Opatrenia zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Oprávnenie vlády Slovenskej republiky posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd. V tomto smere sa návrh opiera o ústavne vymedzenú kompetenciu vlády rozhodovať o zásadných opatreniach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky SR.
Oprávnenie príslušných ministerstiev, ktoré vykonávajú ústrednú štátnu správu v oblasti, v ktorej sa investícia má realizovať a ak také ministerstvo nie je, Ministerstvu dopravy SR preskúmať splnenie zákonných podmienok investície a vydať o tom osvedčenie o významnej investícií.
Vylúčenie úpravy zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach vrátane potreby vykonania štátnej expertízy, ako aj potrebu vypracovania štúdie uskutočniteľnosti pre strategické investície.
Vznik predkupného práva investora k pozemkom, na ktorých sa má investícia realizovať a k stavbám na nich, čím sa zamedzí špekulatívnym prevodom pozemkov, na ktorých sa má realizovať investícia.
Umožnenie vstupu na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zariadení za účelom vykonania nevyhnutných prípravných, prieskumných a zisťovacích prác a úkonov na pozemkoch a stavbách súvisiacich s prípravou strategickej investície, najmä kvôli hydrogeologickému prieskumu, archeologickému prieskumu, geodetickému zameraniu, pyrotechnickému prieskumu, radónovému prieskumu alebo iného prieskumu súvisiaceho s prípravou strategickej investície, čím sa zabezpečí včasné uskutočnenie a hladký priebeh prípravných prác.
Umožnenie a na účely vypracovania znaleckých posudkov a na účely výkupu a vyvlastnenia pozemkov použitie geometrického plánu bez jeho overenia katastrálnym úradom, čím sa príprava stavieb investícií skráti aj o niekoľko mesiacov.
Založenie povinnosti správcov pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú v majetku štátu (v nepodnikateľskej sfére), verejnoprávnych inštitúcií, ako aj Slovenského pozemkového fondu, predať (zameniť) pozemok, ktorý má investor zastavať stavbami investície. Nejde o zásadne novú povinnosť, pretože už platné právo ukladá správcom pozemkov a stavieb na nich, ktoré sú štátnym majetkom, vrátane Slovenského pozemkového fondu, povinnosť prevodu vlastníckeho práva na inú osobu, napr. v prípade reštitúcií a výstavby diaľnic.
Zánik práv tretích osôb k nehnuteľnostiam, a to dňom zápisu vlastníckeho práva investora ako držiteľa osvedčenia k nehnuteľnostiam uvedeným v osvedčení, čím sa zamedzí napríklad v pokračovaní nájomných a užívacích vzťahov tretích osôb k nehnuteľnostiam, ktoré môžu spôsobiť obštrukcie v efektívnej výstavbe investícií.
Použitie vo vyvlastňovacom konaní a v povoľovacích konaniach na investíciu, v ktorom je účastníkom konania investor a ktoré sa týka pozemku a stavieb podľa rozhodnutia vlády, osvedčenia ako dokladu osvedčujúceho osobitné postavenie investora ako účastníka konania označujúceho pozemky, na ktoré osvedčenie možno použiť. Tým sa uľahčuje postavenie príslušných úradov i účastníkov konania, pretože netreba individuálne dokazovať uvedené skutočnosti v začatom konaní.
Zavedenie inštitútu predbežnej držby, ktorý umožňuje vyvlastňovaciemu orgánu vydať rozhodnutie o predbežnej držbe vyvlastňovanej nehnuteľnosti na vopred vymedzený rozsah prác na investícií. Umožnenie, aby získanie vlastníckych práv a iných práv k všetkým pozemkom nebolo nevyhnutné dokumentovať stavebnému úradu už v stavebnom konaní, ale kompletne až ku kolaudačnému konaniu, a to z dôvodu, aby miliardové investície nestáli z dôvodu čakania na zápis uzavretých zmlúv na zápis do katastra nehnuteľností, na skončenie súdnych konaní vo veciach určenia vlastníka, dedičských konaní a licitovania o výšku náhrady za vyvlastnenie s niektorými jednotlivcami (netýka sa to stavieb na týchto pozemkoch, pretože o ich asanácii sa musí rozhodnúť v stavebnom konaní).
Umožnenie vyvlastňovaciemu orgánu vydať medzitýmne rozhodnutie o vyvlastnení v prípade, ak vo vyvlastňovacom konaní nie sú splnené iba podmienky na určenie výšky náhrady za vyvlastnenie, čím sa zrýchli proces vyvlastňovania.
