Nové ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
22. 12. 2023
Navrhlo sa presunúť pôsobnosť v oblasti štátom podporovaného nájomného bývania do pôsobnosti Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Vzhľadom na skutočnosť, že Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť bytovej politiky, je efektívnym usporiadaním presun témy štátom podporovaného nájomného bývania ako čiastkového prvku témy bytovej politiky do gestorstva Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Ustanovilo sa, aby sa Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky staralo o náležitú právnu úpravu vecí patriacich do pôsobnosti Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky a pripravovalo pre Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky návrhy zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zverejňovalo ich a po prerokovaní v pripomienkovom konaní predkladalo vláde Slovenskej republiky.
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy v oblasti stavebníctva – pre oblasť verejných prác, stavebnej výroby a stavebných výrobkov a energetickú hospodárnosť budov, ktorá je súčasťou všeobecných technických požiadaviek na stavby. S cieľom dosiahnuť náležitú právnu úpravu v oblasti výstavby a synergických efektov súvisiacich tém presúva sa tvorba legislatívy do pôsobnosti Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.
Navrhuje sa presunúť pôsobnosť v oblasti vnútroštátnej implementácie agendy 2030 z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky na Úrad vlády Slovenskej republiky, v rámci ktorého bude túto pôsobnosť zabezpečovať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo. Ustanovenie § 10 písm. b) sa ďalej upravuje v súvislosti s čl. I novelizačným bodom 23 (§ 24 ods. 3).
K
Zdrojom kliešťovej encefalitídy sa môže stať aj mlieko
24. 2. 2010
Zdrojom nebezpečného ochorenia - kliešťovej encefalitídy, sa môžu stať nielen kliešte, ale aj konzumácia infikovaného a nedostatočne tepelne upraveného ovčieho, kozieho či kravského mlieka. Za najrizikovejšie sa považuje práve kozie mlieko. Toto riziko s príchodom jarných mesiacov stúpa, keďže v marci sa začína sezóna zvýšeného výskytu kliešťov.
Na Slovensku má výskyt kliešťovej encefalitídy dlhodobo stúpajúci trend. Chorobnosť na stotisíc obyvateľov od roku 1980 stúpla z 0,4 na hodnotu 1,9 v roku 1996. Od roku 1996 chorobnosť kolíše v rozmedzí od 1 do 1,5. K prvým pozorovaniam dochádza už po druhej svetovej vojne. V okrese Rožňava bola v roku 1951 zaznamenaná epidémia, ktorá vznikla po konzumácii kravského mlieka miešaného s kozím. Približne 300 ľudí bolo hospitalizovaných, infikovaných bolo približne 660 ľudí. Po tejto epidémii sa na Slovensku rozbehlo monitorovanie výskytu kliešťov, ale aj samotného ochorenia – kliešťovej encefalitídy.
Kliešťová encefalitída je medzinárodným zdravotníckym problémom. Účinná liečba je doteraz neznáma. Preto je dôležitá najmä pasívna a aktívna prevencia. Pasívnou je používanie repelentov či priliehavého oblečenia a pokrývky hlavy pri návštevách oblastí s výskytom kliešťov. Aktívnou prevenciou je očkovanie, ktoré pozostáva z podávania troch dávok vakcín, ktoré sa očkujú v rozmedzí 0-3-12 mesiacov. Keďže kliešte prežívajú po celý rok, s očkovaním je možné začať kedykoľvek.
Obnova trate z Bratislavy do Košíc
23. 2. 2010
Od marca sa predĺži jazda vlakom na hlavnom ťahu medzi Bratislavou a Žilinou. Dôvodom je rekonštrukcia úseku medzi Novým Mestom nad Váhom a Púchovom, ktorú využíva aj väčšina rýchlikov smerujúcich na východ krajiny. ČTK dnes o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Cesta vlakom z Bratislavy do Košíc v InterCity vlakoch sa od 7. marca sa spomalí o 12 až 19 minút a potrvá viac ako päť hodín. O takmer štvrťhodinu sa na tejto tratí predĺži cestovanie v rýchlikoch. Vlaky budú počas modernizácie jedného z najvyťaženejších železničných koridorov jazdiť na viacerých úsekoch len po jednej koľaji.
Niektoré osobné vlaky pre rekonštrukciu nebudú premávať. Nahradí ich autobusová doprava, ktorú bude zabezpečovať a koordinovať ZSSK.
S modernizáciou tratí železnice začali v roku 1999. Cieľom by malo byť zrýchlenie dopravy. Vlaky na väčšine úsekov môžu v súčasnosti premávať maximálnou rýchlosťou 120 km za hodinu, výnimočne 140 km za hodinu. Rýchlejšie môžu jazdiť na rekonštruovaných úsekoch. Na modernizáciu sa do polovice februára minulo viac ako 650 miliónov eur, časť nákladov prefinancovala Európska únia.
Spievanie pomáha obnoviť činnosť mozgu po mŕtvici
22. 2. 2010
Pacienti postihnutí mŕtvicou vďaka spievaniu znovu môžu obnoviť činnosť svojho mozgu. To im podľa vedcov pomôže opäť nadobudnúť schopnosť rozprávať. Pri spievaní je totiž používaná iná oblasť mozgu ako pri rozprávaní. Keď u človeka "centrum reči" poškodí mŕtvica, môže sa naučiť používať namiesto neho svoje "centrum spievania".
Tieto zistenia vedci predstavili na každoročnom stretnutí Americkej asociácie pre vedecký pokrok (AAAS) v kalifornskom San Diegu. Pokračujúca klinická skúška podľa vyjadrenia vedcov ukázala, ako mozog reaguje na spomínanú "melodickú intonačnú terapiu". Terapia už bola stanovená ako medicínska technika. Po prvý raz ju vedci použili, keď sa zistilo, že pacienti postihnutí mŕtvicou, ktorí pre poškodenie mozgu neboli schopní rozprávať, dokázali aj naďalej spievať. V ľavej časti mozgu sa nachádza väčšina spojení medzi oblasťami mozgu riadiacimi pohyb a tými, ktoré kontrolujú sluch. Ak však pacienti ukladajú svoje slová do melódií, hlavné prepojenia sa vytvárajú v pravej hemisfére.
Pacienti sa počas terapeutických sedení učia, ako vkladať slová do jednoduchých melódií. Výskum ukázal, že už po jedinom sedení sa pacienti s mŕtvicou, ktorí predtým neboli schopní vysloviť žiadne zrozumiteľné slová, naučili povedať vetu: „Som smädný“ takým spôsobom, že každú slabiku skombinovali s jedným tónom v melódii. Na sedeniach vedci povzbudzovali pacientov, aby si každú slabiku vytlieskali rukami. Hudba by mohla byť alternatívnym prostriedkom k zapojeniu aj tých častí mozgu, ktoré inak zapojené nie sú.
Štrnásti rektori odmietajú „Mamojkovu“ novelu zákona o vysokých školách
22. 2. 2010
Svoje odmietnutie vyslovili v otvorenom liste poslankyniam a poslancom NR SR. Obávajú sa, že v prípade schválenia novely dôjde k vážnemu úpadku vysokoškolského vzdelávania.
Závažným dôsledkom novely môže byť, že naše diplomy prestanú byť uznávané v zahraničí (najmä v Európskej únii) a úplne stratia váhu v medzinárodnej dimenzii. Aj naši najlepší absolventi potom môžu dopadnúť ako absolventi niektorých známych slovenských vysokých škôl, ktorých mená sú na inzerátoch práce - ale v negatívnom zmysle, že o absolventov týchto škôl nemajú záujem.