Integrovaný záchranný systém
7. 2. 2023
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov reaguje na zistenia analýzy súčasného stavu, ktorá bola vypracovaná v rámci Koncepcie organizácie a rozvoja integrovaného záchranného systému do roku 2027 a potreby prispôsobenia legislatívneho prostredia na implementáciu rozvojových a reformných opatrení vyplývajúcich z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
V rámci vypracovaných analýz bolo zistené, že je potrebné posilnenie pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na strategickej úrovni riadenia a koordinácie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému, dobudovanie súboru základných záchranných zložiek, ktorého súčasťou musí byť Policajný zbor a záchranná zdravotná služba ako celok, zvýšenie odbornej úrovne jednotlivých zložiek integrovaného záchranného systému rozšírením odbornej prípravy na úseku integrovaného záchranného systému, zavedenie odbornej spôsobilosti na úseku integrovaného záchranného systému ako predpokladu na výkon činnosti operátora koordinačného strediska integrovaného záchranného systému a vytvorenie mechanizmu akreditácie ostatných záchranných zložiek - právnických osôb a fyzických osôb - podnikateľov, ktorí majú v predmete činnosti ochranu života, zdravia, majetku alebo životného prostredia. Predmet úpravy novely zákona zohľadňuje úpravu všetkých spomenutých inštitútov.
Predmetom úpravy sú aj zmeny v posilnení pôsobností Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na strategickej úrovni riadenia vo vzťahu k záchranným zložkám, ktorého úlohou bude vypracovanie jasných spoločných metodických postupov v oblasti integrovaného záchranného systému. Tieto metodické postupy jasne určia úlohy záchranných zložiek pri poskytovaní pomoci v tiesni na operačnej a taktickej úrovni.
Začlenenie Policajného zboru medzi základné záchranné zložky integrovaného záchranného systému umožní efektívnejšiu koordináciu týchto zložiek.
Novela zákona umožňuje vybudovať integrované bezpečnostné centrá, ktoré sú významným prvkom reformného úsilia vyplývajúceho z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky v oblasti krízového riadenia. Tieto pracoviská budú jedinečné pracoviská základných záchranných zložiek integrovaného záchranného systému a orgánov krízového riadenia na území kraja.
Významnou snahou zákona je zvýšenie odbornosti aktérov integrovaného záchranného systému, ktorej dosiahnutie sa navrhuje docieliť v dvoch oblastiach. V prvej oblasti sa zavádza inštitút odbornej spôsobilosti na úseku integrovaného záchranného systému, ktorý výrazne zvýši pripravenosť personálu koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému na riešenie pomoci v tiesni. Druhá oblasť je vytvorenie mechanizmu akreditácie ostatných záchranných zložiek – právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov, ktorí majú v predmete činnosti ochranu života, zdravia, majetku alebo životného prostredia, aby bola zaistená úroveň ich pripravenosti a kvality poskytovaných služieb. Cieľom akreditácie je výrazné zvýšenie pripravenosti týchto zložiek na riešení pomoci v tiesni v spolupráci so základnými záchrannými zložkami integrovaného záchranného systému.
Novela zákona vytvára tiež legislatívne predpoklady na výrazne zefektívnenie výchovnej a osvetovej činnosti na úseku integrovaného záchranného systému vo vzťahu k verejnosti a tiež stanovenie dlhodobej komunikačnej stratégie prezentovania integrovaného záchranného systému, jeho zložiek a čísel tiesňového volania.
Pri vypracovaní novely zákona sa vychádzalo z poznatkov uplatňovania zákona v praxi, najmä z poznatkov získaných z činnosti záchranných zložiek integrovaného záchranného systému, prevádzky koordinačných stredísk, ako aj z prevádzky čísla tiesňového volania 112 a národných čísiel tiesňového volania a tiež z problémov vyskytujúcich sa pri zabezpečovaní pomoci v tiesni.
