Nový stavebný zákon
10. 2. 2025
Schválený bol nový stavebný zákon s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov, čo sa považuje za kľúčový faktor umožňujúci podporiť výstavbu v rámci Slovenskej republiky. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla 2025.
Skúsenosti a poznatky získané z praxe pri aplikácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v priebehu obdobia od roku 1992 až do roku 2024, ako aj riziká legislatívnej úpravy zákona č. 201/2022 o výstavbe v znení neskorších predpisov v spojení s nedostatočnou prípravou pre jeho aplikáciu, vytvorili potrebu prijatia novej právnej úpravy na úseku stavebného práva.
Zákon o výstavbe prijatý v roku 2022 sa nachádzal v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k dátumu účinnosti 1. apríla 2025 bol nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti predmetného zákona by viedlo k značným ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb. Aplikácia tejto legislatívy bola nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy.
Účelom nového stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Stavebný zákona ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické i spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na úspešný ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Nové stavebné predpisy nahradia v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon, ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025.
Novým stavebným zákonom sa odstránia nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom
- je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade so zákonom č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov;
- v oblasti odbornej terminológie sa preberá historicky osvedčená a všeobecne zaužívanú terminológia, zároveň sa preberá nová terminológia z odborných medzinárodných dokumentov, z právne záväzných aktov Európskej únie a z Medzinárodnej štatistickej klasifikácie stavieb;
- posilňuje postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnovuje pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad, účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
- výrazne zjednodušuje proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere, ktorým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou;
- ponecháva agendu stavebného úradu ako preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného práva na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sleduje sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upravuje ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou; ide o požiadavky vyplývajúce z medzinárodných právnych dokumentov (z Dohovoru o ochrane architektonického dedičstva Európy, z Dohovoru o ochrane archeologického dedičstva a z Dohovoru o hodnote kultúrneho dedičstva pre spoločnosť);
- precizuje správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanovuje dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili; sleduje sa tým, aby tieto stavby nefigurovali ako trvalo nepovolené, neskolaudované, ale roky bezproblémovo užívané;
- precizuje priestupky a iné správne delikty a rozširuje okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor), pretože pri prevažujúcom dodávateľskom spôsobe výstavby stavebník je len objednávateľom služby (výstavby) a osobne neriadi výstavbu; podľa občianskeho práva za porušenia zákona a za škody spôsobené poskytnutím služby má zodpovedať ten, kto ich spôsobil (zhotoviteľ), a nie objednávateľ služby (stavebník);
- zvýrazňuje dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizuje oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
K
Štyridsiatky na cestách zostali
4. 2. 2009
Niektoré mestá a obce avizujú, že pred školami, poliklinikami a na sídliskách, kde je zvýšený pohyb chodcov, zostanú spomalené úseky so štyridsiatkou.
Rokujú o tom s dopravnými inšpektorátmi. Vodiči by si preto mali všímať dopravné značky.
Ako jazdíme na kruhových objazdoch
4. 2. 2009
Zákon hovorí: "Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak".
Znamená
to, že ak pri vjazde do križovatky nie je značka kruhový objazd doplnená aj
značkou daj prednosť v jazde, podobne ako na každej klasickej neoznačenej križovatke platí
pravidlo pravej ruky. Vodiči jazdiaci po objazde tak musia dať prednosť
autám vchádzajúcim na objazd.
Takéto
ustanovenie platilo na objazdoch aj doteraz. Zmenilo sa iba to, že teraz je to
v zákone čierne na bielom. Na Slovensku je však kruhových objazdov bez značky
daj prednosť v jazde, minimum. Podobná úprava platí takmer v celej Európe.
Pozor
si však treba dávať v Grécku, kde prevláda opačná prax, prednosť jazdy na
objazdoch neoznačovať a ponechať ju tak vodičom vchádzajúcim na objazd.
V
novom zákone je upravené aj používanie smeroviek pri prejazde kruhovým
objazdom. Pri vjazde na objazd sa smerovka nedáva, pri výjazde je použitie
znamenia o zmene smeru jazdy povinné. Smerovku musí použiť aj vodič, ktorý sa
preraďuje v rámci kruhového objazdu
s viacerými jazdnými pruhmi.
O katastrálne územie Štrbského Plesa sa stále bojuje
4. 2. 2009
Primátor Vysokých Tatier a starosta Štrby bojujú aj naďalej o Štrbské Pleso. Spor sa vedie najmä o to, komu majú daňové subjekty nachádzajúce sa na tomto území odvádzať daň.
Takže domnienky verejnosti, že inštalovaním tabúľ Štrbské Pleso spor skončil, neboli zdá sa
opodstatnené.
Prehľad vybraných blokových pokút z policajného sadzobníka PZ
4. 2. 2009
Aké pokuty a za aké priestupky čakajú nedisciplinovaných alebo nepozorných vodičov podľa nového zákona o cestnej premávke.
