Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Deň otvorených dverí
12. 8. 2014
Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky zrušila tohtoročný deň otvorených dverí v parlamente.
Dôvodom pre zrušenie dňa otvorených dverí v parlamente sú financie. Parlament je však otvorený celoročne, stačí nahlásiť záujem. Denne je tam sprevádzaných štyri až päť skupín ľudí, ročne vidí parlament 17 000 návštevníkov s kvalifikovaným výkladom. Takže parlament je možné vidieť počas celého roka a nielen počas dňa otvorených dverí, ktorí sa každoročne konal 1. septembra v Deň Ústavy Slovenskej republiky.
Zmeny pre ťažkých zločincov a recidivistov
14. 6. 2014
Plánované zmeny pri viacerých trestných činoch v návrhoch noviel Trestných kódexov boli v pripomienkovom konaní.
Po novom majú byť obzvlášť závažnými trestnými činmi len tie, ktoré majú dolnú trestnú sadzbu 12, nie 10 rokov ako je v tomto období. Bude to znamenať kratšiu dobu väzby a možnosť skoršieho prepustenia z výkonu trestu. Pri klasických zločinoch je možné požiadať o skoršie prepustenie po uplynutí dvoch tretín trestu, pri obzvlášť závažných až po výkone troch štvrtín. Pri ťažkých trestných činoch ministerstvo spravodlivosti navrhuje, aby odsúdení za tieto delikty mohli žiadať o skoršie podmienečné prepustenie, teda už po dvoch tretinách trestu. Navrhovaná novela Trestného zákona umožňuje aj znižovanie trestných sadzieb v rámci dohodovacieho konania.
Na jeseň Ústavný súd SR vyhlási, či je zákon o štátnom občianstve v súlade s Ústavou SR
14. 6. 2014
Súčasné znenie zákona o občianstve umožňuje stratu štátnej príslušnosti.
Ministerstvo vnútra pripravuje novelu zákona o štátnom občianstve, návrh bude predložený do legislatívneho procesu v lete. Prebieha ešte medzinárodno-právne posúdenie uvedenej otázky, po skončení konzultácií s medzinárodnými organizáciami a inými partnermi budú ich výsledky zohľadnené pri príprave návrhu novely zákona. Vízia novely bude spočívať v tom, že slovenské občianstvo sa ponechá tým, ktorí získajú občianstvo iného štátu, kde majú trvalý pobyt. Znovuzískanie občianstva však nebude automatické. Tým, ktorí občianstvo stratili a požiadajú o znovuzískanie, bude vyhovené, ak splnia všetky podmienky.
Zmeny v Ústave SR od septembra
11. 6. 2014
Manželstvo medzi mužom a ženou bude od septembra požívať vyššiu ústavnú ochranu a pomery v justícii sa zmenia.
Po novom bude platiť, že všetci súčasní sudcovia aj kandidáti na tieto posty sa budú musieť podrobiť prevereniu spôsobilosti. Stanovisko, či sudca predpoklady spĺňa, alebo nie, bude vydávať Súdna rada SR na základe podkladov od Národného bezpečnostného úradu. Súdnej rade tiež pribudne kompetencia vyjadrovať sa k návrhu rozpočtu súdov v čase, keď sa v NR SR schvaľuje štátny rozpočet. Rada tiež bude vydávať zásady sudcovskej etiky a dohliadať, či sudca svoju činnosť vykonáva riadne po celý čas. Sudcovia zároveň prídu o trestnoprávnu imunitu. O ich vydaní na stíhanie teda viac nebude rozhodovať Ústavný súd SR. Od septembra bude platiť, že manželstvo je jedinečným zväzkom medzi mužom a ženou. Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru.