Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Užívatelia YouTube vytvorili film
26. 7. 2010
Server YouTube umožnil vytvoriť film „Život v jednom dni“, ktorý zachytil vybraný deň (24. júl) prostredníctvom videí, zaslaných užívateľmi serveru z celého sveta.
Na projekte sa podieľali aj filmári Kevin Macdonald a Ridley Scott.
YouTube vyzýval používateľov internetu, aby na stránky servera nahrali video zo svojho bežného života alebo života niekoho blízkeho. Ľudia mohli do 24.júla natočiť napríklad svoju cestu do práce, západ slnka alebo rodinnú slávnosť, a poslať ich na web www.youtube.com / lifeinaday. Z najlepších príspevkov tak vznikol prvý celovečerný dokument vytvorený výhradne pre užívateľov tohto populárneho internetového portálu.
Objavili neznámi obraz Caravaggia
23. 7. 2010
V Ríme pravdepodobne objavili doposiaľ neznámy obraz talianskeho maliara Caravaggia.
Maľba zobrazuje mučenícku smrť sv. Vavrinca, upáleného v roku 258 v čase prenasledovania kresťanov, nariadeného cisárom Valeriánom, a patrí rímskym jezuitom. Caravaggio, ktorého skutočné meno bolo Michelangelo Merisi, sa narodil v roku 1571 v Miláne. Na to, aby sa však dalo s istotou potvrdiť, že ide o dielo slávneho umelca, treba ešte vykonať ďalšie analýzy.
Honda uvedie na trh auto na elektrický pohon v roku 2012
22. 7. 2010
Japonská automobilka Honda plánuje v roku 2012 uviesť na domáci ale aj americký trh svoje auto na elektrický pohon súčasne s modelom plug-in hybrid.
Ide o súčasť jej stratégie postupne sa dostať na čelo automobiliek ponúkajúcich čo najväčší počet ekologických áut. Podľa výkonného riaditeľa Hondy Takanobu, automobilky ktoré nezačnú vyrábať skutočne silné a ekologické autá nemajú žiadnu budúcnosť.Zároveň bude pre firmu Honda nasledujúcich 10 rokov testom či prežije.
110 rokov od vzniku názvu "Metro"
21. 7. 2010
Práve pred 110 rokmi bola otvorená prvá linka parížskeho metra, ktorá dala názov mestskej podzemnej doprave aj v mnohých iných mestách sveta.
Prvý úsek viedol z Vincennes cez mesto na Porte de Maillot. Metro malo byť otvorené už v apríli 1900 pri príležitosti zahájenia svetovej výstavy v Paríži. A tak v júli už žiadna osobitná sláva nebola. Prvá cesta metrom cez Paríž trvala asi polhodinu, čo bolo o 35 minút rýchlejšie ako električkou.
Názov Métro vznikol zo skratky spoločnosti, ktorá pôvodne sieť prevádzkovala: Compagnie du chemin de fer métropolitain de Paris, skrátene Métropolitain. A to sa ešte skrátilo na Métro.