Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Deti naše poklady

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

(Zrnká úsmevu)
Newtonove zákony

Chudí samovrahovia po skoku zo strechy mrakodrapu žijú dlhšie.

Vec, ktorá je v pokoji, je určite na zlom mieste.

Vec, ktorá je v pohybe, sa určite pohybuje zlým smerom.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Kde končí pozemská púť

Človek počas svojej pozemskej púte narobí svojim blízkym často starosti. A zo zotrvačnosti v tejto zábave pokračuje aj po smrti.

Na to, že v živote nič nie je zadarmo, si už človek zvykol. Ale na to, že bez peňazí nemôže človek ani zomrieť, si budeme musieť ešte len zvykať.

Do staroby som sa staral, aby som dobre žil, v starobe o to, aby som dobre umrel.

(Zrnká úsmevu)
Murphy v parlamente

Monetárny zákon: Nech politici hovoria o čomkoľvek, vždy ide o peniaze.

Akustický zákon: Kto v parlamente najviac vykrikuje, tomu nakoniec dajú za pravdu.

Zákon relativity: Politika sama osebe nie je svinstvo, iba jej výsledky...

(Murphyho zákonník)

Odborníci tvrdia, že veterné elektrárne sú kľúčový prvok boja s klimatickou zmenou aj pre Slovensko

26. 2. 2024 Výrobné náklady elektriny z vetra klesli a to je aj dôvod, prečo sa s nimi počíta ako s jedným z hlavných zdrojov elektriny v budúcnosť. Veterné elektrárne sú kľúčový prvok boja s klimatickou zmenou aj pre Slovensko. Veterné elektrárne sú najlacnejšou cestou v rámci boja s klimatickou zmenou. Podľa energetického think-tanku Ember môžu aj vďaka tomu spolu so solárnymi elektrárňami prispieť až k tretine znižovania emisií oxidu uhličitého (CO2), ktoré je potrebné pre dosiahnutie globálneho cieľa zníženia teplôt o 1,5 stupňa Celzia do roku 2030. Aj na Slovensku by podľa SAPI mohli významne pomôcť zrýchliť napríklad aj dekarbonizáciu priemyslu či dopravy a zároveň znižovať náklady na boj s klimatickou zmenou.
Nákladom na boj s dôsledkom klimatickej zmeny sa v najbližších desaťročiach nevyhne podľa asociácie ani Slovensko. „Je dôležité povedať si, ktoré opatrenia sú aj v našich podmienkach najlacnejšie, a urýchliť ich zavádzanie. Veterné elektrárne jednoznačne patria do tejto kategórie, bohužiaľ, stále sa nám nepodarilo začať využívať ich potenciál,“ upozornil Ján Lacko, člen výkonného výboru SAPI.
Výrobné náklady elektriny z vetra totiž v rokoch 2010 až 2020 klesli o viac ako polovicu, a to o 55 %. „Aj to je dôvod, prečo sa s nimi počíta ako s jedným z hlavných zdrojov elektriny v budúcnosti," zdôraznil...
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Výnos Ministerstva hospodárstva k dotácii na kúpu automobilu

7. 3. 2009 Výnosom vydaným podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Ministerstvo hospodárstva upravilo dotáciu na kúpu nového osobného automobilu. Úprava výnosu nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Výnos
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
zo 4. marca 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
         Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z. z. ustanovuje:
Čl. I
         Výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.), výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.) a výnosu č. 2/2007 (oznámenie č. 473/2007 Z. z.) sa mení a dopĺňa takto:
1. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 7a
Dotácia na kúpu nového osobného motorového vozidla
         (1) Dotáciu na kúpu nového osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len „zástupca“), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty pred jej znížením podľa písmena a) alebo b). Táto dotácia sa poskytuje vo výške
a) 1 500 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 500 eur,
b) 1 000 eur, ak predajca zľavu podľa písmena a) neposkytne.
         (2) Novým osobným motorovým vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky. Zástupcom sa rozumie podnikateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorý má s výrobcom uzatvorený zmluvný vzťah o obchodnom zastúpení na území Slovenskej republiky.
         (3) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ak táto odovzdala po 9. marci 2009 autorizovanému spracovateľovi starých motorových vozidiel motorové vozidlo vyrobené pred 1. januárom 1999, ktoré bolo k 31. decembru 2008 zaregistrované v evidencii motorových vozidiel a bolo k 31. decembru 2008 vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby a ktoré bolo po 9. marci 2009 trvalo vyradené z evidencie motorových vozidiel.
         (4) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť zástupcovi na základe žiadosti, ak zástupca má uzatvorenú
a) rámcovú zmluvu s ministerstvom o poskytovaní dotácií podľa odseku 1,
b) zmluvu s predajcom, na základe ktorej predajca zástupcovi predkladá doklady preukazujúce splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie.
         (5) Žiadosť obsahuje
a) obchodné meno zástupcu,
b) sídlo alebo miesto podnikania zástupcu,
c) identifikačné číslo zástupcu,
d) obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky a číslo účtu, na ktorý sa dotácia poukazuje,
e) meno a priezvisko štatutárneho orgánu alebo mená a priezviská členov štatutárneho orgánu zástupcu.
         (6) Prílohou žiadosti je
a) doklad preukazujúci spracovanie starého motorového vozidla6) a jeho trvalé vyradenie z evidencie,
b) zmluva alebo faktúra preukazujúca cenu nového osobného motorového vozidla a konečnú cenu pre kupujúceho zohľadňujúcu dotáciu a zľavu.
          (7) Žiadosti sa predkladajú ministerstvu raz mesačne najneskôr do desiateho dňa kalendárneho mesiaca za predaje nových osobných motorových vozidiel za predchádzajúci kalendárny mesiac.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 112 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 8 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "Dotáciu" vkladajú slová "podľa § 2 až 7".
3. V § 9 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "dotácie" vkladajú slová "podľa § 2 až 7".
Čl. II
         Tento výnos nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie § 7a stráca účinnosť 31. decembra 2009.
(Zdroj: PRAVDA)