K
Poistenie a povodne
10. 3. 2009
Ak došlo k zaplaveniu majetku pri povodni a majiteľ takéhoto majetku je poistený proti záplavám, poisťovne väčšinou nechránia len majetok ale uhradia aj náklady, ktoré majitelia na záchranu tohto majetku vynaložili. Napríklad pieskovanie vriec alebo použitie PUR peny a jej odstránenie.
Po
ukončení záchranných prácach je treba poisťovni oznámiť poistnú udalosť.
Poisťovne odporúčajú vzniknuté škody zdokumentovať. Najlepšie je nafotiť ich
alebo nahrať na video. To potom urýchli celý proces vybavovania poistnej
udalosti a pomôže určiť aj výšku škody. Ak je záplavami postihnutý väčší kraj,
likvidátor poistnej udalosti sa na miesto škôd môže dostať až vtedy, keď
hladina vody opadne.
Čo je dobre vedieť
o poistení proti povodni
- poisťovňa hradí aj náklady na záchranu
majetku
- fotodokumentácia pomôže pri určovaní škody a
urýchli vybavenie poistnej udalosti
- treba sa snažiť zachrániť čo najviac majetku
- tí, čo bývajú v záplavovej oblasti poistku
pravdepodobne nedostanú
- riziko prírodných živlov je súčasťou
poistenia nehnuteľnosti
- pripoistiť si možno vybavenie domácností
- výška poistného sa stanovuje na základe
výšky poistenia nehnuteľnosti.
Poisťovňa môže znížiť poistné plnenie ak
zistí, že pre záchranu majetku poistený nič nerobil
- preto treba zachrániť čo najviac vecí,
najlepšie najdrahších
- nezabudnúť vyplnúť plyn a elektriku
- poistné plnenie pri niektorých
poistkách sa vzťahuje aj na zachránené
vybavenie domácnosti (napr. na jeho krádež z garáže).
Riziko prírodných živlov, medzi ktoré patria
aj povodne, sa však osobitne poistiť nedá. Je súčasťou poistenia domov či
bytov.
Práčka a emancipácia žien
9. 3. 2009
Práčky priniesli ženám väčšiu slobodu ako antikoncepčná pilulka. V komentári pri príležitosti Medzinárodného dňa žien to uviedol oficiálny vatikánsky denník Osservatore Romano.
Článok bol zverejnený pod titulkom "Práčka a emancipácia
žien: vložte prací prášok, zatvorte dvierka a relaxujte."
V diskusii na tému "Čo najviac prispelo k empancipácii žien na Západe v
20. storočí?" sa ešte objavili odpovede, že to bola antikoncepčná pilulka,
liberalizácia interupcií, alebo možnosť pracovať mimo domova.
Výnos Ministerstva hospodárstva k dotácii na kúpu automobilu
7. 3. 2009
Výnosom vydaným podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Ministerstvo hospodárstva upravilo dotáciu na kúpu nového osobného automobilu.
Úprava výnosu nadobúda účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Výnos
Ministerstva hospodárstva
Slovenskej republiky
zo 4. marca 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa výnos
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní
dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov
Ministerstvo hospodárstva
Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z.
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v
spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z.
z. ustanovuje:
Čl. I
Výnos Ministerstva
hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií
v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v
č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.),
výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.) a výnosu č. 2/2007 (oznámenie č.
473/2007 Z. z.) sa mení a dopĺňa takto:
1. Za § 7 sa vkladá § 7a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 7a
Dotácia na kúpu nového osobného
motorového vozidla
(1) Dotáciu na kúpu nového
osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného
motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to
prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len
„zástupca“), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur vrátane dane
z pridanej hodnoty pred jej znížením podľa písmena a) alebo b). Táto
dotácia sa poskytuje vo výške
a) 1 500 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 500 eur,
b) 1 000 eur, ak predajca zľavu podľa písmena a) neposkytne.
(2) Novým osobným motorovým
vozidlom sa rozumie osobné motorové vozidlo, ktoré nemá najazdených viac ako
6 000 km alebo osobné motorové vozidlo, pri ktorom v čase jeho
predaja neuplynulo viac ako šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky.