Umožnenie vedenia vyvlastňovacieho konania spolu s konaním o vydanie medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení a vydania spoločného rozhodnutia – stavebného povolenia a medzitýmneho rozhodnutia o vyvlastnení.
Skrátenie lehôt v povoľovacích konaniach.
Vylúčenie v konaniach použitie ustanovení procesných predpisov umožňujúce obštrukcie zo strany účastníkov konania a zúčastnených osôb alebo neúčelné úradovanie a zdržiavanie konania vykonávaním nepotrebných procesných úkonov.
Vypustenie inštitútu žiadosti o nápravu, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
Zavedenie inštitútu fikcie zamietnutia námietok v prípade, ak sa nerozhodne v zákonom ustanovenej lehote, čím sa zrýchli konanie.
K
Mobilní operátori nechávajú kredit prepadnúť neoprávnene
16. 2. 2009
Tvrdí to Komisia pri Ministerstve spravodlivosti SR zriadená na posudzovanie neprijateľných zmluvných podmienok. Komisia podala svoj prvý podnet združeniam na ochranu spotrebiteľov.
Združenia môžu podať hromadnú žalobu na súd. Podľa ministra spravodlivosti
nie je dôvod, aby občan prišiel o svoj zaplatený kredit bez toho, aby ho pretelefonoval.
Komisia konala na základe informácií z médií, pričom sa opierala o
rozhodnutie rakúskeho súdu v podobnom prípade na podnet organizácie na ochranu
spotrebiteľov. Komisia má piatich členov, okrem zástupcu z rezortu
spravodlivosti sú jej členmi zástupcovia rezortov financií a hospodárstva ako
aj Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Piatok trinásteho
13. 2. 2009
Strach z piatku trinásteho má svoj špeciálny názov - paraskavedekatriafóbia. Okrem koncovky fóbia naprosto nezrozumiteľný. Otázka znie, či sa celá Európa, alebo svet boja v rovnaký deň.
Ukazuje sa že
nie. Španieli a Gréci sa boja, ak príde
utorok trinásteho, Taliani sa zase obávajú piatku sedemnásteho. Strach má na
svete dokonca svoju špecifickú kalendárnu organizáciu. Kto sa teda chce báť,
nemal by sa báť len tak, neorganizovane. A kto je odvážny a rozhodne sa nebáť
systematicky, môže sa obrniť argumentom, že po roku 1307 až do začiatku
dvadsiateho storočia sa v piatok trinásteho nič významnejšieho neudialo.
Skupina nerozhodných môže zaujať neutrálny postoj, lebo ďalší piatok trinásteho
príde už o mesiac.
Fajčiarom "prituhuje"
13. 2. 2009
O tom, či od 1. apríla budú fajčiari v bare sedieť za stenou, alebo budú musieť vydržať celkom bez cigarety, rozhodne dnes parlament. Nie je vylúčené, že Slovensko sa pridá ku krajinám s úplným zákazom fajčenia v reštauráciách. Ministerstvo zdravotníctva navrhuje, aby boli milovníci nikotínu v reštauráciách od nefajčiarov oddelení múrom.
Zákaz fajčenia by mal byť v školách, v nemocniciach, na všetkých úradoch a
týkal by sa aj Národnej rady SR. Zákaz fajčiť by sa mal rozšíriť na letiská a
najbližšie okolie zástavok mestskej dopravy. Na dodržiavanie pravidiel by mali
okrem mestských policajtov dozerať aj štátni.
Na mieste, kde platí zákaz fajčenia, prevádzkovateľ podniku musí umiestniť
viditeľný oznam, kde a komu sa môže nefajčiar sťažovať. Za nezverejnenie oznamu
sú pokuty od 330 do 3300 eur.
Školákom začínajú jarné prázdniny
13. 2. 2009
Prvé sú na rade deti a mládež zo západného Slovenska (Bratislavský, Nitriansky a Trnavský kraj). Prázdniny majú od 16. do 23. februára. Od 23. februára do 2. marca je na rade východ Slovenska (Košický a Prešovský kraj). Od 2. marca do 9. marca ich vystriedajú dievčatá a chlapci na strednom Slovensku (Banskobytrický, Žilinský a Trenčiansky kraj).
Veľkonočné prázdniny budú od 9. do 15. apríla. Letné
prázdniny začnú 1. júla. Počas školského roka 2008/2009 majú školáci spolu 187
vyučovacích dní.