Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Syndróm vyhorenia
26. 11. 2009
Syndróm vyhorenia (nazývaný i burn-out alebo burnout) opísal prvýkrát Herbert Freudenberger v roku 1975. Podľa odborníkov sa pod týmto syndrómom skrýva stav vyčerpanosti (psychickej, citovej aj fyzickej). Postihuje najčastejšie ľudí, ktorých profesia vyžaduje empatiu.
Najčastejšie postihuje psychológov, lekárov, zdravotné sestry, sociálnych pracovníkov, podnikateľov, manažérov, novinárov či kňazov.
Syndróm burn-out sa prejavuje celkovým vyčerpaním organizmu, únavou, depresiami, poruchami spánku, tráviacimi problémami (hnačky, zápchy, bolesti brucha), stratou zmyslu života, nespokojnosťou, pasivitou, nezáujmom o prácu i rodinu či stratou nadšenia.
Je však možné s ním bojovať. Tu je pár rád, ktoré zaručene pomôžu:
- športovať
- dopriať si relax
- vyhľadať pomoc odborníka (psychológa, psychoterapeuta)
- preferovať zdravý životný štýl
- naučiť sa povedať "NIE"
- myslieť pozitívne
- ubrať z nárokov na seba i ostatných
- minimalizovať stres
- brať veci s humorom
- zabudnúť na "workholizmus"
S elektronickým podpisom možno ušetriť
25. 11. 2009
Ročne desiatky až stovky eur. O polovicu v porovnaní s „papierovým“ úradom zlacnel napríklad kataster nehnuteľností či obchodný register. Na daňovom riaditeľstve zase možno ušetriť na poštovnom. Tieto výhody budú prvý rok stáť zhruba 100 €, počas nasledujúcich rokov od tridsať do päťdesiat €.
Zhruba za 80 € možno kúpiť takzvaný zaručený elektronický podpis spolu s dátovým nosičom. Nasledujúce roky platíte už len poplatok okolo 30 €. Takéto náklady postačia na komunikáciu s katastrom nehnuteľností a s daňovým riaditeľstvom. Pri súdoch a pri obchodnom registri je potrebné si zakúpiť dodatočnú aplikáciu Q-Sign.
Aj pri prepise nehnuteľnosti je „online papierovanie“ o polovicu lacnejšie. Dom ani byt však väčšina ľudí nekupuje každý deň. Elektronický podpis je skôr pre advokátov a realitné kancelárie. Podľa hovorkyňa Úradu geodézie, kartografie a katastra vlastnia zaručený elektronický podpis súkromné osoby len výnimočne.
Budúci rok by sa elektronické služby mali rozšíriť napríklad o prepis auta cez internet či podanie ročného zúčtovania zdravotného poistenia.
Operátora bude možné zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa
25. 11. 2009
Európski spotrebitelia budú mať právo zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa operátora pevnej alebo mobilnej siete pri uchovaní rovnakého telefónneho čísla. Spotrebiteľom budú operátori musieť umožniť podpis zmluvy, ktorej platnosť nepresiahne 12 mesiacov.
To sú len niektoré z nových pravidiel, ktoré včera schválil Európsky parlament ako reformný „telekomunikačný balíček“. Pravidlá začnú platiť o rok a pol. Reforma EÚ v oblasti telekomunikácií prinesie lepšie a lacnejšie pevné, mobilné a internetové služby a rýchlejšie pripojenia na internet pre všetkých Európanov a posilní hospodársku súťaž na európskych trhoch telekomunikácií.
České železnice budú mať vlastnú taxislužbu
23. 11. 2009
V prvej etape zavádzania bude takáto služba len v Prahe, Brne a Ostrave. V týchto mestách bude cestujúcich voziť taxislužba s logom Českých dráh ČD).
Cestovné lístky na taxíky sa podľa chystaného projektu budú predávať v pokladniach železničných staníc. Východiskovým miestom pre túto taxislužbu budú práve železničné stanice.
Výhodou ponúkanej služby sa stane nielen garantovaná cena na základe tarifných pásem, ale aj jednoduchý doklad, ktorý napríklad zamestnanci po služobnej ceste ľahšie vyúčtujú svojmu zamestnávateľovi.
České dráhy teraz analyzujú trh taxislužieb a onedlho by sa mali začať aj prvé rokovania s potenciálnymi záujemcami. Podmienky tendra vyplynú z týchto rozhovorov.
ČD uvažujú aj o novej službe školám pri organizovaní výletov. Autobus by žiakov odviezol na najbližšiu stanicu a odtiaľ by pokračovali vlakom do stanice, v ktorej by mohli presadnúť na ďalší autobus, ktorý by ich odviezol do cieľa výletu.