Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Už chodia pokuty vodičom poštou
18. 2. 2014
Prvých 528 šoférov alebo majiteľov áut si v týchto dňoch nájde v schránkach rozkaz o zaplatení pokuty aj s fotografiou o porušení dopravných pravidiel.
To, čo sa považovalo len za strašenie vodičov, sa už stáva realitou. Najviac porušení pravidiel cestnej premávky za prvé tri týždne policajnej akcie zistili v Trnavskom kraji a najčastejším porušením bolo prekročenie maximálnej stanovenej rýchlosti a nesprávny spôsob jazdy. Rozkazy o uložení pokuty za dopravný delikt, ktoré polícia už rozposiela po celom Slovensku, obsahujú údaje o vodičovi, majiteľovi vozidla, výšku pokuty spolu s popisom, o aké porušenie predpisov išlo a prečo bola pokuta udelená. V obálke si majitelia áut nájdu aj informácie o tom, ako je potrebné ďalej postupovať a o spôsobe úhrady. Nebude chýbať ani fotografia auta počas priestupku. Ak jeho majiteľ uhradí pokutu včas, môže ušetriť. V prípade, že do 15 dní od doručenia rozkazu zaplatí dve tretiny z celkovej výšky pokuty, polícia ju považuje za uhradenú. Ak pokutu nechce platiť, môže proti rozkazu o pokute podať odpor. Jeho podaním sa rozkaz ruší a vec sa ďalej rieši v správnom konaní.
Ošetrenie úrazu z vlastného vrecka
18. 2. 2014
Zdravotná poisťovňa má právo v určitých prípadoch žiadať od poistenca preplatenie zdravotnej starostlivosti, ktorú mu uhradila.
Ak si človek zaviní úraz pod vplyvom alkoholu alebo inej omamnej látky, môže za ošetrenie v konečnom dôsledku zaplatiť z vlastného. Hovoríme o regresnej náhrade. Poisťovne si ju môžu vymáhať aj od vinníka dopravnej nehody či inej osoby, ktorá protiprávnym konaním spôsobí zranenie jej klientovi. Účet môže očakávať aj poistenec, ktorý nedodržiava stanovený liečebný režim. Údaje zdravotných poisťovní potvrdzujú, že takéto prípady nie sú ojedinelé. V minulosti išlo najčastejšie o uplatnenie náhrady liečebných nákladov z dôvodu ublíženia na zdraví poistenca spôsobené inou osobou, medzi ktoré patria fyzické napadnutia a dopravné nehody.
Vodný zákon
17. 2. 2014
Zakotviť do legislatívy podmienky nakladania so slovenskou vodou sa odkladajú, práce na ustanoveniach vodného zákona budú naďalej pokračovať.
Ešte v januári mala vláda SR opätovne rozoberať novelu vodného zákona. Novelizovať uvedený zákon bol zadaný ministrovi na výjazdovom zasadnutí ešte v októbri 2012. Doterajšie rokovania boli prerušené, sporné veci, ktoré vznikli či už na rokovaní vlády, alebo ich otvorili niektorí ministri zo zákona boli odstránené a rezort novelu predloží na rokovanie vlády vtedy, keď bude pripravená a doladená. Zámerom v rámci tohto zákona bolo vodu chrániť, pretože súčasné znenie zákona je také, že keď sa niekto rozhodne vodu vyvážať, nemá žiadne bariéry. Po novom by mala prípadný vývoz zo Slovenska schvaľovať vláda. To, že sa má voda stať strategickou surovinou štátu aj z pohľadu legislatívy a jej vývoz za hranice má dostať pravidlá, odsúhlasila vláda v deklarácii na výjazdovom rokovaní v Gabčíkove v roku 2012. Zároveň vtedy ministerstvu uložila novelizovať do konca tohto roku zákon o vodách tak, aby bola slovenská voda aj definovaná v zákone. Vládne uznesenie tiež počítalo s tým, že envirorezort bude kabinetu predkladať na schválenie každý návrh na prepravu respektíve prevod podzemnej vody cez hranice štátu.
Pokutovanie nezodpovedných chodcov
12. 2. 2014
Začiatok tohto roka je veľmi tragický hlavne pre chodcov, kto bol však príčinou, je ešte v štádiu vyšetrovania.
Na jednej strane vodiči dostatočne nepredvídajú alebo sa nevenujú riadeniu a na druhej strane sa chodci nepoobzerajú po vozovke a vstúpia na ňu vo chvíli, keď už auto nie je možné zastaviť. Aj keď príčinou mnohých nehôd sú práve chodci, tresty pre nich chýbajú. Policajti im môžu uložiť pokutu za obmedzenie či ohrozenie cestnej premávky, ale nie je to v praxi bežné. Vodiči sú trestaní automaticky. V prípade chodcov je to inak a skôr raritou, ak niekto dostane pokutu za prechod na červenú alebo chýbajúce reflexné prvky. V najbližších dňoch sa to však zmení. Polícia plánuje posilniť hliadky najmä v okolí priechodov pre chodcov. Kontrolovať bude pohyb ľudí na cestách, ako aj prechod na červenú. Polícia bude riešiť priestupky nekompromisne v súlade so zákonom o priestupkoch. Chodcovi môže byť uložená pokuta 50 eur a v správnom konaní až 100 eur.