Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Deti naše poklady

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

Prvú polovicu nášho života nás ruinujú naši rodičia, druhú naše deti. (Darrow)

(Zrnká úsmevu)
Žiadna hlava nie je dokonalá

Človek za svoj postup obyčajne vďačí starostlivo zbieraným informáciám o svojom šéfovi.

Ani najlepší obchodný priateľ nie je ozajstným priateľom.

Chudoba si vyžaduje určité veci, luxus potrebuje veľa vecí a blahobyt všetky veci.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Ak vieš rozoznať dobrú radu od zlej, vôbec nie si na radu odkázaný.

Ak musíte denne prijímať množstvo rozhodnutí, tak to u vás škrípe "dole" v rutinnej činnosti, ktorá by mala bežať sama od seba.

Ak sa vyskytne štandardná situácia, tak pre ňu treba vymýšľať detailné pravidlá riešenia.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphyho zákony a komentáre

Trpezlivosť ruže prináša: čím je človek trpezlivejší, tým zvädnutejšie ruže dostane.

Keď dvaja robia to isté, výsledok je vždy iný.

Je pekné, keď je niečo pekné, ale čo s tým, keď to nie je užitočné?

(Murphyho zrnká II)
Murphyho inzeráty

Vymením vysávač za demižón vína. Zn.: Z titulu rozvodu som prestal vysávať a začal nasávať.

Vymením muža za staré husle.: Zn.: Drevo ako drevo.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

(Murphyho zrnká II)

Ochrana pred požiarmi po novom

18. 3. 2025 Ochranu pred požiarmi upravuje zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi. Úkony, ktoré musí zaistiť povinný subjekt – právnická osoba a fyzická osoba podnikateľ prostredníctvom špecialistu požiarnej ochrany bol nanovo skonštruované s prihliadnutím novú pojmológiu o druhoch dokumentácie v súvislosti s novým stavebným zákonom.
Nové druhy dokumentácií vyvolali aj potrebu zmeny pomenovania toho, čo špecialista požiarnej ochrany vytvára. Ďalej povinné subjekty prostredníctvom špecialistu požiarnej ochrany budú zdokumentovávať v dokumentácii skutočného vyhotovenia stavby uskutočnené opatrenia protipožiarnej bezpečnosti. Ustanovenia sa odvolávajú na vybrané ustanovenia nového stavebného zákona. Pojem riešenie protipožiarnej bezpečnosti umiestnenia technologického zariadenia bol pripojený k pojmu riešenie protipožiarnej bezpečnosti dokumentácie pre stavby, nakoľko technologické zariadenie je špeciálnym druhom stavby a z toho dôvodu už stratil opodstatnenie.
Ustanovenie § 9 ods. 4) zakotvuje úkony, ktoré musí zaistiť povinný subjekt - fyzická osoba prostredníctvom špecialistu požiarnej ochrany. Nanovo bol skonštruovaný s prihliadnutím na novú pojmológiu o druhoch dokumentácie aplikovanú v Stavebnom zákone a to obdobne, ako zakotvuje ustanovenie pre právnické osoby a fyzické osoby – podnikateľov. Špecialista požiarnej ochrany svojou činnosťou ovplyvňuje jednu zo základných požiadaviek na stavby spodrobnenú v prílohe č. 1 Nariadenia EP a Rady č. 305/2011, ktorou je bezpečnosť v prípade požiaru. Zákon zároveň zakotvuje novú povinnosť špecialistu požiarnej ochrany autorizovať svoje dielo v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej autorizačnej pečiatky. Právna úprava po novom umožňuje hosťujúcemu špecialistovi požiarnej ochrany vyhotoviť riešenie protipožiarnej bezpečnosti stavby aj pre fyzickú osobu, čím sa odstránilo nedôvodné znevýhodnenie hosťujúceho špecialistu požiarnej ochrany.
Zmeny sa dotýkajú aj úpravy vzťahujúcej sa na hosťujúceho špecialistu požiarnej ochrany. Keďže hosťujúci špecialista požiarnej ochrany má obdobné dispozície – oprávnenia, ako špecialista požiarnej ochrany a samozrejme, musí plniť aj rovnaké povinnosti. Ak ide o náležitosti pečiatky, ktorú hosťujúci špecialista požiarnej ochrany používa, tieto sú nezmenené s doterajšou právnou úpravou.
Po novom sa tiež rozširuje rozsah kompetencií ministerstva o kompetenciu spočívajúcu v určení na konanie podľa Stavebného zákona jedného z krajských riaditeľstiev v území ktorých sa zamýšľa stavbu umiestniť. Rozširuje sa rozsah kompetencií krajského riaditeľstva o kompetenciu spočívajúcu v určení na konanie podľa Stavebného zákona jedného z okresných riaditeľstiev v území ktorých sa zamýšľa stavbu umiestniť.
K

