Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Rozvody zhoršujú klimatické zmeny
24. 2. 2009
Podľa jedného austrálskeho senátora majú rozvody nielen sociálne ale aj environmentálne dopady a zhoršujú klimatické zmeny.
Rozvedené páry potrebujú
viac izieb, viac elektriny a viac vody. Zostať v manželskom zväzku je pre planétu
lepšie. Rozvod vedie slobodných k márnotratnému spôsobu života.
Koordinovaný postup bánk voči slabnúcim menám
23. 2. 2009
Centrálne banky Maďarska, Česka, Poľska a Rumunska sa dohodli na koordinovanej intervencii svojich slabnúcich mien.
Ihneď po zásahu kurzy forintu, koruny i
zlotého posilnili. Česká koruna sa dostala pod 28 Kč za euro. Banky sa dohodli
tiež na tom, že v otázke kurzov budú aj
naďalej vystupovať koordinovane. Táto
koordinácia medzi centrálnymi bankami strednej Európy je dôležitá preto, aby
miestne meny netrpeli neoprávneným výrazným oslabovaním.
Ujasnite si, na čo budete používať internet
20. 2. 2009
Skôr, ako sa rozhodnete pre určitý typ internetu je dôležité si ujasniť, na čo ho budete používať. Platiť za vysoké prenosové rýchlosti, keď internet potrebujete na čítanie pošty či prezeranie internetových stránok je zbytočné.
Vtedy postačí aj balík s obmedzeným počtom
prenesených dát. Ak však chceme hrať on-line hry, sťahovať videá, filmy či
hudbu, oplatia sa vyššie rýchlosti.
Dôležitú úlohu zohráva okrem rýchlosti
latencia - čas, za ktorý sa dostanú dáta z počítača na server a ďalšie dáta ako
odpoveď zasa naspäť.
Podceňovať netreba ani vývoj a investíciu do
starších technológií treba poriadne zvážiť.
Treba si tiež zistiť, akí operátori -
poskytovatelia pripojení majú ku vám prístup. Oplatí sa využívať komplexné
služby od jedného poskytovateľa - tzv. Triple play.
Dôležité je zistiť si zmluvné podmienky
pripojenia. Napríklad si overiť, či môžete dáta sťahovať neobmedzene pri
rovnakej rýchlosti, alebo či ju operátor po prekročení stanového limitu zníži.
Pozor si treba dať aj na ponúkané bonusy. Nehanbite sa pri prepočtoch použiť
kalkulačku.
Muži a ženy hrešia odlišnými spôsobmi
19. 2. 2009
Vyplýva to zo správy Vatikánu. Podľa katolíckeho prieskumu je najčastejším hriechom žien pýcha. U mužov je to sexuálna žiadostivosť.
Správa je založená na štúdii
spovedí, ktoré vykonával 95-ročný jezuitský kňaz. Závery správy vo vatikánskom denníku podporil jeden z
teológov Pápežského domu. K ďalším hriechom žien patrí závisť, hnev, smilstvo a
lenivosť. K ďalším mužským hriechom
patria obžerstvo, lenivosť, hnev, pýcha, závisť a lakomstvo.