Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Neplatiči výživného môžu po 1. apríli prísť o vodičský preukaz
31. 3. 2009
Najmä rodičia, ktorí sa živia ako šoféri z povolania, by mali alimenty na svoje deti zaplatiť čo najrýchlejšie. Po 1. apríli sa môže stať, že im polícia na príkaz exekútora vodičský preukaz zabaví až do času, kým si nevyrovnajú svoje podlžnosti voči rodine.
Komora exekútorov je na vymáhanie výživného
pripravená. Exekútor pristúpi k takémuto kroku v prípade, ak nebude mať inú možnosť vymôcť pre deti
výživné.
Na exekútora sa môže obrátiť ten z rodičov, ktorý sa o deti stará, ak
druhý z rodičov neplatí po rozhodnutí súdu určené výživné. Exekútor na
základe žiadosti požiada políciu, aby mu zistila, či neplatič alimentov je
majiteľom vodičského preukazu. Potom môže exekútor vydať príkaz na zadržanie
vodičského preukazu. Dlžník získa vodičský preukaz späť, ak uhradí dlhy a trovy
exekúcie. Platný zákon umožňuje exekútorom vymáhať alimenty zrážkami zo mzdy
alebo predajom hnuteľného či
nehnuteľného majetku dlžníka.
Videohry sú tréningom kontrastného videnia
30. 3. 2009
Videohry, aj tie akčné, sú podľa výsledkov štúdie publikovanej v magazíne Nature Neuroscience výborným tréningom kontrastného videnia, teda schopnosti rozlišovať objekt od jeho okolia.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}Táto vlastnosť je
rozhodujúca aj pri každodenných aktivitách,
ako je napríklad nočné šoférovanie alebo čítanie. Výsledky štúdie sa môžu stať
východiskom pre nové možnosti liečby zrakových porúch. O tejto
schopnosti sa nepredpokladalo, že by sa dala zlepšiť trénovaním.
Zlepšenie kontrastného videnia sa doteraz riešilo nosením okuliarov alebo
laserovou operáciou. Vedci zistili, že nášmu mozgu v lepšom vyžívaní akejkoľvek
informácie, ktorú prijme z našej sietnice
môžu pomôcť pozitívne účinky
hrania akčných videohier.
Boj proti počítačovej kriminalite
27. 3. 2009
Špecializovaný kurz zameraný na boj proti počítačovej kriminalite absolvovali zástupcovia justičných zložiek. S jej príčinami, podmienkami, odhaľovaním a tiež s jej dokazovaním v reálnom živote sa oboznámili sudcovia, prokurátori a advokáti.
Vďaka získanému certifikátu sa
tak stali v rámci Európskej únie súčasťou systému odborníkov na riešenie
počítačovej kriminality.
Počítačová kriminalita predstavuje najmä
nezákonný prístup k počítačovým údajom, zneužitie systému, či širokú škálu
počítačových podvodov. Veľkou oblasťou, ktorá súvisí s počítačovou
kriminalitou, je zabezpečenie údajov - dôkazov pre trestné konania s použitím
medzinárodnej spolupráce a využitím všetkých zložiek, ktoré v tom smere
pracujú, či už sú to justičné alebo policajné orgány.
Prostredníctvom Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť, slobodu a
bezpečnosť projekt spolufinancovala Európska komisia. V poradí išlo o druhé
vzdelávacie podujatie v sérii kurzov, ktoré sa uskutočnia v 11 štátoch Európy a
v troch krajinách Ameriky do novembra 2010. Výuku na úrovni základného kurzu,
ktorý kombinuje teoretické a praktické aspekty, zabezpečujú národní a
zahraniční experti.
Keby vládli ženy
26. 3. 2009
Viacerí príslušníci silnejšieho pohlavia sú presvedčení, že ženy by vládnuť nedokázali. História toto presvedčenie popiera.
Nielen schopnou vládkyňou ale aj mnohonásobnou matkou bola bystrá a prakticky
založená rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia. Vďaka nej máme školy a
zavedenú povinnú školskú dochádzku.
Skúsme si predstaviť, že v politike a svetu
vládnu ženy.
1. Stíhali by toho viac
- Možno by potom priame politické prenosy boli bez urážok a agresivity.
- "Babské" diskusie by boli krátke a
vecné (zamestnané ženy nemajú na vykecávanie čas, neprekladajú si veci z
jedného dňa na druhý, nenosia si prácu domov, pretože ich čaká ďalšia šichta
pri rodine a deťoch).
- Ženy
majú omnoho viac povinností, ktoré sú pre ne prirodzenou súčasťou. Neodsunuli
by ich pravdepodobne bokom ani vtedy, keby si na plecia vzali vládnu nad
svetom. Ženy stíhajú pracovať,
nakupovať, vyzdvihnúť deti zo školy, urobiť s nimi domáce úlohy, pripraviť večeru,
medzitým hodiť špinavú bielizeň do práčky a potom ešte zavolať priateľke a
stráviť polhodinu so slúchadlom na uchu. Tí, čo si robia zo ženských debát žarty,
vôbec netušia, že ženy môžu klebetiť iba v čase, ktorý si samy pre seba
ukoristia.
2. Sociálne problémy by sa riešili
citlivejšie a alimenty by neboli iba vtip
- Pri určovaní
výživného by sa prihliadlo na to, že okrem desiatej a obeda deti potrebujú aj
oblečenie, teplú sprchu, svetlo a tie šikovnejšie chodievajú aj na krúžky.
- Možno by bol aj zákon na čisté toalety bez
ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Zľavy v obchodoch by boli ozaj zľavami a nie
reklamným trikom.
- Empatia žien by viedla k citlivejšiemu
prístupu k sociálnym problémom.
3. Náklady na vozový park by príliš
nezaťažili štátnu pokladnicu
- Ženy si väčšinou nemusia dokazovať svoju
dôležitosť drahými autami a silnými motormi, preto by menej zaťažovali štátnu
pokladnicu a nevyvolávali by ani zbytočné vojny.
- Ženy neznášajú dlhy (vo svojej fantázii si
predstavajú katastrofické scenáre), preto sa nepúšťajú do zbytočných rizík.
Jednoducho sú zodpovednejšie a nedokážu si povedať, že nejako bolo a nejako
bude.
4. Ženy vedia byť kritické do vlastných
radov
- Myslia si, že výlučná vláda žien nebola dobrým riešením. Byť
vodkyňami je skutočne schopných len málo žien. Ženský rozmer musí byť veľmi
jemný a kultivovaný, aby ho prijali ženy i muži zároveň. Žena politička musí
bojovať nielen s opačným pohlavím ale aj so svojimi súkmeňovkyňami.
- Muži sa na funkcie a moc tešia, ženy ich
považujú za príliš veľkú zodpovednosť a tlak. Sú priehľadnejšie,
emocionálnejšie, netrpezlivejšie.
Rozhodne by ich však v politike malo byť viac.
Aj v tej svetovej, aj v tej našej slovenskej.