Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Extrémne počasie na Slovensku bude bývať častejšie
28. 3. 2010
Aj na Slovensku budeme častejšie počuť vety typu: „ Počasie sa zase zbláznilo“. Meteorológovia avizujú, že v budúcnosti sa môžu extrémne javy akými sú prívalové dažde, víchrice či dokonca orkány objavovať častejšie ako v súčasnosti. Nestane sa tak zo dňa na deň, bude to otázka desaťročí.
Výskyt extrémnych javov je podľa SMHÚ pre Slovensko typický aj v súčasnosti. Naša krajina sa nachádza v zemepisných šírkach, v ktorých prevláda výrazná premenlivosť počasia. Do budúcnosti podľa odborníkov na Slovensku treba rátať s častejšími búrkami, výraznejšími suchami a prívalovými dažďami.
Klimatické zmeny neobídu nikoho. V najbližších desaťročiach meteorológovia predpovedajú nárast teplôt v južnej Európe. V severnej časti kontinentu by sa teploty výraznejšie zvýšiť nemali a v strednej Európe, kde sa nachádza aj Slovensko, rátajú meteorológovia so zvýšenou frekvenciou extrémnych javov.
Učitelia si nevedia poradiť s mobilmi detí
25. 3. 2010
Mobily zo škôl nevyhnal ani zákaz ministra školstva Jána Mikolaja (SNS). Žiaci si pravidlo nevšímajú, telefóny na hodinách naďalej používajú a učiteľov hnevajú aj počúvaním hudobných mp3 prehrávačov. Podľa rezortu si s problémom majú poradiť samy školy. Kto neuposlúchne môže dostať aj dvojku zo správania. Vyhláška povoľuje používanie mobilných telefónov počas vyučovania iba v mimoriadnych prípadoch po súhlase učiteľa.
Mnohé školy majú však s rešpektovaním vyhlášky problémy. Nie je známe, koľko detí chodí do školy s mobilom. Posledný prieskum je ešte z roku 2006. Spoločnosť AISA Slovakia vtedy zistila, že mobilný telefón používa až 60 percent detí vo veku 8 až 15 rokov. Použitie mobilného telefónu počas vyučovania priznala takmer polovica žiakov.
Podľa psychologičky žiaci neraz zneužívajú mobily počas písomiek na posielanie správnych odpovedí. Učiteľom sa ťažko dokazuje, že to robia naozaj. Do odoslaných správ im totiž nahliadnuť nemôžu.
Učitelia si podľa ministerstva disciplínu na hodinách musia vynútiť. Vyhláška poskytuje vyučujúcemu právomoc zasiahnuť v prípade znižovania kvality výchovno-vzdelávacieho procesu.
Novú vyhláška, do ktorej by doplnili mp3 prehrávače, na ktoré sa učitelia sťažujú tiež, rezort nepripravuje. Podľa ministerstva môžu mp3 prehrávače školy zakázať vo vlastných školských poriadkoch.
Psychologička upozorňuje, že mobilmi by sa nemali zaoberať len školy, ale aj rodičia. Mali by zvážiť, kedy deťom telefón kúpia. Ak ho dostanú priveľmi skoro veku, môžu sa uzavrieť do seba. Prestanú komunikovať so spolužiakmi a cez prestávky radšej hrajú hry alebo esemeskujú.
Najviac študentov sa hlási na medicínu, právo a manažment
24. 3. 2010
Medzi uchádzačmi o vysokoškolské štúdium aj v tomto roku dominujú medicína, právo či manažment. Vyplýva to z ankety ČTK medzi vysokými školami. Na technické smery sa hlási najmenej ľudí. Počet voľných miest nezriedka prevyšuje záujem. Odborníci však varujú, že slovenskej ekonomike v budúcnosti môžu chýbať práve hutníci či strojári s vysokoškolským titulom. Prihlášky na väčšinu vysokých škôl je možné si podať do konca marca.
Na Univerzite Komenského (UK) v Bratislave je už tradične najväčší záujem o všeobecné lekárstvo, právo, manažment, psychológiu, žurnalistiku či tlmočníctvo. Počet podaných prihlášok niekde je päť až desaťnásobne vyšší ako počet ponúkaných miest.
Podobná situácia je aj na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) v Košiciach, kde sa najviac uchádzačov hlási na psychológiu či zubné lekárstvo.
Na Univerzite Konštantína Filozofa (UKF) v Nitre, Univerzite Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici, či na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave patria k najžiadanejším psychológia, masmédiá a cudzie jazyky. Na Ekonomickej univerzite (EU) v Bratislave je populárny manažment a cestovný ruch, na Žilinskej univerzite (ŽU) je to informatika a telekomunikácie.
Podľa väčšiny oslovených škôl si uchádzači o vysokoškolské štúdium stále vyberajú programy zodpovedajúce ich osobným záujmom bez zásadnejšieho dôrazu na potreby trhu.
Na Slovensku sú dve desiatky verejných, tri štátne a desať súkromných vysokých škôl, na ktorých študuje viac než dvestotisíc poslucháčov denného a externého štúdia.
Predaj nezdanených pohonných látok v Česku
19. 3. 2010
V Česku sa rozmáha predaj nezdanených pohonných látok. Štátu spôsobuje vážnejšie škody, než doteraz odhadovali úrady. Podľa prvých presnejších prepočtov spracovaných spoločnosťou Benzina pre úradníkov a poslancov, môže ísť ročne o 8 miliárd Kč (316,41 milióna eur).
Pracovníci Benziny na analýze pracovali pol roka. Generálny riaditeľ podniku uviedol, že štát vlani len pri odhalení čiernych dovozov z rakúskeho Linzu prišiel za 7 mesiacov o 3,5 miliardy Kč. Štatistiky potvrdzujú, že nezdanený benzín sa vozí aj z Nemecka a Poľska.
Od minulého roka sa pribúdajúcimi podvodmi zaoberá medzirezortná skupina, ktorá za účasti petrolejárov, colníkov, polície a ministerstiev pripravuje súbor opatrení na obmedzenie tejto trestnej činnosti. Napríklad chce presadiť iný spôsob výberu dane, než ten, ktorý sa teraz uplatňuje v Európskej únii. Do úvahy prichádza aj povinná registrácia obchodníkov s palivami.
Na trhu sa pohybuje približne 300 miliónov litrov nezdanených pohonných látok, čo sú takmer 4 % ich českej ročnej spotreby.
Regulárna cena benzínov v Česku sa skladá zo štyroch položiek: 8 Kč cena základnej suroviny, 12,84 Kč spotrebná daň, 5 Kč daň z pridanej hodnoty a 5,16 Kč marža pre rafinériu, distribútora a pumpu. Celkom 31 Kč.
Podobné podvody už Česko zažilo v prvej polovici minulého desaťročia s ľahkými vykurovacími olejmi. Vtedy štát vtedy prišiel asi o 60 miliárd Kč. Princíp podvodov spočíval v tom, že vykurovacie oleje, ktoré neboli zaťažené daňou, sa následne papierovo transformovali na chemicky úplne totožnú ale zdanenú a oveľa drahšiu motorovú naftu. Zákon o farbení vykurovacieho oleja, ktorý by sa tým odlíšil od motorovej nafty, bol prijatý až po troch rokoch prieťahov. Vďaka nemu sa podvody v tejto oblasti podarilo zastaviť. Vo väzení skončil 20 ľudí, traja obchodníci s palivom boli zavraždení.