Nerešpektovanie dopravnej značky:
- Daj prednosť v jazde a Stoj, daj prednosť v jazde 60 € (1
808 Sk)
- Zákaz vjazdu 60
€ (1 808 Sk)
- Zákaz predchádzania 60
€ (1 808 Sk)
- Jazda na červenú 150
€ (4 519 Sk)
Neuposlúchnutie pokynov/príkazov policajta 150 € (4 519 Sk)
Používanie antiradarov 150
€ (4 519 Sk)
Povinnosti vodiča
Vedenie vozidla bez platných dokladov 50 € (1
506 Sk)
Ohrozenie chodcov pri odbočovaní, cúvaní, otáčaní 60
€ (1 808 Sk)
Neprimerane pomalá jazda 30
€ (904 Sk)
Náhle spomalenie alebo zastavenie, ak to nevyžaduje premávka 60 € (1
808 Sk)
Telefonovanie bez handsfree 60 € (1
808 Sk)
Používanie hanlivých gest a ďalšie vulgárne prejavy 30 € (904
Sk)
Vyhadzovanie predmetov z vozidla 30 € (904 Sk)
Nepripútanie sa bezpečnostným pásom 60 € (1 808 Sk)
Spôsob jazdy
Jazda po nesprávnej strane vozovky/jazdného pruhu:
- v neprehľadných a nebezpečných miestach 100 € (3 013 Sk)
- ak dôjde k bezprostrednému ohrozeniu premávky 150
€ (4 519 Sk)
Jazda po krajnici 150 € (4 519 Sk)
Jazda v jazdných pruhoch:
Bezdôvodná jazda v ľavom pruhu mimo obce 60 € (1
808 Sk)
Nedanie prednosti pri preraďovaní sa v pruhoch 100 € (3 013 Sk)
Ohrozenie vodičov vo voľnom jazdnom pruhu 60 € (1
808 Sk)
Jazda v mimoriadnych prípadoch:
Obmedzenie električky 50
€ (1 506 Sk)
Ohrozenie električky 60 € (1
808 Sk)
Bezdôvodná jazda v vyhradenom jazdnom pruhu 30 € (904
Sk)
Nedanie prednosti v jazde MHD pri vychádzaní
z vyhradeného jazdného pruhu, ak dal smerovku 50
€ (1 506 Sk)
Obchádzanie, predchádzanie, odbočovanie, otáčanie:
Obmedzenie iných vodičov pri obchádzaní a predchádzaní 60
€ (1 808 Sk)
Ohrozenie iných vodičov pri obchádzaní a predchádzaní 100
€ (3 013 Sk)
Nedanie smerovky pri predchádzaní 60 € (1 808 Sk)
Obmedzenie vodičov, pred ktorých sa zaraďuje 50 € (1
506 Sk)
Ohrozenie vodičov, pred ktorých sa zaraďuje 100 € (3 013 Sk)
Bránenie v predchádzaní 60 € (1
808 Sk)
Porušenie zákazu predchádzania 150 € (4
519 Sk)
Nedanie smerovky 50
€ (1 506 Sk)
Nedanie prednosti pri odbočovaní vľavo 60 € (1
808 Sk)
Ohrozenie účastníkov cestnej premávky 100 € (3
013 Sk)
Otáčanie a cúvanie na mieste, kde je to zakázané 60 € (1
808 Sk)
Rýchlosť jazdy
Neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam,
vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam,
stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať 60 € (1
808 Sk)
Prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti:
- o viac ako 10 km/h 50 €
(1 506 Sk)
- o viac ako 20 km/h 100 € (3 013 Sk)
- o viac ako 30 km/h 200 € (6 025 Sk)
- o viac ako 40 km/h 300 € (9 038 Sk)
- o viac ako 50 km/h 400 € (12 050 Sk)
- o viac ako 60 km/h 500 € (15 063 Sk)
- o viac ako 70 km/h 650 € (19 582 Sk)
Jazda cez križovatku:
Nedanie prednosti v jazde vozidlám na hlavnej
ceste
- obmedzenie 60 € (1
808 Sk)
- ohrozenie 150 € (4 519 Sk)
Nedanie prednosti sprava
- obmedzenie 50
€ (1 506 Sk)
- ohrozenie 100 € (3 013 Sk)
Vjazd do križovatky, ak situácia nedovoľuje pokračovať v
jazde
a vozidlo by muselo zastaviť na križovatke 60 € (1
808 Sk)
Zastavenie a státie:
Zastavenie v protismere 30
€ (904 Sk)
Ak pri zastavení a státí nezostal pruh široký aspoň 3 m
pre každý smer jazdy 60 € (1
808 Sk)
Ak pri zastavení a státí vodič znemožní ostatným vozidlám
opustenie parkovacieho miesta 60 € (1 808 Sk)
Ohrozenie premávky pri vychádzaní od okraja cesty alebo
chodníka 60 € (1 808 Sk)
Ohrozenie premávky pri otváraní dverí alebo vystupovaní z
auta 60
€ (1 808 Sk)
Nezabezpečenie odstaveného vozidla 60 € (1 808 Sk)
Nepoužitie výstražného trojuholníka pri núdzovom státí 50 € (1
506 Sk)
Zastavenie a státie:
- na priecestí, v podjazde a tuneli 150 € (4
519 Sk)
- na chodníku, ak nezostalo aspoň 1,5 m pre chodcov 60 € (1
808 Sk)
- na mieste vyhradenom pre postihnuté osoby 60 € (1
808 Sk)
Diaľnice
Porušenie najnižšej povolenej rýchlosti 60 € (1
808 Sk)
Nedanie prednosti vozidlám v priebežnom pruhu a ohrozenie 100 € (3 013 Sk)
Porušenie zákazu predchádzania pre kamióny 100 € (3 013 Sk)
Zastavenie a státie, otáčanie a cúvanie 60 € (1
808 Sk)
Predchádzanie, ak vodič pomalou jazdou obmedzuje iné vozidlo 60 € (1
808 Sk)
Chodci a cyklisti
Obmedzovanie a ohrozovanie premávky 60 € (1
808 Sk)
Nepoužívanie reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti 30 € (904
Sk)
Jazda bez ochrannej prilby 10
€ (301 Sk)
Iné
Neoprávnené používanie výstražných znamení 30 € (904
Sk)
Neosvetlenie vozidla 60 € (1
808 Sk)
Používanie hmloviek, keď neprší, nesneží a nie je hmla 30 € (904
Sk)
Nepoužitie zimných pneumatík 60
€ (1 808 Sk)