Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Všeobecné ustanovenia

Matka príroda je macocha.

Proti tým, čom vám chcú dobre, niet ochrany.

Neexistuje cesta, po ktorej by sa dala chyba obísť.

(Murphyho zákonník)
Veci sa kazia

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

Manželská hádka po hodine ustane a rozhostí sa ticho. Do toho ticha manžel prehovorí: Som rád, že som ťa nakoniec presvedčil o tom, že mám pravdu. Aký koniec?! Ja len chytám druhý dych!

Hlavný rozdiel medzi človekom a strojom je v tom, že dobre namazaný stroj nerobí taký hluk.

(Murphyho zrnká II)
Úvod k Murphyho večerom

Ak vidíte niekoho od pľúc nadávať, určite ide o jehodného z dlhého radu obdivovateľov Murphyho zákonov, ktorý si overil platnosť zákona: Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to pokazí.

Múdreho fajka inšpiruje a hlupákovi nahrádza cumlík.

Murphológia je ideológiou, ktorá si na rozdiel od pretrpených ideológie nekladie za cieľ manipulovať masy, ale jednotlivca.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Ak si nevieš pomôcť sám, sotva ti pomôžu iní. Len blázni sa uchádzajú o pomoc u tých, ktorí dokážu len škodiť.

Kamaráta nepodtrhni skôr, ako si sám v bezpečí.

V prvom kole vždy vyhráva krása tela. Občas dôjde aj na druhé kolo a tam jednoznačne vyhráva krása ducha. Problém je len v tom, že dnes sa nikomu nechce čakať na druhé kolo.

(Murphyho zákony v bájkach)
Deti naše poklady

Prvú polovicu nášho života nás ruinujú naši rodičia, druhú naše deti. (Darrow)

Katechéta na hodine náboženstva vysvetľuje deťom, že Boh je prítomný všade. Tu sa prihlási Móric: A naozaj všade? Áno všade – prízvukuje katechéta. Aj v našej pivnici? Pochopiteľne, že aj tam. Tak to klamete, my pivnicu totiž nemáme!

Móric sa vráti zo školy a chváli sa matke, že bude hrať divadlo. A akú úlohu ti pridelili? - pýta sa matka. – Budem manželom, hovorí hrdo Móric. Matke sa to však vôbec nepáči a prikazuje Móricovi: - Zajtra povedz učiteľke, aby ti dala úlohu, kde budeš aj hovoriť!

(Zrnká úsmevu)

Komisár pre deti a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím

31. 8. 2020 Návrh zákona vetovaný prezidentkou SR bol predložený aj s pripomienkami na prerokovanie na najbližšej schôdzi parlamentu.
Podľa čl. I prvého bodu § 19 ods. 4 schváleného zákona národná rada môže na základe odôvodneného návrhu príslušného výboru národnej rady komisára odvolať, ak komisár nevykonáva funkciu komisára viac ako šesť po sebe nasledujúcich mesiacov, porušuje tento zákon, iný zákon alebo medzinárodnú zmluvu, ktorou je Slovenská republika viazaná, v súvislosti s výkonom funkcie komisára, alebo koná spôsobom, ktorý vzbudzuje dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti a nestrannosti pri výkone funkcie komisára.
Podľa čl. I druhého bodu § 19 vloženého nového odseku 5 schváleného zákona pred rozhodnutím národnej rady o návrhu príslušného výboru národnej rady na odvolanie komisára, sa komisár môže k tomuto návrhu vyjadriť.
Z dôvodovej správy k vládnemu návrhu zákona a z prerokúvania tohto vládneho návrhu zákona v národnej rade vyplýva, že schválený zákon má za cieľ doplnenie dôvodov možného odvolania komisára tak, aby bolo možné reagovať na prípadné porušovanie zákona alebo medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, v súvislosti s výkonom funkcie komisára, a na nespôsobilosť komisára vykonávať funkciu nezávisle a nestranne.
Schválený zákon bol prerokovaný v skrátenom legislatívnom konaní. Skrátené legislatívne konanie bolo v rozprave v národnej rade odôvodňované negatívnymi výsledkami ešte len prebiehajúceho poslaneckého prieskumu na Úrade komisára pre deti, pričom sa poukázalo najmä na účelovosť vstupov komisárky pre deti do konaní týkajúcich sa dodržiavania práv detí, čo vyvoláva pochybnosti o nestrannosti a nezávislosti komisárky, ako aj na nejasné postupy v hospodárení a obsadení úradu. Podnetom na vykonanie tohto prieskumu mali byť listy od občanov, ktorí v nich poukazovali na rôzne pochybenia pri vykonávaní funkcie komisárky, čo malo byť na ujmu práv detí.
Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) vo svojom návrhu na skrátené legislatívne konanie uviedla, že „dôvodom skráteného legislatívneho konania je ohrozenie základných ľudských práv a slobôd detí a osôb so zdravotným postihnutím ako skupín osôb, pri ktorých sa komisár pre deti a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím podieľajú na ochrane ich práv a to prostredníctvom podpory a presadzovania práv, ktoré sú deťom a osobám so zdravotným postihnutím priznané medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná (Dohovor o právach dieťaťa a Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím). Právny stav, keď nie je možné komisára pre deti alebo komisára pre osoby so zdravotným postihnutím odvolať z dôvodu, že nevykonáva svoju funkciu v súlade a spôsobom, ako mu ustanovuje zákon, je nevyhnutné v čo možno najkratšom čase napraviť, keďže kvalita výkonu funkcie tak komisára pre deti, ako aj komisára pre osoby so zdravotným postihnutím má priamy dopad na dodržiavanie základných práv a slobôd detí a osôb so zdravotným postihnutím.
Podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky je Slovenská republika právny štát, v ktorom sa chráni princíp právnej istoty. Ústavný súd Slovenskej republiky vo svojej doterajšej judikatúre viackrát uviedol, že „príkazy ústavných noriem v jednotlivých článkoch ústavy (t. j. všeobecný princíp právneho štátu) je potrebné rešpektovať pri prijímaní každého zákona Národnej rady Slovenskej republiky, a to bez ohľadu na to, či ide o zákon, ktorým sa určité spoločenské vzťahy upravujú po prvýkrát, alebo o zákon, ktorým sa mení, prípadne dopĺňa už predtým existujúca zákonná úprava určitých spoločenských vzťahov“.
Skrátené legislatívne konanie významne zasahuje do ústavného princípu demokratického a právneho štátu a z neho vyplývajúcich demokratických požiadaviek v procese prijímania zákonov. Preto sa má uplatňovať len výnimočne a len v prípade, ak sú splnené podmienky ustanovené v § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.





máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Želmíra
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner