Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Špeciálne komandá na cestných pirátov, novinky v zákone, pokuty
30. 1. 2009
Od 1. februára začnú na našich cestách platiť nové, prísnejšie pravidlá. Vodiči, ktorí si cesty mýlia s pretekárskou dráhou siahnu hlbšie do peňaženky alebo zostanú bez vodičského preukazu.
Na
dodržiavaní týchto pravidiel a
pacifikovaní arogantných šoférov sa budú podieľať špeciálne komandá policajtov
vybavené najnovšou technikou. Tieto útvary budú zamerané na agresívne správanie
vodičov, napr. nedodržiavanie rýchlosti, myšičky a podobne. Ak sa podarí
viacero priestupkov zaregistrovať na kameru, podobní agresori za volantom na
pár rokov skončia úplne.
Novinky v zákone
- celoročné povinné
svietenie
- 50-kilometrová rýchlosť v obciach, 130-kilometrová na diaľniciach
- úpravu nosenia prilieb a reflexného oblečenia pre cyklistov
- deti do 15 rokov nesmú na bicykli na hlavné cesty bez doprovodu
- vysoké pokuty za jazdu na červenú, pitie za volantom, útek z miesta
nehody
- odobratie vodičského preukazu pri nezaplatení pokuty
- vodiča za prekročenie rýchlosti budú pokutovať len štátni policajti
- policajtov bude treba volať iba pri nehodách, kde je škoda vyššia ako 3 990
eur
- parkovať sa bude dať naďalej aj na chodníkoch, ale pre chodcov musí zostať
priechod 1,5 metra
- antiradary budú zakázané, kto ich má môže prísť o technický preukaz
- zimné pneumatiky budú povinné od 15. novembra do 31. marca len pre
nákladné autá a autobusy
- telefonovať za volantom bude možné len s handsfree
Pokuty pre vodičov
* od 300 eur (9040 korún) do 1300 eur (39 161 korún)
ak vodič odmietne fúkať, utečie z miesta nehody, šoféruje bez vodičského
oprávnenia
* od 200 eur (6025 korún) do 1000 eur (30-tisíc korún)
ak vodič šoféruje pod vplyvom alkoholu alebo po požití drog
* od 150 eur (4520 korún) do 800 eur (24 100 korún)
ak u vodiča zistia zvyškový alkohol, ak vodič spôsobí porušením pravidiel
nehodu, prekročí rýchlosť
* od 60 eur (1800 korún) do 300 eur (9040 korún)
ak predbieha, kde je zakázané, nedá prednosť v jazde, parkuje na zakázanom
mieste
* do 100 eur (3000 korún)
ak menej závažným spôsobom inak poruší pravidlá
Pokuty za prekročenie rýchlosti
20 km/h - 50 eur
30 km/h - 100 eur
40 km/h - 200 eur
50 km/h - 300 eur
60 km/h - 400 eur
nad 60 km/h - do 650 eur
Jedna káva denne chráni mozog
29. 1. 2009
Podľa amerických a britských vedcov kofeín chráni pred vznikom Alzheimerovej choroby a demencie. Táto bežne dostupná droga pomáha mozgu v boji s cholesterolom.
Denne stačí vypiť jednu šálku kávy a cholesterol
bude mať menšiu šancu napádať mozgové bunky. Aj tu však platí, všetko s mierou.
Jedným z vedľajších účinkov kofeínu jmôže byť zvýšenie krvného tlaku, väčšie
riziko dehydratácie a v neposlednom rade ide o návykovú látku.
Školáci dnes donesú vysvedčenia
29. 1. 2009
Budú medzi nimi aj prváci, ktorí po dlhšej prestávke namiesto doterajšieho slovného hodnotenia dostanú aj známky. V piatok 30. januára sú jednodňové polročné prázdniny.
Psychológovia radia rodičom, aby
svojim deťom vytvorili príjemnú atmosféru, prípadne ocenili ich školské úspechy
slovne alebo drobným darčekom. Aj v prípade, že známky nie sú najlepšie, treba
deti pochváliť, povzbudiť a utvrdiť ich v tom, že pri nich stoja.
Falošná autoškola v Bratislave
28. 1. 2009
Odjazdené hodiny, autá s logom a označením autoškola, vybavené priestory a celkom slušná cena za vodičský kurz. Všetko prebiehalo ako v normálnej autoškole, kým sa neukázalo, že ide o podvod.
Autoškola nemala potrebné oprávnenie. Aj keď prevádzkovateľ poslal peniaze
poškodeným späť, títo sa rozhodli podať
na neho trestné oznámenie. Podľa
zástupcu Slovenskej komory výcvikových zariadení, inštruktorský preukaz
neoprávňuje jeho majiteľa vykonávať výcvik na autách autoškoly, ktorá nie je
schválená.