Slovenským žiakom chýba čitateľská gramotnosť

6. 3. 2009 Pred pár rokmi sme si ešte mysleli, že máme kvalitné školstvo. Nepríjemným prebudením boli medzinárodné merania PISA, do ktorých sme sa zapojili v rokoch 2003 a 2006. Nové meranie PISA prebieha v tomto čase. Nedá sa však očakávať, že výsledky budú výrazne lepšie ako v roku 2006.
Čo ukázal výskum
V oboch meraniach čitateľskej gramotnosti slovenskí žiaci dosiahli štatisticky významne nižší výkon ako priemer krajín OECD. V čitateľskej gramotnosti Slovensko obsadilo 35. miesto z 57 zúčastnených štátov, v matematickej a prírodovedeckej gramotnosti to bolo 30. miesto. Všetky tieto výsledky boli podpriemerné.
Za nami sa umiestnili Američania. Lepší od našich žiakov sú českí aj poľskí. Najlepšie výsledky dosiahlo Fínsko, Hongkong a Kanada. Najhoršie sa umiestnili žiaci z Kataru, Kirgizska, Tuniska a Azerbajdžanu.
Známky žiakov nezodpovedajú  výsledkom testov
Zaujímavým zistením je, že známky žiakov nesúvisia s výsledkami v týchto testoch.
Ukázalo sa, že naši žiaci neriešia úlohy, ktoré si vyžadujú poznatky z viacerých predmetov súčasne a nedokážu riešiť praktické úlohy zo života. Aj keď sú napríklad dobrí v matematike, nevedia čítať grafy a nepoznajú základy pravdepodobnosti a štatistiky. 
Neschopnosť vyjadrovať vlastné názory a obhájiť svoje stanoviská
Žiaci sú vo všeobecnosti málo pripravení na vyjadrovanie vlastných názorov a nevedia obhájiť svoje stanoviská. Škola nerozvíja vyššie druhy myslenia, najmä kritické a tvorivé. Naši učitelia bazírujú predovšetkým na tom, aby si deti pamätali veľa faktov. V tom Slováci pri medzinárodnom testovaní vynikajú. Slovenskí žiaci sú však slabší v riešení problémov a majú oveľa nižšie sebavedomie ako fínske či kanadské deti.
Zložité učebnice
Zrejme je to výsledok našich vyučovacích metód, ktoré málo rozvíjajú aktivitu a samostatnosť žiakov. Mnohé učebnice sú písané veľmi zložito, takže zvádzajú skôr k bifľovaniu ako k rozmýšľaniu.
Nízka úroveň čitateľskej gramotnosti
Alarmujúca je skutočnosť, že vzrástla riziková skupina žiakov s najnižšou úrovňou čitateľskej gramotnosti. Merania Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania ukázali, že viac ako štvrtina populácie 15-ročných žiakov nebude v dospelosti schopná samostatne využiť čítanie ako nástroj na aktualizáciu svojich vedomostí.
Práca s informáciami
Na Slovensku sa žiaci málo učia pracovať s informáciami. Naopak, vyžaduje sa od nich  memorovanie faktov, ktoré si do desiatich minúť žiaci dokážu nájsť sami na internete alebo v knihách.
Oproti tomu v krajinách,  ktoré sa v meraniach PISA umiestnili najlepšie, sa učia nielen ako hľadať tieto informácie, ale aj to, ako ich využiť a ako k nim kriticky pristupovať. 
Spolupráca učiteľov, rodičov a psychológov
Na Slovensku chceme od všetkých rovnaký výkon.  Inde (napr. vo Fínsku) sledujú žiaka počas celého štúdia. Zodpovednosť za sledovanie žiakov majú pedagógovia, špeciálni učitelia (ktorí sú v každej škole), školskí psychológovia a školský zdravotný personál. 
Žiak si volí vlastnú cestou školou
S odbornou pomocou poradcov si žiak volí vlastnú cestou školou. Volí si predmety, na ktoré má prirodzené predpoklady, a ktoré bude potrebovať pri vyššém vzdelávaní. Ak sa napriek tomu vyskytnú problémy, školský personál spoločne analyzuje situáciu, či ide o dočasný stav zo súkromných dôvodov alebo  nejaký hendikep. Ak sa v skupine vyskytuje žiak s problémom a rodičia dajú súhlas na oznámenie problému vyučujúcemu učiteľovi, učiteľ je povinný prispôsobiť sa žiakovi.
Čo môže pomôcť  slabším
- menej učenia naspamäť
- výučba zameraná na riešenie problémov
- voľnejšie osnovy
- viac špeciálnych pedagógov v školách
Postup učiteľa
- zistiť, v čom žiak zaostáva
- brať ohľad na jeho možnosti
- urobiť dieťaťu individuálny program v jeho triede
Rozhodnutie o špeciálnej výučbe
Ak má žiak rozhodnutie o špeciálnej výučbe, má v prvom rade právo navštevovať tú školu, v ktorej prijímacom obvode býva. Pokiaľ táto škola nie je schopná zabezpečiť pre dieťa nutné podporné opatrenia, je žiakovi odporučená taká škola, ktorá tieto služby poskytuje. Prijatie do špeciálnej triedy sa uskutočňuje na základe žiadosti odborného zástupcu a odborných posudkov.
(Zdroj: HNONLINE)

