Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Rakúšania na Orave odmietli milióny od štátu
6. 9. 2021
Rakúsky dodávateľ Miba bol jednou z prvých lastovičiek na našom trhu, ktorá predpovedala Slovensku štatút automobilovej veľmoci. Na Orave totiž pôsobí už takmer tri desaťročia a zamestnáva približne tisíc pracovníkov, čím sa radí medzi najväčších zamestnávateľov v regióne.
Kubínsky závod však v posledných rokoch vysiela zmiešané signály. Pred príchodom krízy ho trápil spomaľujúci automotive segment a nástup elektromobility. Následne prišla korona, keď fabrika oznámila hromadné prepustenie desiatok ľudí a teraz jej do kariet nehrá ani čipová kríza.
Ešte v roku 2016 pritom oznámila zámer vybudovať na Orave novú nástrojáreň obsluhujúcu sesterské fabriky po celom svete. Investícia stála 14,5 milióna eur, mala vytvoriť 160 pracovných miest a podnik mal na ňu čerpať dotáciu vo výške 3,2 milióna eur.
V
Heger bude riešiť rast energií
25. 8. 2021
Avizovaný rast cien plynu a elektrickej energie pre domácnosti a malé firmy chce premiér Eduard Heger riešiť so zástupcami zodpovedných rezortov aj s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví.
Heger to povedal na utorkovom brífingu ministerstva obrany. Cena elektriny by sa mohla vzhľadom na vývoj cien na komoditných burzách zvýšiť podľa ÚRSO až o 15 percent.
„Analýzy prebiehajú na technickej úrovni, budem mať stretnutie so zástupcami rezortov, ktoré toto majú na starosti, aj so zástupcom ÚRSO,“ uviedol Heger. Na týchto stretnutiach chce premiér vyhodnotiť vstupy, z ktorých sa konečné ceny elektriny a plynu pre spotrebiteľov skladajú a ktoré môže ovplyvniť štát svojou regulačnou politikou.
Okrem samotnej ceny komodity ide napríklad o poplatky distribučným spoločnostiam. U elektriny napríklad o tarifu za prevádzku systému (TPS), z ktorej sa platia zvýšené náklady výrobcom elektriny z obnoviteľných zdrojov, či dotácie na ťažbu uhlia na Hornej Nitre.
V
Dopestované ovocie nemá kto pozbierať
19. 8. 2021
V sadoch sa posledné týždne nepretržite pracuje. Chcú stihnúť pozbierať čo najviac ovocia, kým nezhnije. Počas jari pritom bojovali so silným mrazom, no najhoršie obavy sa našťastie nenaplnili a väčšinu úrody sa podarilo zachrániť.
Nájdu sa však aj také druhy, ktoré teploty pod nulou nezvládli. „Mráz nám poškodil marhule aj broskyne, pri niektorých odrodách viac, pri niektorých menej,“ zhodnotil vedúci ovocného sadu v Poľnohospodárskom družstve Vajnory Jozef Gyipgyak. Aktuálne tak počítajú škody, len pri broskyniach stratili zhruba 40 percent. Aj marhúľ majú menej, a to až o 70 percent.
Pri nich evidujú pestovatelia náročný rok na celom Slovensku. Marhule na mrazy doplatili najviac, keď sa tohtoročné škody podľa Mariána Vargu, prezidenta Ovocinárskej únie Slovenska, vyšplhali až na úroveň medzi 30 a 40 percentami.
V
Zhromažďovanie, zverejňovanie a ochrana údajov
10. 8. 2021
Novela zákona č. 461/2003 Z. z. v platnom znení – zákon č. 126/2021 Z. z. - dopĺňa od 1. 7. 2021 ustanovenie týkajúce sa zhromažďovania, zverejňovania a ochrany údajov.
Na základe jeho znenia Sociálna poisťovňa poskytuje vyberateľovi úhrady za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania zo svojho informačného systému údaje vrátane osobných údajov (zákona o ochrane osobných údajov) bez súhlasu dotknutých osôb v nevyhnutnom rozsahu.
K