Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Hudobné nahrávky v mobiloch a autorské práva
29. 6. 2009
Zvonenia mobilov s hudobnou nahrávkou na verejnosti údajne porušujú autorský zákon a to aj v prípade, že za zvonenie ste si riadne zaplatili. Tvrdí to americká asociácia skladateľov, autorov a vydavateľov.
Podľa asociácie nejde o osobný posluch
v súlade s lincenciou, ale o verejnú reprodukciu, za ktorú je potrebné zaplatiť
podstatne viac. Toto sa nepáči nielen
samotným používateľom mobilov, ale ani mobilným operátorom, ktorí chcú v
pripravovanom súdnom spore svojich klientov podporiť.
Zdá sa, že pri posudzovaní autorských práv v
praxi sa treba v budúcnosti pripraviť aj na takéto situácie.
Pod Strečnom otvorili zrekonštruovaný úsek komunikácie
26. 6. 2009
Až dvojhodinové kolóny, ktoré sa pre opravu cesty počas júna vytvárali medzi Žilinou a Martinom, by mali byť od piatku minulosťou.
Pod hradom Strečno bol otvorený
asi jedenásťkilometrový zrekonštruovaný
úsek preťaženej komunikácie, ktorý končí neďaleko Vrútok.
Jazda bez smeroviek patrí k najčastejším neduhom motoristov na Slovensku
26. 6. 2009
V kombinácii s inými porušeniami dopravných predpisov môže v niektorých prípadoch viesť až k dopravnej nehode. Zákon pritom hovorí jasnou rečou: pri predchádzaní, obiehaní, preraďovaní sa z jedného jazdného pruhu do druhého alebo dokonca odbočovaní je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
Ustanovenia zákona:
§ 10
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného
pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do
ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je
zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je
povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak
ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
§ 15
(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je
povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť
vodičov jazdiacich za ním.
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla,
pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene
smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup
od predchádzaného vozidla.
§ 19
(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať
znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť
vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú
opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na
zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.
§ 30
(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov
uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo
ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
(2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím
jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky,
najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.
(3) Znamenie o zmene smeru jazdy sa dáva smerovými svietidlami.
Ak nimi vozidlo nie je vybavené alebo ak majú poruchu, dáva sa znamenie
upažením. Rukou ohnutou v lakti hore sa dáva znamenie o zmene smeru jazdy na
opačnú stranu. Ak to vyžadujú okolnosti, najmä ak znamenie dávané smerovými
svietidlami alebo rukou nie je dostatočne viditeľné najmä pre šírku nákladu
alebo za zníženej viditeľnosti, musí dávať znamenie spôsobilá a náležite
poučená osoba alebo sa musí použiť iný zreteľný spôsob. Inak vodič smie
zamýšľaný jazdný úkon uskutočniť len vtedy a takým spôsobom, aby neboli
ohrození ani obmedzení iní účastníci cestnej premávky.
(4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič
ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo
nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. Znamenie o
zmene smeru jazdy rukou sa dáva len pred začatím jazdného úkonu.
(5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu.
Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z
takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.
Do Mendelejevovej periodickej tabuľky pribudne ununbium
25. 6. 2009
Nový chemický prvok s číslom 112 a provizórnym názvom ununbium sa o nejaký čas oficiálne objaví v Mendelejevovej periodickej tabuľke. K objavu prispeli aj slovenskí vedci na čele so špičkovým jadrovým fyzikom Štefanom Šárom.
Prvok 112 vznikol bombardovaním oloveného terča naneseného na tenkú fóliu,
elektricky nabitými jadrami atómov, teda iónmi zinku. Patrí do skupiny
superťažkých a veľmi nestabilných prvkov, ktoré sa začínajú rozpadať rýchlo po
vytvorení.
V prípade prvku 112 trval rozpad iba okolo jednej milisekundy. Keďže
krátkožijúce jadro je rádioaktívne, pri rozpade z neho unikajú častice alfa.
Proces rozpadu má niekoľko krokov, každý treba do detailu zaznamenať. Slúžia
na to špeciálne elektronické systémy a počítačové programy.