Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Sudcovia a prísediaci – zmeny zákona
22. 1. 2020
Vzhľadom na negatívny vplyv zverejnených informácií týkajúcich sa súdnictva a prokuratúry na spoločnosť a vzhľadom na nevyhnutnosť posilniť dôveryhodnosť verejnosti v súdny systém a prokuratúru sa považovalo za potrebné prijať konkrétne legislatívne opatrenia tak, aby mohli byť účinné čo najskôr, a to od 1. 1. 2020.
Javilo sa, že neriešenie vzniknutej situácie alebo odďaľovanie jej riešenia by bolo príčinou ďalšieho zníženia dôvery verejnosti v riadny výkon súdnej moci, a to aj z hľadiska ochrany ústavných práv občanov na súdnu a inú právnu ochranu a spravodlivý súdny proces pred nezávislým a nestranným súdom. Aj keď predchádzajúca právna úprava umožňovala dočasne pozastaviť výkon funkcie sudcu, ako aj výkon funkcie prokurátora z taxatívnych dôvodov, tieto sa však neuplatňovali zo strany príslušných orgánov v dostatočnej miere, preto bolo potrebné od januára 2020 tieto dôvody rozšíriť o ďalšie, ktoré zohľadňujú potrebu dôveryhodnosti súdnictva a jeho dobrú povesť. Nové opatrenia nereagujú len na vzniknutú situáciu, ale majú zabezpečiť predchádzaniu vzniku súčasného stavu v budúcnosti.
V sobotu sa začína predaj diaľničných známok, ceny sa nezmenili
20. 12. 2019
Od 1. februára 2020 bude k dispozícii aj známka na 365 dní. Národná diaľničná spoločnosť začne s predajom elektronických diaľničných známok na rok 2020 v sobotu 21. decembra.
Motoristi si aj tento rok môžu v predstihu kúpiť 10-dňovú, 30-dňovú a ročnú známku, ktorá platí trinásť mesiacov, teda od 1. januára 2020 do 31. januára 2021. Informovala o tom v stredu s NDS s tým, že v sobotu 21. decembra v skorých ranných hodinách v čase zhruba od 1:00 do 4:00 bude prebiehať aktualizácia systému.
Diaľničiari preto odporúčajú zakúpiť si diaľničnú známku mimo uvedeného času."Od 1. februára 2020 si budú môcť motoristi zakúpiť aj nový druh diaľničnej známky, a to známku platnú počas tzv. technického roku. Do uvedeného dátumu tento druh diaľničnej známky dostupný nebude. Známka bude motoristovi platiť presne 365 dní odo dňa začiatku jej platnosti a bude stáť 50 eur," uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová. Pozor na nesprávne údaje. Ceny diaľničných známok zostávajú rovnaké - ročná stojí 50 eur, 10-dňová 10 eur a 30-dňová 14 eur. Všetky predajné miesta sú označené logom „eznamka“ a ich zoznam je zverejnený na webe www.eznamka.sk. Pri kúpe elektronickej diaľničnej známky je podľa NDS potrebné zadať evidenčné číslo vozidla a krajinu registrácie. Ak sú pri platbe za známku zaevidované nesprávne údaje, kontrolný systém zaeviduje daný dopravný prostriedok, resp. jazdnú súpravu pri jazde na spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest bez úhrady diaľničnej známky s následkom pokuty. "Preto upozorňujeme motoristov, aby si skontrolovali zadávané údaje pozorne ešte raz pred zaplatením známky na predajnom mieste, alebo využili možnosť rekapitulácie, ktorá je im vždy ponúknutá pri kúpe známky cez portál," poznamenala Michalová. Motoristi by si mali skontrolovať, či si kupujú známku na osobné alebo prípojné vozidlo, a tiež, či kupujú elektronickú známku na rok 2020, pretože je stále možné kúpiť si známku aj pre rok 2019, ktorá vodičom platí do konca januára budúceho roka. Držitelia preukazov ZŤP platiť nemusia. Aj v roku 2020 môžu držitelia parkovacích preukazov ŤZP vydaných Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny po registrácii motorového vozidla v systéme eznamka využívať spoplatnené úseky diaľnic a rýchlostných ciest bezplatne. V súčasnosti existujúce registrácie vozidiel oslobodených od úhrady na základe žiadosti držiteľa parkovacieho preukazu ŤZP zostávajú v platnosti a o ich registráciu nie je potrebné opätovne žiadať. "Pokiaľ však došlo počas trvania oslobodenia k akejkoľvek zmene údajov uvedených v žiadosti, je potrebné podať novú žiadosť o oslobodenie od povinnosti úhrady diaľničnej známky prostredníctvom portálu www.eznamka.sk, resp. na vybraných obchodných miestach v krajských mestách SR," dodala Michalová.
(Zdroj: Aktuality.sme.sk)
Uznávanie dokladov a akreditácií o vzdelaní
18. 12. 2019
Zákon č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií vytvoril v Slovenskej republike ucelený a prehľadný spoločný legislatívny rámec pre problematiku uznávania dokladov o vzdelaní a uznávanie odborných kvalifikácií. Dňa 16. 10. 2019 bola schválená novela zákona, ktorá nadobudne účinnosť 1. 1. 2020.
Novela zákona predstavuje procesné spresnenie niektorých aspektov systému uznávania dokladov o vzdelaní a uznávania odborných kvalifikácií na základe poznatkov z aplikácie zákona v praxi ako aj po uplatnení výhrad Komisiou zaslaných formálnymi. Slovenská republika pristúpila k spresneniu dotknutých transpozičných ustanovení v samotnom zákone ako aj v zákone č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov a zákone č. 442/2004 Z. z. o súkromných veterinárnych lekároch, o Komore veterinárnych lekárov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 488/2002 Z. z. o veterinárnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Nové pravidlá v autoškolách
11. 12. 2019
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, bol schválený 16. 10. 2019.
Dôvodom prijatia zákonnej úpravy, ktorá nadobudne účinnosť 16. 10. 2019, je najmä zlepšiť podnikateľské prostredie v oblasti vykonávania vodičských kurzov a zlepšiť kvalitu odbornej prípravy žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia a inštruktorov autoškôl. Doterajšia prax vykonávania vodičských kurzov dokazuje, že kvalita ich vykonávania je podmienená najmä schopnosťami inštruktorov. Absolvovanie doškoľovacieho kurzu inštruktora (podľa súčasnej právnej úpravy) raz za päť rokov sa dlhodobo prejavuje ako nepostačujúce vo vzťahu k zvyšovaniu odborných vedomostí a praktických zručností inštruktora. Vzhľadom na to je nevyhnutné, aby inštruktori absolvovali kurzy povinne, priebežne počas výkonu činnosti inštruktora a nielen z dôvodu potreby predĺženia platnosti inštruktorského preukazu. V tejto súvislosti sa zároveň upravujú podmienky pre udelenie a predĺženie platnosti inštruktorského preukazu. V porovnaní so súčasnou právnou úpravou sa zavádza inštitút skúšobného komisára a upravujú podmienky pre udelenie a predĺženie platnosti a preukazu skúšobného komisára. Zákon reaguje na oprávnené požiadavky prevádzkovateľov autoškôl, ktoré súvisia s podmienkami zriaďovania prevádzky autoškoly, zamestnávania inštruktorov, s požiadavkami na technickú základňu autoškoly a miestom na vykonávanie vodičských kurzov.