Trestný zákon – zaobchádzanie s LAHU

17. 9. 2021 Cieľom predkladaného návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov je odstrániť najzávažnejší problém v postihovaní neoprávneného zaobchádzania s látkami s anabolickým alebo iným hormonálnym účinkom (ďalej ako „LAHU“), sprísniť a rozšíriť postihovanie neoprávneného zaobchádzania s LAHU za spáchanie vyššie uvedených trestných činov s cieľom posilniť prevenciu a ochranu obyvateľov pred závažnou trestnou činnosťou.
Zámerom predkladateľa je zníženie doterajšej náročnosti preukazovania trestnej činnosti týkajúcej sa neoprávneného zaobchádzania s LAHU, ktorá pri doterajšom znení ustanovení § 176 Trestného zákona neakceptovateľne komplikovala trestnoprávne postihovanie tejto závažnej trestnej činnosti. V zmysle ustanovení doterajšieho znenia § 176 Trestného zákona bolo potrebné určiť, v akom rozsahu boli zneužité tieto látky, s ktorými páchateľ neoprávnene zaobchádzal. Bolo preto treba zistiť ich zloženie a následne aj cenu, čo vzhľadom na skutočnosť, že sa jednalo o látky z rôznych presne nezistiteľných zahraničných zdrojov, bolo veľmi komplikované. Rovnako nedostatočne prísne bolo v doterajšom ustanovení § 176 Trestného zákona ustanovené, že na prekročenie hranice trestnosti bolo v tomto prípade potrebné, aby hodnota LAHU presahovala 2 660 EUR, čo zjavne nedostatočne odzrkadľuje nebezpečenstvo neoprávneného zaobchádzania s LAHU. Sprísnenie hranice trestnosti protiprávneho konania a postihu za takéto konanie bude mať pozitívny účinok ako z pohľadu individuálnej, tak aj generálnej prevencie pri trestnej činnosti spojenej s neoprávneným zaobchádzaním s LAHU. Užívanie androgénnych anabolických steroidov predstavuje vysoké riziko ohrozenia zdravia u užívateľov. Alarmujúca je aj skutočnosť, že s užívaním anabolických steroidov sa nespájajú len vrcholoví športovci, ale aj hobby športovci, vrátane mladistvých užívajúcich LAHU s vidinou ľahko a rýchle sa stať silnými a rešpektovanými. Užívanie LAHU so sebou prináša aj mnohé negatíva, pričom niektoré z nich sú zdravie a život ohrozujúce. Môžu vyvolať také fyzikálne zmeny, ktoré sú už nezvratné. Ovplyvňujú hlavne kardiovaskulárny systém a pečeň, zmeny v metabolizme tukov ako aj zadržiavanie vody v tkanivách. Užívanie LAHU ovplyvňuje aj psychickú stránku užívateľa. Zmeny nálad môžu pôsobiť negatívne, napr. podráždenosť, emočná nestabilita a sklony k násiliu. Nezanedbateľnou je aj skutočnosť, že neoprávnené zaobchádzanie s LAHU je spojené s ich predajom na „čiernom trhu“ a vytváraním nelegálnych príjmov pre páchateľov tejto trestnej činnosti. Predkladateľ navrhuje, v súvislosti s vyššie uvedeným účelom, v ním navrhovanom znení zákona upustiť od objektívneho stanovovania rozsahu neoprávneného zaobchádzania s látkami s anabolickým a iným hormonálnym účinkom pre účely Trestného zákona, čím sa upúšťa od určovania hodnoty zaistených látok s anabolickým alebo iným hormonálnym účinkom a spochybniteľného ustanovovania rozsahu podľa súčasného § 176 Trestného zákona. Naproti tomu bude pre posudzovanie trestnosti činu rozhodujúce množstvo LAHU (určené podľa počtu tabletiek, injekcií, ampuliek alebo podobne nedeliteľných balení prípravku obsahujúceho LAHU). Takéto kritérium posudzovania trestnosti je upravené napríklad aj v ustanoveniach § 288 zákona č. 40/2009 Sb. (Trestný zákon platný a účinný v Českej republike). Predkladateľ je toho názoru, že takéto určovanie je vyhovujúce aj z toho dôvodu, že väčšinou jedna tabletka, injekcia, ampulka predstavuje 1 dávku takejto látky. Schválením predloženého návrhu zákona by bola zabezpečená účinnejšia prevencia takejto trestnej činnosti a výrazne by sa zlepšili podmienky na odhaľovanie a preukazovanie takejto trestnej činnosti a následné trestanie páchateľov.
K

