Komisár pre deti a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím
28. 8. 2020
Návrh zákona vetovaný prezidentkou SR bol predložený aj s pripomienkami na prerokovanie na najbližšej schôdzi parlamentu.
Podľa čl. I prvého bodu § 19 ods. 4 schváleného zákona národná rada môže na základe odôvodneného návrhu príslušného výboru národnej rady komisára odvolať, ak komisár nevykonáva funkciu komisára viac ako šesť po sebe nasledujúcich mesiacov, porušuje tento zákon, iný zákon alebo medzinárodnú zmluvu, ktorou je Slovenská republika viazaná, v súvislosti s výkonom funkcie komisára, alebo koná spôsobom, ktorý vzbudzuje dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti a nestrannosti pri výkone funkcie komisára.
Podľa čl. I druhého bodu § 19 vloženého nového odseku 5 schváleného zákona pred rozhodnutím národnej rady o návrhu príslušného výboru národnej rady na odvolanie komisára, sa komisár môže k tomuto návrhu vyjadriť.
Z dôvodovej správy k vládnemu návrhu zákona a z prerokúvania tohto vládneho návrhu zákona v národnej rade vyplýva, že schválený zákon má za cieľ doplnenie dôvodov možného odvolania komisára tak, aby bolo možné reagovať na prípadné porušovanie zákona alebo medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, v súvislosti s výkonom funkcie komisára, a na nespôsobilosť komisára vykonávať funkciu nezávisle a nestranne.
Schválený zákon bol prerokovaný v skrátenom legislatívnom konaní. Skrátené legislatívne konanie bolo v rozprave v národnej rade odôvodňované negatívnymi výsledkami ešte len prebiehajúceho poslaneckého prieskumu na Úrade komisára pre deti, pričom sa poukázalo najmä na účelovosť vstupov komisárky pre deti do konaní týkajúcich sa dodržiavania práv detí, čo vyvoláva pochybnosti o nestrannosti a nezávislosti komisárky, ako aj na nejasné postupy v hospodárení a obsadení úradu. Podnetom na vykonanie tohto prieskumu mali byť listy od občanov, ktorí v nich poukazovali na rôzne pochybenia pri vykonávaní funkcie komisárky, čo malo byť na ujmu práv detí.
Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) vo svojom návrhu na skrátené legislatívne konanie uviedla, že „dôvodom skráteného legislatívneho konania je ohrozenie základných ľudských práv a slobôd detí a osôb so zdravotným postihnutím ako skupín osôb, pri ktorých sa komisár pre deti a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím podieľajú na ochrane ich práv a to prostredníctvom podpory a presadzovania práv, ktoré sú deťom a osobám so zdravotným postihnutím priznané medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná (Dohovor o právach dieťaťa a Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím). Právny stav, keď nie je možné komisára pre deti alebo komisára pre osoby so zdravotným postihnutím odvolať z dôvodu, že nevykonáva svoju funkciu v súlade a spôsobom, ako mu ustanovuje zákon, je nevyhnutné v čo možno najkratšom čase napraviť, keďže kvalita výkonu funkcie tak komisára pre deti, ako aj komisára pre osoby so zdravotným postihnutím má priamy dopad na dodržiavanie základných práv a slobôd detí a osôb so zdravotným postihnutím.
Podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky je Slovenská republika právny štát, v ktorom sa chráni princíp právnej istoty. Ústavný súd Slovenskej republiky vo svojej doterajšej judikatúre viackrát uviedol, že „príkazy ústavných noriem v jednotlivých článkoch ústavy (t. j. všeobecný princíp právneho štátu) je potrebné rešpektovať pri prijímaní každého zákona Národnej rady Slovenskej republiky, a to bez ohľadu na to, či ide o zákon, ktorým sa určité spoločenské vzťahy upravujú po prvýkrát, alebo o zákon, ktorým sa mení, prípadne dopĺňa už predtým existujúca zákonná úprava určitých spoločenských vzťahov“.
Internetové vyhľadávače produkujú emisie CO2
15. 1. 2009
Veľké internetové vyhľadávače vraj produkujú rovnaké množstvo emisií ako varenie vody v rýchlovarnej kanvici.
Ani Google, ktorá sa snaží na
verejnosti prezentovať ako zelená firma, nie je na tom lepšie. Google
argumentuje tým, že uhlíková stopa internetového vyhľadávania je dôsledkom
mechanizmu vyhľadávaniu. Ak užívateľ zadá požiadavku, vyhľadávač ju rozošle
viacerým serverom po celej Zemi. Poskytovať presný a rýchly výsledok vyžaduje
energiu navyše.
Štandardy pre energetickú efektívnosť chce v blízkej
budúcnosti predstaviť Európska únia. Vydá ich v podobe politických odporúčaní.
V správe Európskej komisie z júna 2008 sa konštatuje, že ak sa neprijmú žiadne
opatrenia, vplyv priemyslu IKT na životné prostredie sa prehĺbi.
Psy na vyhľadávanie eurobankoviek
14. 1. 2009
Slovensko je štvrtou krajinou EÚ, ktorá má špeciálne psy na vyhľadávanie eurobankoviek.
Po narkotikách, výbušninách a zbraniach tak
policajné psy vedia odhaliť aj eurobankovky, vrátane tých falošných. Slovenská
polícia sa tým pripravila na prechod republiky na euro a zabezpečenie ochrany
eurobankoviek pred ich falšovaním, pozmeňovaním a následnou distribúciou.
Polícia už má pokutové bloky v eurách
14. 1. 2009
Štátna polícia začne od 17. januára používať pokutové bloky v eurách. Mestská polícia dostáva eurobloky z daňových úradov, ktoré ich majú od ministerstva financií.
Dvojtýždňové meškanie euroblokov pre mestskú políciu
bolo spôsobené oneskorením dodávok papiera od britského dodávateľa a tlačením
veľkého množstva viacerých druhov cenín naraz.
Nedostatok spánku zvyšuje šance na chrípku
13. 1. 2009
Odborníci vystríhajú, že ľudia, ktorí spia denne menej ako sedem hodín, sú náchylnejší podľahnúť vírusom spôsobujúcim prechladnutie alebo chrípku.
Nedostatok spánku oslabuje organizmus a imunitný systém je
menej výkonný. Štúdie ukázali, že tí čo spia menej ako spomínaných sedem hodín,
majú až trojnásobne vyššiu šancu ochorieť.
Šance na ochorenie sa zvyšujú až päťnásobne, ak je krátky nočný spánok ešte aj nekvalitný.
Prioritou pre tých, ktorí si vážia svoje zdravie, by malo byť dobre sa vyspať.
Čas investovaný do spánku sa vráti nielen v podobe lepšieho zdravia ale aj vo
vyššej produktivite.