Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
1. 4. 2022
Cieľom novely zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci je najmä sprecizovanie doterajšej právnej úpravy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, jej zosúladenie s potrebami aplikačnej praxe, zapracovanie systémových zmien a zníženie administratívnej záťaže bez negatívneho vplyvu na súčasnú úroveň BOZP.
S dôrazom na zlepšovanie podnikateľského prostredia, znižovanie administratívnej záťaže a zvyšovanie úrovne BOZP dochádza k zosúladeniu lehoty pre spísanie záznamu o registrovanom pracovnom úraze, úprave intervalu odbornej praxe na účely splnenia odbornej spôsobilosti žiadateľa o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie, predĺženiu lehôt na absolvovanie aktualizačnej odbornej prípravy a lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci u držiteľov osvedčení alebo preukazov na vykonávanie určených pracovných činností v oblasti BOZP v prípade ich dočasnej pracovnej neschopnosti, umožneniu odbornému zástupcovi zodpovednému za odborné vykonávanie činností vykonávať činnosti odborného garanta aj pre inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu. Novela zákona tiež upravuje povinnosť nahlásenia zmeny údajov o školiteľoch u osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie, a to do 30 dní.
Za účelom systematického zvyšovania kvality a úrovne BOZP sa zjednocujú a stanovujú jednoznačné podmienky získania oprávnenia na činnosť oprávnenej právnickej osoby.
Rovnako sa za účelom zvyšovania úrovne BOZP dochádza k zlúčeniu odbornej spôsobilosti bezpečnostného technika a autorizovaného bezpečnostného technika a ponechaniu iba jednej odbornej spôsobilosti bezpečnostného technika s odbornosťou na úrovni súčasného autorizovaného bezpečnostného technika. Cieľom novely zákona je zabezpečiť jednotnú úroveň odbornosti a zároveň zvýšenie odbornosti osôb, ktoré vykonávajú funkciu bezpečnostného technika.
K
Kultúrno-osvetová činnosť
31. 3. 2022
Cieľom novely zákona č. 189/2015 Z. z. o kultúrno-osvetovej činnosti je doplnenie spôsobu výberu a odvolania štatutárnych orgánov a vedúcich zamestnancov riadiacich kultúrno-osvetové zariadenie a stanovenie dĺžky ich funkčného obdobia, ktoré v platnom znení zákona absentovali.
Z hľadiska praxe to nie je pre zabezpečenie kvalitného fungovania inštitúcií vyhovujúci stav. Ustanovenie dĺžky funkčného obdobia štatutárnych orgánov a vedúcich zamestnancov riadiacich kultúrno-osvetové zariadenie zjednotí podmienky a zefektívni orientáciu na výsledky očakávané od riadiacich pracovníkov.
Zároveň sa vypúšťa uvedenie názvu a sídla kultúrno-osvetového zariadenia so všeobecným zameraním (Národné osvetové centrum so sídlom v Bratislave) a kultúrno-osvetového zariadenia so špecializovaným zameraním (Slovenská ústredná hvezdáreň so sídlom v Hurbanove), ktoré zriaďuje Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky za účelom umožnenia flexibility pri úprave názvu organizácie bez nutnosti predchádzajúcej legislatívnej zmeny tak, ako je to v prípade kultúrno-osvetových zariadení zriaďovaných alebo zakladaných samosprávnym krajom alebo obcou.
Cieľom novely zákona je aj doplnenie kompetencií pre kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so všeobecným zameraním a kultúrno-osvetové zariadene s celoslovenskou pôsobnosťou so špecializovaným zameraním, ktorých zriaďovateľom je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, vyhlasovať, odborne a metodicky riadiť, koordinovať a financovať realizáciu celoštátneho systému postupových súťaží a prehliadok v oblasti záujmovej umeleckej činnosti a neprofesionálnej umeleckej tvorby a v oblasti astronómie a príbuzných vied.
Z dôvodu zosúladenia s platným znením zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike, podľa ktorého orgánom vykonávajúcim štátnu štatistiku je Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, novela zákona ruší kompetenciu kultúrno-osvetového zariadenia s celoštátnou pôsobnosťou so všeobecným zameraním v oblasti výkonu štátneho štatistického zisťovania a nahrádza ju koordináciou a výkonom štatistiky v oblasti kultúry.
K
Slovenskú trhovú jednotku s ukrajinským pozadím trápi vojna
28. 3. 2022
V jednom z najväčších hydinárskych závodov v Európe Myronivskyj Chliboprodukt – MHP, za ktorým stojí ukrajinský oligarcha Jurij Kosiuk, pracoval ešte pred pár rokmi ako top manažér rodák z ukrajinského Kyjeva Dmytro Borodavka.
Keď neskôr odišiel, začal písať svoj biznis príbeh na Slovensku. V roku 2015 sa rozhodol odkúpiť budovy aj pozemky v konkurze neďaleko Galanty v obci Horné Saliby a vybudovať jednu z najväčších firiem na rozrábanie hydinového mäsa na našom trhu.
Už počas prvých piatich rokov sa u nás dostal na špičku spracovateľského odvetvia. Expanzné chute však nepoľavili. V minulom roku totiž prišli oznamy o investíciách za desiatky miliónov eur.
V
Konflikt na Ukrajine spôsobí búrku vo svetovej ekonomike
25. 3. 2022
Ruská invázia na Ukrajinu bude brzdiť rast svetovej ekonomiky, pričom najviac ohrozené sú rozvíjajúce sa krajiny. Uviedla to vo štvrtok Konferencia Spojených národov pre rozvoj a obchod, ktorá očakáva, že rast globálnej ekonomiky bude tento rok viac než dvakrát slabší ako v minulom roku. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Bloomberg.
Podľa konferencie môže rast svetovej ekonomiky v tomto roku spomaliť až na 2,5 percenta, zatiaľ čo v minulom roku dosiahol 5,6 percenta.
Ako inštitúcia dodala, v dôsledku vojny na Ukrajine a sankcií voči Rusku očakáva v Ruskej federácii tento rok hlbokú recesiu a "výrazné" spomalenie rastu v západnej Európe a vo väčšine ázijských štátov.
Zatiaľ čo rastúce ceny potravín a pohonných látok budú najviac zhoršovať situáciu v chudobnejších krajinách, kúpna sila sa zníži prakticky všade.
Ako povedala generálna tajomníčka Spojených národov pre rozvoj a obchod Rebeca Grynspanová, vojna na Ukrajine negatívne ovplyvní úroveň zotavovania z pandémie nového koronavírusu.
V