Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Vládni zamestnanci v Amerike nesmú za volantom esemeskovať
2. 10. 2009
Americký prezident Barack Obama vládnym zamestnancom zakázal posielať SMS v služobných autách. Podľa neho je to nebezpečné pre vodiča aj ostatných. Americký minister dopravy túto činnosť označil za skutočnú epidémiu.
Federálna vláda USA má takmer tri milióny zamestnancov. Podľa odborníkov je posielanie SMS počas jazdy nebezpečné. Dôkazom toho sú aj nedávne smrteľné nehody, pri ktorých vodiči nabúrali, keď esemskovali. Štatistiky ukazujú, že pre esemeskovanie za volantom zahynulo 5800 ľudí a zranilo sa 515 000 osôb. Zákaz sa netýka len SMS, ale aj posielania e-mailov alebo prijímania informácií o navigácii.
Taxikári porušujú predpisy
1. 10. 2009
Kontroly zistili, že viac ako polovica kontrolovaných taxislužieb porušuje predpisy. O výsledkoch júnovej kontroly informoval hovorca ministerstva dopravy. Kontrolu ministerstvo uskutočnilo po sťažnostiach nespokojných zákazníkov taxislužieb.
K najčastejším prehreškom patrilo chýbajúce označenie dopravcu a sadzieb cestovného na vozidle. Ďalší taxikári nemali v poriadku technickú a emisnú kontrolu. Kontrola odhalila tiež taxikárov, ktorá si počas prepravy klienta nezapli taxameter.
U kontrolovaných 345-ich dopravcov, zistili pracovníci ministerstva až 409 prípadov porušení zákona o cestnej doprave. Do kontroly boli zapojení aj inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie a krajských živnostenských úradov.
Kvôli havárii Toyota skontroluje 3,8 milióna vozidiel
1. 10. 2009
Po smrteľnej nehodách vodičov vozidla Toyoty v USA sa nachádza japonský koncern pred najväčšou kontrolou svojich automobilov v histórii spoločnosti.
Ak sa potvrdí, že tragická nehoda pri San Diegu bola spôsobená vinou technického nedostatku automobilu, Toyota dá preskúmať autoservisom 3,8 milióna automobilov. Má sa to týkať ôsmich modelov Toyoty. Skontrolované by mali byť vozidlá vyrobené za posledných šesť rokov.
Za naliehavú označil záležitosť aj americký dopravy. Úrady majú správy o 100 nehodách, pri ktorých došlo k zaseknutiu plynového pedálu do rohožky, ktorá nebola dostatočne prilepená.
Toyota už požiadala zákazníkov, aby odstránili rohožky pred sedadlom vodiča.
Kontrolu vozidiel chce firma uskutočniť až po skončení oficiálneho vyšetrovania nedávnej nehody. V USA by sa mali kontrolovať modely Camry, Avalon, Prius, Tacom, Lexus ES350, Tundra, IS250 a IS350. Japonská agentúra Kjódo uviedla, vozidlá uvedených modelov Toyota preskúma aj v iných krajinách.
Ufóni sa zatiaľ nenašli
30. 9. 2009
Odkedy funguje centrum na hľadanie mimozemskej inteligencie hľadáme našich vesmírnych susedov. Zatiaľ márne. O prítomnosti mimozemskej rasy zatiaľ dôkazov niet. Vedci sa preto tešia aj z nálezu vody na Mesiaci či Marse alebo aspoň z nového typu rádiového signálu, ktorý na začiatku skúmania ani nedokážu identifikovať.
Článok s názvom Hľadanie medzihviezdnej komunikácie vyšiel práve pred päťdesiatimi rokmi v prestížnom magazíne Science. Vznik inštitútu SETI – centra, ktoré sa už polstoročie zaoberá hľadaním rádiových dôkazov o existencii cudzej vesmírnej inteligencie, bol odpoveďou na tento článok.
NASA v roku 1967 vypustila do vesmíru sondy Voyager, ktoré nesú na palube zlaté disky s informáciami o Zemi, Mozartovu hudbu i pozdravy v 54 jazykoch sveta.
Voyager 1 je dnes asi najvzdialenejší ľudský objekt a NASA predpokladá, že v roku 2015 opustí našu slnečnú sústavu a dostane sa do medzihviezdneho priestoru. A je možné, že ju tam nejakí inteligentní tvorovia nájdu.
Dovtedy sa dá zapojiť do programu SETI home.