Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby (ZZS)
31. 3. 2025
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby v prípadoch, keď okamžitý zásah nie je nevyhnutný.
Táto funkcia bude využívaná najmä pri medziklinických transportoch a iných plánovaných transportoch pacientov. Systém umožní dispečerom priradiť prioritu a časové okno pre každý výjazd. Naliehavé prípady ale budú mať najvyššiu prioritu s okamžitým výjazdom. Pre menej urgentné situácie by dispečeri mohli naplánovať výjazd na konkrétny čas alebo v rámci určeného časového intervalu. Tento prístup by optimalizoval využitie zdrojov, znížil zbytočné náklady a umožnil efektívnejšie plánovanie trás. Zároveň by zabezpečil, že urgentné prípady dostanú vždy okamžitú pozornosť, zatiaľ čo menej naliehavé transporty budú vykonané v primeranom čase. Súčasná práva úprava toto neumožňuje.
K
Vláda chce vracať peniaze za plyn
9. 4. 2015
Ľuďom bude štát vracať peniaze za plyn. Má sa dotýkať štandardných domácností, ktoré používajú plyn na kúrenie a varenie. Konkrétny mechanizmus sa odvinie od cien na tento rok. Ľuďom by sa mali vracať z vyplatených dividend.
Nový stavebý zákon
4. 3. 2015
Vo všeobecnosti navrhovaný stavebný zákon, o ktorom sa predpokladá, že by mal byť schválený od júla 2015, sleduje odstrániť nedostatky terajšej úpravy.
Zároveň by mal zachovať a prehĺbiť osvedčené právne inštitúty, ktoré boli vnesené do zákona jeho novelami po roku 1990 a doplniť o právne inštitúty známe zo zahraničia. Navrhovaný zákon je koncepčne usporiadaný podľa súčasných požiadaviek na vnútorné usporiadanie zákonov; v súlade s legislatívnymi pravidlami je oddelená časť základných ustanovení (definícií) od organizácie verejnej správy a sú oddelené hmotnoprávne ustanovenia od procesnoprávnych ustanovení. Všetky čiastkové novely sledovali cieľ, a to priblížiť stavebný zákon novým ústavným pomerom založených na trhovom hospodárstve, rovnosti druhov vlastníctva, právach osôb a dekoncentrácii a decentralizácii verejnej správy v oblasti výstavby, ako aj medzinárodným záväzkom Slovenskej republiky v oblasti prístupu k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovaní verejnej správy a požiadavkám ochrany životného prostredia. Napriek mnohým zmenám textu však stavebný zákon zostal svojou zastaranou legislatívnou konštrukciou, usporiadaním právnych vzťahov, terminológiou a formami verejnej správy stále v pôvodnom rámci. Toto poznanie vyvolalo potrebu nového zákona už v 90-tych rokoch. Naposledy bol pokus prijať nový stavebný zákon v roku 2009, ale vláda stiahla vládny návrh z druhého čítania v Národnej rade Slovenskej republiky.
Nový katastrálny zákon už tento rok
4. 3. 2015
Navrhovaná účinnosť nového katastrálneho zákona je od 1. 7. 2015.
Nový katastrálny zákon by mal prinesť jednoduchšiu a prehľadnejšiu úpravu na úseku katastru, zavedenie evidencie cien nehnuteľností, zjednodušenie prístupu k výpisom z katastru nehnuteľností rozšírením počtu prístupových miest, tiež by mal umožniť používanie elektronických výpisov z katastru v praxi a zaviesť tiež mnohé ďalšie novinky. Autorom nového katastrálneho zákona je Úrad geodézie, kartografie a katastra SR. V súčasnosti tento návrh katastrálneho zákona čaká na schválenie. S ohľadom na potreby modernizácie celého systému a sprehľadnenie fungovania katastra nehnuteľností sa predkladateľ rozhodol pre vytvorenie úplne nového zákona.
Pripravujú sa zmeny v civilnom práve
4. 3. 2015
Tri návrhy kódexov, ktoré majú nahradiť Občiansky súdny poriadok z roku 1963, boli predložené na rokovanie NR SR.
Kódexy pripravila pracovná skupina pre rekodifikáciu OSP pracujúca na Ministerstve spravodlivosti. Rekodifikácia občianskeho práva procesného povedie k zvýšeniu vykonateľnosti práva, k väčšej právnej istote, k skráteniu dĺžky súdneho konania a predovšetkým k zvýšeniu dôveryhodnosti slovenskej justície. Schválený komplex právnych noriem je veľmi zložitý, obsahuje približne 1 500 paragrafov. Je preto nevyhnutné, aby sa s ním mohli oboznámiť sudcovia a široká odborná verejnosť či poslanci NR SR. Do prvého čítania bol predložený na januárovej schôdzi parlamentu, kde viac ako ústavnou väčšinou schválila v prvom čítaní návrhy týchto troch nových procesných kódexov. Ministerstvo spravodlivosti SR má záujem na tom, aby odborná diskusia o návrhu nových kódexov prebiehala aj nad rámec bežných rokovaní výborov NR SR. Aj z toho dôvodu je naplánované druhé a tretie čítanie návrhov zákonov až na májovú schôdzu. Každému poslancovi NR SR bude tak vytvorený dostatočný priestor na podrobné oboznámenie sa s návrhom zákonov. MS SR má v pláne dovtedy uskutočniť ešte minimálne jedno spoločné rokovanie rekodifikačnej komisie s poslancami. Predpokladá sa, že po zapracovaní pripomienok by mohol byť schválený v lete tohto roku. Účinnosť ale musí nastať po dlhšej dobe, mala by byť od 1. júla 2016 po riadnom oboznámení sa širokej odbornej verejnosti s týmto zákonom.