Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Coworkingové centrum – kancelária 21. storočia
5. 1. 2012
Coworking vytvára optimálne podmienky pre samostatnú prácu i spoluprácu na väčších projektoch, podporuje kreativitu a vzťahovú synergiu, dokáže vytvárať funkčné komunity profesionálov a rieši väčšinu nedostatkov práce z domova.
V súčasnej dobe aj u nás na Slovensku stále častejšie rezonuje na trhu práce pojem coworking, ktorý vznikol v USA v San Franciscu v roku 2005. Ide o jeden z najzaujímavejších trendov zamestnania, štýl spoločnej práce, pri ktorej podnikatelia – pracujúci na voľnej nohe, nezávisle od seba vykonávajú svoju vlastnú pracovnú činnosť v spoločných pracovných priestoroch. Je dôsledkom premeny spoločnosti, ktorá sa aj vďaka súčasnému rozvoju informačných a komunikačných technológií, stáva čoraz pestrejšou a otvorenejšou, klasické kancelárie strácajú svoj podstatný význam a sú nahrádzané coworkingovým centrom. Dôvody, prečo sa ľudia rozhodnú pre coworking je niekoľko a tie sa menia podľa aktuálnej situácie ich podnikateľskej činnosti. Hlavnými výhodami coworkingu sú: úspora nákladov; interaktivita, synergia; priestor pre dôveru; flexibilita.
Nie všetci lekári sa vrátia
7. 12. 2011
Odborári podpísali s vládou koncom týždňa memorandum. Dnes vláda schválila návrh ministra zdravotníctva ukončiť núdzový stav od 8. decembra 2011, ktorý bol vyhlásený od 29. novembra 2011.
Odo dneška by mala byť situácia stabilizovaná. Lekári sú zamestnaní na novo, nakoľko vláda zrušila núdzový stav, inak by sa stali nezamestnanými. Desiatky lekárov sa však do práce nevrátili, hoci ministerstvo to umožnilo úplne všetkým, uviedol lekársky odborový predák Marián Kollár.
Nie všetci lekári sa vrátia
7. 12. 2011
Odborári podpísali s vládou koncom týždňa memorandum. Dnes vláda schválila návrh ministra zdravotníctva ukončiť núdzový stav od 8. decembra 2011, ktorý bol vyhlásený od 29. novembra 2011.
Odo dneška by mala byť situácia stabilizovaná. Lekári sú zamestnaní na novo, nakoľko vláda zrušila núdzový stav, inak by sa stali nezamestnanými. Desiatky lekárov sa však do práce nevrátili, hoci ministerstvo to umožnilo úplne všetkým, uviedol lekársky odborový predák Marián Kollár.
Stres výhodou
6. 12. 2011
Výskumy ukázali, že pracovné napätie je potrebné správne riadiť a môže mať pozitívny vplyv na výkonnosť.
V dnešnej uponáhľanej dobe je názor, že stres je škodlivý a ohrozuje zdravie, ničí pracovné aj súkromné vzťahy. Nepriaznivé dôsledky stresu môžete zmeniť. Je potrebné myslieť na stres skôr ako na ukazovateľ toho, že vám na niečom záleží, než ako na dôvod na paniku, sústrediť sa skôr na úlohu než na pocity, budovať vzťahy tak, aby vás ľudia podržali v čase, keď zažívate stres, nedomnievať sa, že váš stres bude trvať večne, neobávať sa o veci, ktoré sú mimo vašu kontrolu, netráviť čas s ľuďmi, ktorí sú negatívni.