Zástupcom sa rozumie podnikateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území
Slovenskej republiky, ktorý má s výrobcom uzatvorený zmluvný vzťah o obchodnom
zastúpení na území Slovenskej republiky.
(3) Dotáciu podľa odseku 1
možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ak táto odovzdala po 9.
marci 2009 autorizovanému spracovateľovi starých motorových vozidiel motorové
vozidlo vyrobené pred 1. januárom 1999, ktoré bolo k 31. decembru
2008 zaregistrované v evidencii motorových vozidiel a bolo k 31.
decembru 2008 vo vlastníctve fyzickej osoby alebo právnickej osoby a ktoré
bolo po 9. marci 2009 trvalo vyradené z evidencie motorových vozidiel.
(4) Dotáciu podľa odseku 1
možno poskytnúť zástupcovi na základe žiadosti, ak zástupca má uzatvorenú
a) rámcovú zmluvu s ministerstvom o poskytovaní dotácií podľa
odseku 1,
b) zmluvu s predajcom, na základe ktorej predajca zástupcovi predkladá
doklady preukazujúce splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie.
(5) Žiadosť obsahuje
a) obchodné meno zástupcu,
b) sídlo alebo miesto podnikania zástupcu,
c) identifikačné číslo zástupcu,
d) obchodné meno banky alebo pobočky zahraničnej banky a číslo účtu, na
ktorý sa dotácia poukazuje,
e) meno a priezvisko štatutárneho orgánu alebo mená a priezviská
členov štatutárneho orgánu zástupcu.
(6) Prílohou žiadosti je
a) doklad preukazujúci spracovanie starého motorového vozidla6)
a jeho trvalé vyradenie z evidencie,
b) zmluva alebo faktúra preukazujúca cenu nového osobného motorového vozidla
a konečnú cenu pre kupujúceho zohľadňujúcu dotáciu a zľavu.
(7) Žiadosti sa
predkladajú ministerstvu raz mesačne najneskôr do desiateho dňa kalendárneho
mesiaca za predaje nových osobných motorových vozidiel za predchádzajúci
kalendárny mesiac.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 znie:
„6) § 112 ods. 5 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a
doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 8 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "Dotáciu" vkladajú
slová "podľa § 2 až 7".
3. V § 9 ods. 1 v úvodnej vete sa za slovo "dotácie" vkladajú
slová "podľa § 2 až 7".
Čl. II
Tento výnos nadobúda
účinnosť 9. marca 2009. Ustanovenie § 7a stráca účinnosť 31. decembra 2009.
Slovenským žiakom chýba čitateľská gramotnosť
6. 3. 2009
Pred pár rokmi sme si ešte mysleli, že máme kvalitné školstvo. Nepríjemným prebudením boli medzinárodné merania PISA, do ktorých sme sa zapojili v rokoch 2003 a 2006.
Nové meranie PISA prebieha v tomto čase. Nedá sa však očakávať, že výsledky budú výrazne lepšie ako v roku 2006.
Čo ukázal výskum
V oboch meraniach čitateľskej gramotnosti
slovenskí žiaci dosiahli štatisticky významne nižší výkon ako priemer krajín
OECD. V čitateľskej gramotnosti Slovensko obsadilo 35. miesto z 57 zúčastnených
štátov, v matematickej a prírodovedeckej gramotnosti to bolo 30. miesto. Všetky
tieto výsledky boli podpriemerné.
Za nami sa umiestnili Američania. Lepší od
našich žiakov sú českí aj poľskí. Najlepšie výsledky dosiahlo Fínsko, Hongkong
a Kanada. Najhoršie sa umiestnili žiaci z Kataru, Kirgizska, Tuniska a
Azerbajdžanu.
Známky žiakov nezodpovedajú výsledkom testov
Zaujímavým zistením je, že známky žiakov
nesúvisia s výsledkami v týchto testoch.
