Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
V Sobranciach zadržali utečencov, ktorí nelegálne prekročili hranicu.
20. 10. 2015
Osem utečencov, ktorí nelegálne prešli ukrajinsko-slovenskú hranicu, zadržali v Sobraneckom okrese.
Ako informovala hovorkyňa Riaditeľstva hraničnej a cudzineckej polície Sobrance Agnesa Kopernická, zachytili ich pri tom kamery. Sedem Rusov zastavili v obci Nižné Nemecké a jedného Pakistanca medzi obcami Krčava a Orechová. Všetkých následne administratívne vyhostili.
zdroj: hnonline.sk
Problémový motor Volkswagenu môže mať aj auto zo Slovenska
23. 9. 2015
Americký federálny Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) rozširuje vyšetrovanie na šesťvalcové motory TDI. Model Audi Q7 sa vyrába celý na Slovensku od konca roku 2005. V prípade Porsche Cayenne sa motor v bratislavskom závode Volkswagenu nemontuje. Doteraz sa vyšetrovanie týkalo len dvojlitrových štvorvalcových motorov TDI predávaných v Amerike v modeloch Volkswagen Golf, Jetta, Beetle, Passat, a Audi A3.
To sú motory staršieho typového radu turbodieselov koncernu Volkswagen s označenie EA 189. Do tohto radu motorov patria okrem dvojlitrov aj motory 1,6 TDI. Tie sú známe aj z menších modelov koncernu Volkswagen, napríklad aj zo Škodoviek Fabia, Octavia, Roomster alebo Rapid. Dá sa čakať, že motory rovnakého konštrukčného radu budú mať aj veľmi podobné vlastnosti.
Európske štáty vyhlasujú, že budú celú vec vyšetrovať tiež. Je teda veľmi pravdepodobné, že menšie prevedenia motorov sa budú skúmať tiež.
zdroj: hnonline.sk
Kiska napadol zákon o úhradách pacientov
18. 9. 2015
Prezident Andrej Kiska napadol podaním na Ústavný súd SR (ÚS) ustanovenie zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia.
Podľa jeho právneho názoru ustanovenie nie je v súlade s Ústavou SR, ktorá garantuje práva občana na zdravotnú starostlivosť a ochranu pacienta. Navrhuje súdu, aby zrušil napadnuté ustanovenia týkajúce sa poplatkov pacientov v ambulanciách pre neústavnosť. Súčasne podal návrh na pozastavenie účinnosti, kým ÚS nerozhodne vo veci samej.
zdroj: hnonline.sk
Strelné zbrane
27. 7. 2015
Podnetom na vypracovanie novely zákona o strelných zbraniach a strelive je zavedenie evidencie expanzných zbraní, ktoré boli upravené zo zbraní kategórie A, kategórie B a kategórie C, z dôvodu ich masívneho rozšírenia, čo môže viesť k ohrozeniu bezpečnostnej situácie v Slovenskej republike. Novela zákona nadobudla účinnosť 1. júla 2015.
Z uvedeného dôvodu sa zaviedla povinnosť ohlásiť nadobudnutie takejto zbrane policajnému útvaru a predložiť ju na zaevidovanie. Na základe zaevidovania bude vydaný preukaz zbrane. Zároveň bude jej držiteľ povinný pri trvalom vývoze alebo trvalom dovoze požiadať o vydanie zbrojného sprievodného listu rovnako, ako je to aj u zbraní ostatných kategórií. Upravujú sa tiež povinnosti držiteľa skupiny B zbrojnej licencie a postup vo vzťahu k úprave zbraní na expanzné zbrane. Konkrétne sa ustanovuje povinnosť upravenú zbraň označiť expanznou značkou a rozširuje sa splnomocňovacie ustanovenie pre Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky o stanovenie postupu pri úprave na expanznú zbraň. Opätovne sa zavádza zákaz predaja zbraní na diaľku aj na vybrané zbrane kategórie D, vrátane expanznej zbrane.