Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Nový mimoriadny opravný prostriedok v Trestnom poriadku
13. 4. 2023
Zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní ako mimoriadny opravný prostriedok bol do právneho poriadku Slovenskej republiky implementovaný zákonom č. 301/2005 Z. z. za účelom zníženia počtu trestných vecí na najvyššom súde, pretože podľa predchádzajúcej právnej úpravy Najvyšší súd Slovenskej republiky v rámci konania o sťažnosti pre porušenie zákona preskúmaval aj zákonnosť rozhodnutí policajtov a prokurátorov vydaných v prípravnom konaní.
Zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní je podľa aktuálne platného a účinného Trestného poriadku jedným z troch mimoriadnych opravných prostriedkov. Podľa § 363 Trestného poriadku môže generálny prokurátor zrušiť uznesenia policajta alebo prokurátora, ak boli porušené práva obvineného. Jeho aplikácia je možná za splnenia nasledovných podmienok:
- rozhodnutie prokurátora alebo policajta je právoplatné,
- neuplynula lehota 6 mesiacov od právoplatnosti tohto rozhodnutia,
- takýmto rozhodnutím alebo konaním, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon,
- nápravu takéhoto rozhodnutia nemožno zabezpečiť inými prostriedkami.
Základná idea mimoriadnych opravných prostriedkov vychádza z predpokladu, že právna istota a stabilita nastolené právoplatným rozhodnutím sú v právnom štáte narušiteľné len mimoriadne a výnimočne. Pri zachovaní tohto predpokladu sa po novom od augusta 2023 navrhuje, aby generálny prokurátor mohol zrušiť právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, okrem uznesenia o vznesení obvinenia, ak už bolo rozhodnuté o vzatí obvineného do väzby alebo o nahradení väzby a uznesenia o začatí trestného stíhania, a to za splnenia podmienky, že takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon.
K
Výkon zdravotníckeho povolania
13. 4. 2023
Študentom, definovaným v § 69 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách, študijného programu ošetrovateľstvo v študijnom odbore ošetrovateľstvo v dennej forme štúdia a študentom doktorského študijného programu všeobecné lekárstvo v študijnom odbore všeobecné lekárstvo po ukončení vymedzenej časti štúdia sa umožňuje vykonávať v pracovnoprávnom vzťahu alebo obdobnom pracovnom vzťahu u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti činností v zdravotníckom povolaní praktická sestra - asistent.
Študentom sa už počas štúdia nad rámec povinnej praktickej výučby umožní kvalitnejšie poznanie praktickej dimenzie výkonu zdravotníckeho povolania. Uvedené súčasne povedie aj k posilneniu personálnych kapacít poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
V súvislosti s umožnením stážistovi zmeniť poskytovateľa zdravotnej starostlivosti počas výkonu dočasnej odbornej stáže sa po novom zavádza pre stážistu povinnosť čestným vyhlásením informovať budúceho zamestnávateľa (poskytovateľa) o predchádzajúcom výkone stáže u iného zamestnávateľa (poskytovateľa).
Ďalej sa umožňuje stážistovi počas výkonu dočasnej odbornej stáže zmeniť zamestnávateľa (poskytovateľa) a zavádza sa aj možnosť opakovania (pokračovania) výkonu dočasnej odbornej stáže začatej počas krízovej situácie spôsobenej ochorením COVID-19 aj po jej ukončení v maximálnej možnej dĺžke trvania 18 mesiacov.
K
Pripravujú sa zmeny v zákone o mediálnych službách
11. 4. 2023
Pornografia sa za posledné roky stáva ľahko dostupnou, a to nie len dospelým, ale čím ďalej tým mladším deťom. Podľa odborníkov sa znepokojujúco veľká časť maloletých prvýkrát dostáva do kontaktu s pornografiou už v nižšom veku ako 10 rokov.
Sledovanie pornografie má v mnohých prípadoch za následok vznik závislosti a závažné zdravotné aj spoločenské následky, ako napr. problémy s nadväzovaním partnerských vzťahov, problémy s vnímaním vlastného tela a sexuality, väčšiu zraniteľnosť voči sexuálne motivovaným trestným činom, problémy so sústredením, udržaním zamestnania a podobne.
S rozširovaním nových technológií sa doterajšia regulácia pornografie stáva výrazne nedostatočnou, a je preto by bolo potrebné prijatie ďalších opatrení na obmedzenie prístupu k pornografii, zvlášť vo vzťahu k maloletým. pripravuje sa novela zákona o mediálnych službách. Navrhuje za zakotvenie zákazu vysielania pornografického obsahu, s výnimkou vysielania plnoletému konečnému užívateľovi, ktorý záujem o takéto vysielanie prejavil formou písomnej žiadosti s úradne osvedčeným podpisom. Taktiež sa navrhuje zakotvenie povinnosti prevádzkovateľa verejne prístupnej wifi siete zabezpečiť blokovanie pornografického obsahu. Novela zákona by mala s týmito zmenami nadobudnúť účinnosť 1. septembra 2023.
K
Zneužívanie alkoholických nápojov
11. 4. 2023
Na Slovensku má podľa odhadov 400 000 obyvateľov problém s nadmernou konzumáciou alkoholu. Nadmerná konzumácia alkoholu môže spôsobiť vážne poškodenie zdravia, narušenie vzťahov či rozpad rodín. Často je aj príčinou domáceho násilia.
Navyše v období a po období obmedzení súvisiacich s pandémiou ochorenia COVID-19, ako aj období zvyšujúcej sa ekonomickej neistoty je predpoklad ďalšieho prehlbovania takýchto problémov. Alkohol tiež výrazným spôsobom prispieva k dopravnej nehodovosti. Každoročne sú evidované stovky dopravných nehôd, pri ktorých bol zistený alkohol u vinníka nehody, pričom pri množstve z týchto dopravných nehôd dochádza k usmrteniu osôb, poškodeniu zdravia alebo poškodeniu majetku.
Podľa zákona o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb sa zakazuje „podávať alkoholické nápoje alebo inak umožňovať ich bezprostredné požitie vodičom.“ Tento zákaz platí všade, aj na čerpacích staniciach pohonných hmôt. Pritom, ak sa na čerpacích staniciach pohonných hmôt umožňuje predaj alkoholických nápojov vodičom, súčasne sa vodičom umožňuje aj ich bezprostredné požitie. Navrhovaný zákaz predaja alkoholických nápojov na čerpacích staniciach pohonných hmôt zakáže predaj alkoholických nápojov, čo je logickým predpokladom pre to, aby vodiči mali bezprostredne pred jazdou sťažený prístup k alkoholickým nápojom.
Jedným zo základných a najefektívnejších opatrení na obmedzovanie zneužívania alkoholických nápojov je znižovanie jeho dostupnosti. Z uvedeného dôvodu sa od 1. 9. 2023 navrhuje zákaz predaja alkoholických nápojov v prevádzkach na diaľničných odpočívadlách a parkoviskách a v ich bezprostrednej blízkosti a tiež predaj alkoholických nápojov prostredníctvom predajných automatov a predaj alkoholických nápojov (okrem piva a vína) prostredníctvom donáškovej služby.
K