Ukázalo sa, že naši žiaci neriešia úlohy,
ktoré si vyžadujú poznatky z viacerých predmetov súčasne a nedokážu riešiť
praktické úlohy zo života. Aj keď sú napríklad dobrí v matematike, nevedia čítať
grafy a nepoznajú základy pravdepodobnosti a štatistiky.
Neschopnosť vyjadrovať vlastné názory a
obhájiť svoje stanoviská
Žiaci sú vo všeobecnosti málo pripravení na
vyjadrovanie vlastných názorov a nevedia obhájiť svoje stanoviská. Škola
nerozvíja vyššie druhy myslenia, najmä kritické a tvorivé. Naši učitelia
bazírujú predovšetkým na tom, aby si deti pamätali veľa faktov. V tom Slováci
pri medzinárodnom testovaní vynikajú. Slovenskí žiaci sú však slabší v riešení
problémov a majú oveľa nižšie sebavedomie ako fínske či kanadské deti.
Zložité učebnice
Zrejme je to výsledok našich vyučovacích
metód, ktoré málo rozvíjajú aktivitu a samostatnosť žiakov. Mnohé učebnice sú
písané veľmi zložito, takže zvádzajú skôr k bifľovaniu ako k rozmýšľaniu.
Nízka úroveň čitateľskej gramotnosti
Alarmujúca je skutočnosť, že vzrástla riziková
skupina žiakov s najnižšou úrovňou čitateľskej gramotnosti. Merania Národného
ústavu certifikovaných meraní vzdelávania ukázali, že viac ako štvrtina
populácie 15-ročných žiakov nebude v dospelosti schopná samostatne využiť
čítanie ako nástroj na aktualizáciu svojich vedomostí.
Práca s informáciami
Na Slovensku sa žiaci málo učia pracovať s
informáciami. Naopak, vyžaduje sa od nich
memorovanie faktov, ktoré si do desiatich minúť žiaci dokážu nájsť sami
na internete alebo v knihách.
Oproti tomu v krajinách, ktoré sa v meraniach PISA umiestnili
najlepšie, sa učia nielen ako hľadať tieto informácie, ale aj to, ako ich
využiť a ako k nim kriticky pristupovať.
Spolupráca učiteľov, rodičov a psychológov
Na Slovensku chceme od všetkých rovnaký
výkon. Inde (napr. vo Fínsku) sledujú
žiaka počas celého štúdia. Zodpovednosť za sledovanie žiakov majú pedagógovia,
špeciálni učitelia (ktorí sú v každej škole), školskí psychológovia a školský
zdravotný personál.
Žiak si volí vlastnú cestou školou
S odbornou pomocou poradcov si žiak volí
vlastnú cestou školou. Volí si predmety, na ktoré má prirodzené predpoklady, a
ktoré bude potrebovať pri vyššém vzdelávaní. Ak sa napriek tomu vyskytnú
problémy, školský personál spoločne analyzuje situáciu, či ide o dočasný stav
zo súkromných dôvodov alebo nejaký
hendikep. Ak sa v
skupine vyskytuje žiak s problémom a rodičia
dajú súhlas na oznámenie problému vyučujúcemu učiteľovi, učiteľ je povinný
prispôsobiť sa žiakovi.
Čo môže pomôcť slabším
- menej učenia naspamäť
- výučba zameraná na riešenie problémov
- voľnejšie osnovy
- viac špeciálnych pedagógov v školách
Postup učiteľa
- zistiť, v čom žiak zaostáva
- brať ohľad na jeho možnosti
- urobiť dieťaťu individuálny program v jeho
triede
Rozhodnutie o špeciálnej výučbe
Ak má žiak rozhodnutie o špeciálnej výučbe, má
v prvom rade právo navštevovať tú školu, v ktorej prijímacom obvode býva.
Pokiaľ táto škola nie je schopná zabezpečiť pre dieťa nutné podporné opatrenia,
je žiakovi odporučená taká škola, ktorá tieto služby poskytuje. Prijatie do
špeciálnej triedy sa uskutočňuje na základe žiadosti odborného zástupcu a
odborných posudkov.