Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Slováci o kvalite života v meste
7. 4. 2011
Podľa medzinárodného prieskumu je iba 23 % Slovákov spokojných s kvalitou života vo svojich mestách, 63 % ju vníma ako priemernú a zvyšok považuje za slabú.
Dve oblasti, s ktorými sú mestskí ľudia najspokojnejší a nepovažujú ich za potrebné zlepšiť, sú nakupovanie a kultúra s nočným životom. Prieskum zistil, že 60 % obyvateľov sa narodilo v meste, v ktorom bývajú. Vyše polovica respondentov považuje za akútne zlepšenie v prístupe k zdravotnej starostlivosti, vo verejnej doprave, v parkovaní, v nákladoch na život, bezpečnosti či cenovej prístupnosti bývania.
Slovensko má 80 ložísk energetických surovín, väčšia časť sa zatiaľ nedá využiť.
6. 4. 2011
Na Slovensku sa vyskytuje celkovo 80 ložísk energetických surovín, v ktorých zásoby sa pohybujú v objeme 1,121 mld.ton.
Podľa Ministerstva životného prostredia SR (MŽP) sa v ložiskách nachádzajú väčšinou nebilančné zásoby (v súčastnosti nevyužiteľné), a to v objeme viac ako 700 mil.ton. V súčasnosti sa eviduje ťažba na 24 ložiskách. Z toho na 12 ložiskách sa ťaží zemný plyn, na 4 hnedé uhlie, na 3 gazolín, taktiež na 3 ropa poloparafinická a na 1 ložisku bitumózne horniny a lignit. Slovensko má však obmedzené zásoby energetických surovín a naďalej zostavá odkázané na dovoz.
Štát zruší regulované nájomné
30. 3. 2011
Od 1. septembra si majitelia reštituovaných bytov budú môcť slobodne narábať so svojím majetkom.
To znamená, že budú môcť nájomcom zvýšiť nájomné alebo vypovedať zmluvu a okrem iného im môžu byt predať za trhovú hodnotu. Ak však majitelia nenájdu s nájomcami spoločné riešenie, môžu im do konca roka vypovedať nájomnú zmluvu. Nájomcovia môžu potom štát požiadať o pridelenie náhradného bytu. Na výstavbu bytov pre vysťahovaných nájomcov by malo ísť do roku 2017 72 miliónov eur.
AT & T kúpi T-Mobile USA
22. 3. 2011
Americký telekomunikačný operátor AT&T kupuje od nemeckej spoločnosti Deutsche Telekom jej americkú mobilnú divíziu T-Mobile USA za 39 miliárd dolárov. Informovala o tom firma.
Vznikne tak najväčší prevádzkovateľ služieb pre mobilné telefóny v Spojených štátoch. Transakcia sa ale zrejme stane terčom intenzívneho skúmania zo strany regulačných orgánov kvôli obavám, že by mohla viesť k nárastu cien. AT & T preto predpokladá, že jej dokončenie zaberie zhruba rok. AT & T je teraz druhým najväčším mobilným operátorom v USA, zatiaľ čo firme T-Mobile USA patrí štvrtá priečka.