Mobilní operátori začínajú vracať prepadnuté kredity

6. 3. 2009 Kredit, ktorí si ľudia kúpili a počas trojmesačnej až ročnej platnosti ho nestihli vyčerpať, začínajú mobilní operátori vracať.

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Ustupujú tak tlaku ministerstva spravodlivosti a Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska, ktorá za prepadávanie kreditu podala žalobu na Orange a T–Mobile.
Asociácia sa snaží ochrániť asi dva a pol milióna majiteľov predplatených kariet, ktorí nevyužívajú mesačný paušál, ale kredit si dobíjajú podľa potreby.
Orange po žalobe začal automaticky vracať kredity prepadnuté po 17. februári tohto roka a v odôvodnených prípadoch aj staršie. Robí tak však až vtedy, keď si klient kúpi nový kredit.
Od budúceho týždňa službu s podobnou podmienkou pripravuje aj T–Mobile a ešte vlani v novembri ju zaviedla aj Telefónica O2.
Podľa ministra  spravodlivosti SR však tento ústupok nestačí.  Spotrebiteľ by bol totiž nútený netransparentne k ďalším platbám, aby mu  kredit, ktorý je jeho majetkom, neprepadol. Podľa ministra nemôže stratiť platnosť žiadny kredit ani vtedy, keď karta v mobilnom telefóne expiruje. Navrhuje, aby až v takom prípade operátor zvyšný kredit vrátil klientovi napríklad poslaním peňazí na účet.
Žalobu napriek ústupku operátorov neplánuje stiahnuť ani asociácia spotrebiteľov. Chce, aby nikto nemohol prísť o kredit, ktorý je osobným vlastníctvom.  Zároveň chce, aby operátori ľuďom vrátili peniaze, ktoré prepadnutím kreditu neoprávnene vzali.
K predĺženiu platnosti kreditu na obdobie platnosti karty, ktorá expiruje, ak si ju klient nedobije za 12 až 13 mesiacov, je zatiaľ ústretová len Telefónica, ktorá zvažuje
úplné zrušenie podmienky o prepadávaní kreditu. Prijatie možnosti, ktorá bude v prospech klienta, nevylučuje ani Orange.
Na prepadávanie kreditu sa sťažovali najmä dôchodcovia, ktorí volajú málo, ale mobil chcú mať pre prípad potreby nabitý.  Orange a T–Mobile naznačujú, že ľudí strácanie kreditu netrápilo. Preto  prepadnutý kredit doteraz vracali, len ak o to ľudia písomne požiadali.
(Zdroj: PRAVDA)

Dieťa ušité na mieru

5. 3. 2009 Aj takéto sci-fi smeruje do reality. Jedna americká klinika ponúka budúcim rodičom možnosť zvoliť si okrem pohlavia aj farbu očí a vlasov dieťaťa.

Prvý potom "ušitý na mieru" sa má narodiť už na budúci rok. Podľa šéfa kliniky je túto službu možno využiť aj z kozmetických a zdravotných dôvodov. Napr. tmavšia pleť lepšie ochráni pred rakovinou kože.
Iných vedcov správa poburuje, pretože ponúkaná služba odvádza pozornosť od možnosti využívať rovnaké technológiu na ochranu pred dedičnými chorobami. Britská expertka pochybuje aj o morálnom práve na takéto využívanie vedy. Z detí sa tým môže stať "tovar, ktorý, sa kupuje z regála".
(Zdroj: ČAS)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner