Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho postrehy

Žena bez mužov zvädne, muž bez žien zblbne.

Problém zajtrajška: „Čo človek má z toho, že zajtra bude lepšie, keď vždy, keď sa zobudí, je ešte iba dnes...“.

Život má aj svoje dobré stránky – len sa k nim dá ťažko prelistovať.

(Murphyho zrnká II)
Murphy a šťastie

Hlúposť nie je hriech, ale dar; obdarovaný ho nemôže odmietnuť.

To, že ste vyhrali, ešte nezaručí, že budete šťastní.

V každej organizácii je vyhradené aspoň jedno miesto pre hlupáka. Len sa nevie, ktoré to je.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Newtonove zákony

Ak na teleso nepôsobí žiadna sila, teleso v pokoji zostane v pokoji a teleso v pohybe zostane v pohybe.

Keď sa pokúsite pohnúť jednou vecou, zistíte, že je viazaná na celý vesmír.

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Kapitola: Murphyho desatoro

7. Pravdepodobnosť, že sa niečo stane, je tým vyššia, čím väčšia škoda tým vznikne.

10. Po tom, ako sa veci zmenia zo zlého na horšie, sa začne všetko samo od seba opakovať.

5. Ak sa môže pokaziť viacero vecí naraz, tak sa pokazia v najhoršom možnom poradí.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Veci sa kazia

Nezamestnaný otec piatich detí dá posledné peniaze jasnovidke, aby mu vyveštila, aká budúcnosť ho čaká. Jasnovidka začne: Ste otcom troch detí... Nie troch, piatich – opravuje ju zákazník. To si myslíte vy.

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

Čo majú spoločné ojazdené auto a vlastná manželka? Oboje spoľahlivo slúži, ale v spoločnosti sa s tým človek radšej nechváli...

(Murphyho zrnká II)

Iné súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu

2. 9. 2024 Ustanovenie § 5 Vyhlášky Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky o strednej škole upravuje súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu.
Kurz na ochranu života a zdravia sa organizuje v treťom ročníku štúdia; ak ide o odbor vzdelávania, v ktorom je dĺžka štúdia dva roky, organizuje sa v druhom ročníku štúdia. Kurz na ochranu života a zdravia sa koná v rozsahu troch vyučovacích dní, každý vyučovací deň najmenej šesť vyučovacích hodín.
Ak ide o súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu podľa § 33 ods. 12 zákona okrem kurzu na ochranu života a zdravia, stredná škola zabezpečuje na výlet alebo exkurziu mimo sídla strednej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov, alebo mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 20 žiakov, tiež kurz pohybových aktivít v prírode, ktorým je plavecký výcvik, snoubordingový výcvik alebo cyklistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 10 žiakov, lyžiarsky výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 15 žiakov, korčuliarsky výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 12 žiakov, výcvik splavovania, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 16 žiakov, lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 4 žiakov, turistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 20 žiakov, iný výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 10 žiakov so zohľadnením poveternostných podmienok, dĺžky a náročnosti výcviku a výstroja a vybavenia žiakov, a taktiež kurz pohybových aktivít v prírode s účasťou žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorým je plavecký výcvik, cyklistický výcvik, korčuliarsky výcvik, výcvik splavovania, turistický výcvik alebo iný výcvik neuvedený v druhom bode alebo v treťom bode, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 5 takých žiakov; ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým telesným postihnutím, žiaka s viacnásobným postihnutím, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, lyžiarsky výcvik alebo snoubordingový výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 8 žiakov; ak ide o žiaka slabozrakého alebo žiaka s telesným postihnutím, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 6 takých žiakov, alebo ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 2 žiakov; ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým telesným postihnutím, žiaka s viacnásobným postihnutím, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom mimo sídla strednej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov, mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 20 žiakov.
K