Ochrana osobných údajov po novom

15. 9. 2021 Cieľom návrhu je efektívna úprava zákona o ochrane osobných údajov v časti, ktorá v súčasnosti predstavuje bariéru pre budovanie významných pietnych pamätníkov symbolizujúcich pamäť nášho národa, vzdávajúcich úctu obetiam, ktorých smrť otriasla našou spoločnosťou a našimi dejinami, či bariéru pre mnohé pietne akcie spojené s uctením si týchto obetí.
Ide najmä o osoby padlé v bojoch za oslobodenie našej krajiny spod jarma nacizmu, obete zápasu za demokraciu na Slovensku, obete holokaustu, zločinov proti ľudskosti či genocídy a príslušníkov bezpečnostných zborov Slovenskej republiky usmrtených pri plnení služobných povinností. Súčasné znenie zákona rovnako bráni i vo vedení virtuálnych cintorínov, archívov či dokumentácie vojnových zločinov. Cieľom tejto úpravy je i harmonizácia vnútroštátneho normatívneho právneho aktu s právnymi aktmi Európskej únie Orgány verejnej moci alebo verejnoprávne alebo súkromnoprávne subjekty, ktoré majú záznamy verejného záujmu, by mali byť útvary, ktoré majú podľa práva Únie alebo práva členského štátu zákonnú povinnosť získavať, uchovávať, oceňovať, viesť, opisovať, oznamovať, propagovať a šíriť záznamy trvalej hodnoty pre všeobecný verejný záujem a poskytovať k nim prístup. Členské štáty by okrem toho mali byť oprávnené stanoviť, že osobné údaje možno ďalej spracúvať na účely archivácie, napríklad s cieľom poskytnúť špecifické informácie o politickom správaní počas minulých totalitných štátnych režimov, o genocíde, zločinoch proti ľudskosti, najmä holokauste, alebo vojnových zločinoch. Slovenská republika zákonom o ochrane osobných údajov využila právo rozšíriť osobnú pôsobnosť Nariadenia aj na ochranu osobných údajov zosnulých osôb, čo však v praxi spôsobuje nemalé ťažkosti v súvislosti s vedením virtuálnych cintorínov, súkromných archívov, dokumentáciou vojnových zločinov (o.i. holokaustu), usporadúvaním podujatí v súvislosti s pripomínaním si vojnových zločinov (napr. čítanie mien umučených, pamätníky s menami padlých a pod.), nakoľko zákon o ochrane osobných údajov v prípade, ak sa na spracúvanie osobných údajov vyžaduje súhlas dotknutej osoby, požaduje súhlas blízkej osoby, ba dokonca všetkých blízkych osôb, čo je neudržateľné, dokonca rozporné s Nariadením, ktoré v odôvodnení ako jeden z mála právnych predpisov spomína pamiatku holokaustu a uvádza aj iné zločiny proti ľudskosti, genocídu a pod.; Vzhľadom na uvedené je preto postačujúcim, ak Slovenská republika chráni osobné údaje výlučne žijúcich osôb, ako to stanovuje Nariadenie, pričom tým nie je dotknutá ochrana osobnosti zosnulých osôb v zmysle § 15 Občianskeho zákonníka.
K

Budúce zmeny v zákone o odpadoch

15. 9. 2021 Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky predložilo do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony z dôvodu riešenia nevyhnutných problémov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
Konkrétne ide o úpravu v časti súhlasov, kde na základe praktickej aplikácie dochádza k zmene tak, aby reflektovala aktuálnu situáciu. Úpravou príde k zníženiu byrokratického zaťaženia podnikateľského prostredia a teda aj orgánov štátnej správy, ktoré sa budú môcť dôslednejšie venovať kľúčovým bodom zákona o odpadoch. Ďalšiu úpravu na základe praktickej aplikácie si vyžiadala opätovne oblasť rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Samotné úpravy sú vyvolané situáciou v tejto oblasti ktorá nastala v prvom štvrťroku 2020. Táto úprava nie je rozsiahla a má zabezpečiť základnú stabilitu systému. Návrhom zákona sa dopĺňajú aj opatrenia z aktuálneho Programu predchádzania vzniku odpadov na roky 2019-2025 a upresňuje sa aplikácia § 15 zákona o odpadoch. V nadväznosti na rozporové rokovania boli doplnené aj ustanovenia ohľadom posilnenia vynútiteľnosti zabezpečenia primárne materiálového zhodnotenia odpadu z obalov a odpadu z neobalových výrobkov zberovými spoločnosťami.
K

Zmeny vo verejnej výskumnej inštitúcii

13. 9. 2021 Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 243/2017 Z. z. o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony zohľadňuje skúsenosti nadobudnuté pri príprave transformácie organizácií Slovenskej akadémie vied na verejné výskumné inštitúcie v roku 2018.
Cieľmi návrhu zákona sú najmä - zmena zloženia správnej rady (doplnenie členov vymenúvaných zakladateľom), - zmena zloženia vedeckej rady (doplnenie odborníkov z príbuzných oblastí), - zmena vedeckej rady z obligatórneho orgánu na fakultatívny, - doplnenie doktorandov do voličskej základne verejnej výskumnej inštitúcie, - zmena pri vymenúvaní vedúceho organizačnej zložky (presun pôsobnosti zo zakladateľa na riaditeľa), - doplnenie možnosti zámeny prioritného majetku (jeho zámena nie je v súčasnosti možná), - zníženie počtu dokumentov zakladaných do zbierky listín, - zavedenie vekového obmedzenia zamestnancov verejnej výskumnej inštitúcie obdobne ako pri vysokoškolských učiteľoch, resp. pri pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Roland
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner