Linka 116117 – linka pomoci
2. 4. 2025
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe prináša zmeny týkajúce sa linky pomoci.
Takmer 20 % udalostí spracovaných na LTV155 je klasifikovaných ako odkladné, a teda nevyžadujú si výjazd záchrannej zdravotnej služby. Táto nová linka bude slúžiť na riešenie menej naliehavých zdravotných problémov, ktoré nevyžadujú okamžitý zásah záchrannej služby, napríklad konzultácie zdravotného stavu, odporúčania na vhodné zdravotnícke zariadenie alebo na organizáciu plánovaných medziklinických transportov. Cieľom je efektívnejšie riadenie zdrojov záchrannej zdravotnej služby, aby sa ambulancie a ich personál mohli sústrediť na kritické prípady, čím sa zlepší dostupnosť a kvalita neodkladnej zdravotnej starostlivosti pre tých, ktorí ju skutočne potrebujú. Táto linka bude prevádzkovaná operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby aby sa zabezpečila efektivita využitia zdrojov. Toto opatrenie je naviazané na nové indikačné kritériá OS ZZS, ktoré presnejšie a efektívnejšie alokujú posádky ZZS.
K
Vplyv nového stavebného zákona na súvisiacu legislatívu
10. 2. 2025
V nadväznosti na nový Stavebný zákon je nevyhnutné vykonať úpravy dotknutých predpisov s rovnakým cieľom – zosúladiť ich s novou reguláciou stavebného práva. Tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu so Stavebným zákonom, teda 1. apríla 2025.
Nejde pritom len odstránenie formálneho nesúladu, ktorý by bolo možné preklenúť výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných predpisoch, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2025 bolo vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu. Vzhľadom na zmenu v štruktúre nového povoľovacieho procesu na úseku výstavby, ako aj v úprave vydávania záväzných stanovísk dotknutými orgánmi by omeškanie v účinnosti vyvolaných zmien v dotknutých predpisoch spôsobilo komplikácie, až zastavenie povoľovacích procesov stavieb.
Keďže ide o nový zákon, ktorého obsahom sú vyvolané úpravy, všetky vplyvy boli identifikované v rámci legislatívneho procesu k Stavebnému zákonu. Z tohto pohľadu k novému zákonu možno konštatovať, že nad rámec vplyvov nebude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana, nebude mať vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
S
Palivové (tankovacie) karty
30. 1. 2025
Ich výhodou je, že majiteľ firmy, prípadne zodpovedná osoba, má možnosť oveľa lepšie manažovať spotrebu paliva svojich áut. Manažment firmy tak má možnosť kontrolovať, ktorý zamestnanec kde, kedy a čo presne tankoval.
Spoločnosti si môžu vybrať spomedzi niekoľko typov kariet. Palivové karty ponúkajú viaceré čerpacie stanice, ako napríklad spoločnosť Slovnaft, OMV a pod. Odberatelia si môžu vybrať karty, ktoré sú viazané na evidenčné číslo vozidla a smú sa používať výlučne na nákup palív do vozidla s týmto číslom, alebo, naopak, karty, ktoré sú pridelené ku konkrétnemu vodičovi, karty určené na čerpanie PHL len v tuzemsku alebo aj v zahraničí.
Palivové karty spravidla slúžia na
• bezhotovostnú úhradu za natankovaný benzín, naftu, resp. iné palivá,
• na nákup tovaru na čerpacej stanici,
• bezhotovostnú úhradu servisných opráv a služieb autoumyvárne,
• úhradu mýtneho.
Výhody použitia palivovej karty
• bezhotovostná platba za PHM a ostatné služby,
• presné údaje o čerpaní PHM,
• vernostné zľavy na čerpanie PHM.
• šetrenie nákladov spojených so spracovaním dokladov z čerpacích staníc (podnikateľ dostáva od spoločnosti, ktorá karty ponúka, faktúru s vyúčtovaním služieb).
S
Druhy palivových – tankovacích kariet
30. 1. 2025
Karta na evidenčné číslo vozidla (EČV) slúži na nákup motorových palív do nádrže vozidla s konkrétnym evidenčným číslom, ktoré je uvedené na karte; kartu môže používať viacero držiteľov.
Karta na evidenčné číslo vozidla (EČV) slúži na nákup motorových palív do nádrže vozidla s konkrétnym evidenčným číslom, ktoré je uvedené na karte; kartu môže používať viacero držiteľov.
Karta na meno slúži na nákup motorových palív do nádrže vozidla používaného držiteľom karty, ktorého meno a priezvisko je uvedené na karte.
Karta garážová (na karte je uvedené „GARAGE“) je určená na nákup motorových palív do nádrží viacerých vozidiel.
K
Ochrana prírody a krajiny po novom
19. 11. 2024
Jedným z hlavných cieľov právnej úpravy zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny je odstrániť neprimerane prísne a obmedzujúce zákazy pre obyvateľov, odbremeneniu orgánov štátnej správy od zbytočnej administratívnej záťaže, ako aj posilnenie práv vlastníkov nehnuteľností v chránených územiach.
V novele zákona sa upravuje jazdenie a státie s motorovými vozidlami v území s druhým stupňom ochrany zákona o ochrane prírody a krajiny. Dôvodom úpravy je zjednodušenie prístupu najmä k nehnuteľnostiam v týchto územiach, ako aj sprístupnenie územia v súvislosti s výkonom rybárskeho práva, včelárstva a pod. Za týmto účelom bola zavedená nová možnosť používať motorové vozidlo aj na účelových cestách a prístupových poľných cestách. Ďalej bola upravená zákonná výnimka zo zákazu vjazdu a státia motorovým vozidlom pre vlastníkov, správcov, nájomcov pozemkov alebo správcu vodného toku, a to tak, aby sa predmetná výnimka vzťahovala aj na príjazd k takémuto pozemku cez iné pozemky. Tiež sa stanovuje všeobecné oprávnenie zamestnancov orgánov ochrany prírody jazdiť alebo stáť s motorovým vozidlom v chránených územiach a pohybovať sa mimo vyznačeného turistického chodníka alebo náučného chodníka za hranicami zastavaného územia obce v chránených územiach od tretieho stupňa ochrany. Zároveň dochádza k zrušeniu zákazu v druhom stupni ochrany jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo samovyvažovacom vozidle na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie, účelovej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy, ktorý je v tomto stupni ochrany prírody neopodstatnený.
K