Stereotyp zabíja ľudskú tvorivosť

1. 9. 2009 Ak celý náš život tvorí len dopredu naplánovaná rutina, náš mozog pomaly, ale iste zlenivie a ťažšie prijíma nové podnety. Keď sa potom stane niečo nepredvídateľné, máme problém. Len horko-ťažko sa vyrovnávame so zmenami.
Pritom, ak vezmeme do úvahy, že v našom svete nie je nič nemenné, zmeny jednoducho nemôžeme ignorovať. Rovnaký stereotyp, ktorý sa deň čo deň opakuje, nebodaj aj celé roky, pomaly, ale iste zabije našu tvorivosť. Ľudský mozog prirodzene baží po nových informáciách, ktoré určitým svojským spôsobom, podľa toho, aký máme typ osobnosti, spracováva. Angličania na tento spôsob používajú výraz out of box – myslenie mimo škatuľu. Ide o také myslenie, ktoré prekračuje zavedené hranice. Ak si teda položíme otázku, čo v našom živote vytvára hranice, prídeme aj na to, čo našu tvorivosť obmedzuje.
Odborníci, ktorí sa venujú rozvoju kreatívneho myslenia, v tom majú jasno – rozvoj tvorivosti jednoznačne najviac ničia nuda a strach. Prvou príčinou sú najviac ohrození ľudia, od ktorých sa v práci a možno aj v rodine neustále vyžaduje spoľahlivá pravidelnosť pri plnení určitých rutinných úloh. Čím viac činností denne musíme vykonávať v rovnaký čas rovnakým spôsobom, tým väčšia je pravdepodobnosť, že sa „unudíme na smrť“. Naše telo síce pritom nezahynie, ale všetka radosť zo života a s ňou aj tvorivosť, ktorá v prvom rade vychádza z nadšeného prístupu k novým ideám, celkom určite neprežije.
Strachom, čiže druhou príčinou, sú najviac ohrození jedinci s podlomeným sebavedomím. Sú to ľudia, ktorí sa boja, že keby vybočili zo zabehnutých koľají, tak by sa v očiach druhých strápnili. Možno si prestali veriť preto, že ich v určitom životnom období niekto kritizoval zakaždým, keď sa pokúšali niečo samostatne vytvoriť. S najväčšou pravdepodobnosťou túto traumu prežili v detstve alebo v ranej mladosti a katom ich tvorivosti bol jeden z rodičov alebo učiteľov. Rovnako dobre nás však o radosť z tvorby môže rovnako pripraviť i v dospelosti despotický šéf alebo manžel, ktorému nič z toho, čo vytvoríme, „nie je dosť dobré“. K civilizačným faktorom, ktoré ohrozujú našu tvorivosť, patrí bezmyšlienkovité sledovanie televízie, čítanie brakovej literatúry a iné formy „vymývania mozgov“.
Nedostatok tvorivého myslenia má však oveľa horšie následky než len to, že sa z nás časom stanú nezáživní suchári. Je dokázané, že ľudia s potlačeným tvorivým potenciálom rýchlejšie mentálne a následne i fyzicky chátrajú. Naopak, všimnime si, ako mlado vyzerajú niektorí kreatívni ľudia aj bez kozmetických úprav. Tvorivosť doslova regeneruje ľudské telo aj myseľ. Človek, ktorý väčšinu času robí to, na čo má chuť, je na tom zdravotne vždy lepšie než ten, kto vynakladá energiu len preto, že musí. Situácia našťastie nie je nikdy úplne beznádejná. Aj vo veľmi rutinnom prostredí je možné nájsť nájsť spôsob, ako rutinu narušiť. Pomôcť môže všetko, čo je neopozerané, na čo nie sme zvyknutí. Okrem toho na rozvoj tvorivého myslenia existuje množstvo techník. Rozvoju tvorivosti pomáhajú aj takéto zdanlivé maličkosti: - nechodiť deň čo deň do práce rovnakou cestou, vystúpiť napríklad skôr z autobusu a prejsť sa, - zakomponovať do práce aspoň drobné zmeny, prípadne si naplánovať na vyváženie nejakú kreatívnu činnosť na voľný čas, - po práci si každý deň naplánovať niečo, čo nám urobí radosť (bicyklovanie, posedenie s kamarátkou, pár minút s obľúbenou knižkou), - vyskúšajme pri varení nejaký nový recept, - ak máme deti, styk s nimi neredukovať len na "povinné" aktivity, ako je jedenie, umývanie a obliekanie. Mentálne nás osviežia najmä spoločné hry, - občas treba urobiť niečo spontánne, čo sme dopredu neplánovali, - zariadenie bytu si občas treba oživiť novou drobnosťou, alebo premiestniť nábytok, ktorý už pridlho stojí na svojom mieste, - občas si treba namaľovať obrázok (nech je akýkoľvek) - z plného hrdla si zaspievajme, aj keď iba pri vysávaní.
(Zdroj: SME)

Zdraví ľudia by nemali denne užívať aspirín ako prevenciu

1. 9. 2009 Pravidelným užívaním aspirínu ako prevenciou proti srdcovému infarktu si zdraví ľudia môžu uškodiť. Hoci vedci nepopreli, že aspirín môže pomáhať pacientom, ktorí predtým mali kardiovaskulárne problémy, pridali sa k dlhodobým diskusiám o tom, či riziká užívania aspirínu prevýšia výhody, ktoré poskytuje redukciou vzniku zrazenín.
Jedným z takýchto rizík je riziko krvácania. Štúdiu v nedeľu predstavili na kongrese Európskej kardiologickej spoločnosti v Barcelone. Na výskume sa zúčastnilo 3 350 žien a mužov vo veku od 50 do 75 rokov. Podľa testov mali upchaté cievy na nohách, ale nemali žiadne symptómy srdcového ochorenia, ani neprekonali v minulosti infarkt. Pacienti boli monitorovaní osem rokov. Dostávali denne 100 miligramov aspirínu alebo placeba. V počte srdcových infarktov, mozgových mŕtvic a iných kardiovaskulárnych príhod rozdiel nebol. U dvoch percent užívateľov a užívateliek aspirínu v porovnaní s 1,2 percentami ľudí, ktorým podávali placebo, zaznamenali krvácania.
(Zdroj: 24HOD )

Kataster bude lacnejší a zrýchli služby

29. 8. 2009 Zásadnou zmenou je, že poplatok za prepis bytu, presnejšie za návrh na vklad do katastra nehnuteľností už nebude stáť 66 eur, ale polovicu. Podmienkou zlacnenia je, aby ste tento úkon vybavovali elektronicky, cez internetový portál katastra.
(Zdroj: HNONLINE)

Slovak Telekom a T-Mobile by sa mali spojiť

29. 8. 2009 Mobilný operátor T-mobile a jeho materská spoločnosť Slovak Telekom by sa mali zanedlho spojiť do jednej firmy. Od tohto kroku sa očakávajú úspory v nákladoch. Podľa Hospodárskych novín sa už fúzia začala.
SME
(Zdroj: SME)
október 2025
T po ut st št pi so ne
40 29 30 1 2 3 4 5
41 6 7 8 9 10 11 12
42 13 14 15 16 17 18 19
43 20 21 22 23 24 25 26
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
Dnes má meniny Levoslav
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner