Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Elektronické služby v zdravotníctve by mali začať v roku 2013
8. 4. 2011
Slováci budú môcť začať využívať prvé elektronické služby v rámci zdravotníctva pravdepodobne už počas roku 2013. Informovala o tom hovorkyňa Ministerstva zdravotníctva SR K.Zollerová.
Využívanie elektronických služieb by malo v budúcnosti pre zdravotníctvo priniesť veľa výhod, akými sú napríklad elektronická zdravotná knižka, či elektronické objednávanie alebo predpisovanie liekov. Koľko zdrojov sa do informatizácie zdravotníctva naleje v tomto roku, zatiaľ známe nie je.
Slováci o kvalite života v meste
7. 4. 2011
Podľa medzinárodného prieskumu je iba 23 % Slovákov spokojných s kvalitou života vo svojich mestách, 63 % ju vníma ako priemernú a zvyšok považuje za slabú.
Dve oblasti, s ktorými sú mestskí ľudia najspokojnejší a nepovažujú ich za potrebné zlepšiť, sú nakupovanie a kultúra s nočným životom. Prieskum zistil, že 60 % obyvateľov sa narodilo v meste, v ktorom bývajú. Vyše polovica respondentov považuje za akútne zlepšenie v prístupe k zdravotnej starostlivosti, vo verejnej doprave, v parkovaní, v nákladoch na život, bezpečnosti či cenovej prístupnosti bývania.
Slovensko má 80 ložísk energetických surovín, väčšia časť sa zatiaľ nedá využiť.
6. 4. 2011
Na Slovensku sa vyskytuje celkovo 80 ložísk energetických surovín, v ktorých zásoby sa pohybujú v objeme 1,121 mld.ton.
Podľa Ministerstva životného prostredia SR (MŽP) sa v ložiskách nachádzajú väčšinou nebilančné zásoby (v súčastnosti nevyužiteľné), a to v objeme viac ako 700 mil.ton. V súčasnosti sa eviduje ťažba na 24 ložiskách. Z toho na 12 ložiskách sa ťaží zemný plyn, na 4 hnedé uhlie, na 3 gazolín, taktiež na 3 ropa poloparafinická a na 1 ložisku bitumózne horniny a lignit. Slovensko má však obmedzené zásoby energetických surovín a naďalej zostavá odkázané na dovoz.
Štát zruší regulované nájomné
30. 3. 2011
Od 1. septembra si majitelia reštituovaných bytov budú môcť slobodne narábať so svojím majetkom.
To znamená, že budú môcť nájomcom zvýšiť nájomné alebo vypovedať zmluvu a okrem iného im môžu byt predať za trhovú hodnotu. Ak však majitelia nenájdu s nájomcami spoločné riešenie, môžu im do konca roka vypovedať nájomnú zmluvu. Nájomcovia môžu potom štát požiadať o pridelenie náhradného bytu. Na výstavbu bytov pre vysťahovaných nájomcov by malo ísť do roku 2017 72 miliónov eur.