur. "Podpora nebola malá, bola signifikantná. Aj vďaka nej sme sa dokázali posunúť tak rýchlo do súčasného štádia. Podpora štátu teda veľmi výrazne pomohla," podčiarkol.
Podľa neho sa ukázalo, že poskytnutie štátnej podpory bolo správnym krokom, pretože s vývojom sa na Slovensko podarilo prilákať množstvo veľmi kvalitných ľudí. "Aeromobil je niečo, čo je , globálne v súčasnosti už veľmi známe. Tento typ projektov je všade vo svete kombináciou partnerstva verejných a privátnych financií," dodal Vaculík s tým, že v súčasnosti pracuje vo firme v Bratislave viac ako 40 pracovníkov.