Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Slovenský isklad riadi stovku e-shopov a ďalej expanduje
23. 10. 2020
Každý rýchlo rastúci e-shop, ktorý si chce udržať zdravú maržu, musí začať automatizovať procesy a zefektívniť všetko, čo sa dá – od skladovania cez kompletizáciu objednávok, doručenie zákazníkovi až po vybavovanie reklamácií či spracovanie vratiek.
Martin Mitošinka mal vlastný e-shop, preto sa vedel vžiť do potrieb klienta – internetového predajcu. Vlastné softvérové riešenie pre sklad a logistiku malo v prvom pláne za cieľ zefektívniť a automatizovať prevádzku jeho obchodu. „V istom bode som si uvedomil, že by bola škoda, keby tento večne rozvíjajúci sa systém nemohli využívať aj ďalšie e-shopy, a tak som svoj e-shop začal transformovať na niečo nové, úplne iné,“ spomína na začiatky zakladateľ a CEO spoločnosti isklad.
V
Domáce pulty zaplavia lacné a zlé jablká
21. 10. 2020
Proti suchej zime a jari bojovali zavlažovaním. Aprílové mrazy sa snažili poraziť parafínovými sviecami či zadymovaním stromov. Napriek tomu, že vo väčšine situácií sa poľnohospodári vedia vynájsť, proti jednému prírodnému javu sú bezmocní.
Dážď, ktorý bičoval ich úrodu v poslednom období, im spôsobil škody, z ktorých sa budú spamätávať ešte niekoľko mesiacov. „Tento rok budeme rátať asi 50-percentný úbytok z plánovanej úrody jabĺk,“ uvádza Pavol Žatko, majiteľ farmy Bioplant v Ostraticiach.
V
Októbrové opatrenia nezabrali, podľa odborníka neboli efektívne
16. 10. 2020
Pred dvomi týždňami sme nasadili batériu obmedzení a teraz sme mali sledovať pozitívny výsledok. Namiesto toho úrady včera ohlásili ďalší denný rekord na úrovni 1 929 pozitívnych. „Opatrenia prijaté od 1. októbra neboli nijako efektívne,“ reaguje matematik Richard Kollár.
Na druhej strane hygienici tvrdia, že pod rekordné čísla sa podpísalo aj viac testov, lepšie trasovanie a nahromadenie odobratých vzoriek z predchádzajúcich dní. Zvyšujúce sa počty infikovaných vnímame už týždne. Posledný septembrový znamenal priemerný denný prírastok infikovaných na úrovni 472. Prvý októbrový týždeň 684 a druhý až 1 215. „Trvá určitý čas, kým sa opatrenia prejavia, ale už dnes sa javia ako s gumipuškou na slona,“ priznal premiér Igor Matovič.
V
Zmeny v Trestnom poriadku
12. 10. 2020
V rámci novelizácie Trestného poriadku sa nový zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku, ktorý je momentálne v NR SR, zameriava na viacero oblastí.
Mal by sa vykonať primárne rozšírenie inštitútov slúžiacich na zaistenie majetku určeného na páchanie trestných činov alebo ktorý je výnosom z trestnej činnosti (zaistenie nehnuteľnosti, zaistenie majetkovej účasti v právnickej osobe, zaistenie inej majetkovej hodnoty, zaistenie náhradnej hodnoty, zaistenie hnuteľnej veci) a nanovo sa mal upraviť štvrtý diel prvej časti štvrtej hlavy Trestného poriadku. Zároveň sa na účely trestného konania definuje vec dôležitá pre trestné konanie a rozlišujú sa účely zaistenia. Ostatné novelizačné body väčšinou súvisia s transpozíciami smerníc a implementáciou nariadenia Rady (EÚ) 2017/1939, ktorým sa vykonáva posilnená spolupráca na účely zriadenia Európskej prokuratúry .