Iné súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu
2. 9. 2024
Ustanovenie § 5 Vyhlášky Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky o strednej škole upravuje súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu.
Kurz na ochranu života a zdravia sa organizuje v treťom ročníku štúdia; ak ide o odbor vzdelávania, v ktorom je dĺžka štúdia dva roky, organizuje sa v druhom ročníku štúdia. Kurz na ochranu života a zdravia sa koná v rozsahu troch vyučovacích dní, každý vyučovací deň najmenej šesť vyučovacích hodín.
Ak ide o súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu podľa § 33 ods. 12 zákona okrem kurzu na ochranu života a zdravia, stredná škola zabezpečuje na výlet alebo exkurziu mimo sídla strednej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov, alebo mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 20 žiakov, tiež kurz pohybových aktivít v prírode, ktorým je plavecký výcvik, snoubordingový výcvik alebo cyklistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 10 žiakov, lyžiarsky výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 15 žiakov, korčuliarsky výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 12 žiakov, výcvik splavovania, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 16 žiakov, lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 4 žiakov, turistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 20 žiakov, iný výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 10 žiakov so zohľadnením poveternostných podmienok, dĺžky a náročnosti výcviku a výstroja a vybavenia žiakov, a taktiež kurz pohybových aktivít v prírode s účasťou žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorým je plavecký výcvik, cyklistický výcvik, korčuliarsky výcvik, výcvik splavovania, turistický výcvik alebo iný výcvik neuvedený v druhom bode alebo v treťom bode, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 5 takých žiakov; ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým telesným postihnutím, žiaka s viacnásobným postihnutím, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, lyžiarsky výcvik alebo snoubordingový výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 8 žiakov; ak ide o žiaka slabozrakého alebo žiaka s telesným postihnutím, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 6 takých žiakov, alebo ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 2 žiakov; ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým telesným postihnutím, žiaka s viacnásobným postihnutím, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom mimo sídla strednej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov, mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 20 žiakov.
K
Kvôli havárii Toyota skontroluje 3,8 milióna vozidiel
1. 10. 2009
Po smrteľnej nehodách vodičov vozidla Toyoty v USA sa nachádza japonský koncern pred najväčšou kontrolou svojich automobilov v histórii spoločnosti.
Ak sa potvrdí, že tragická nehoda pri San Diegu bola spôsobená vinou technického nedostatku automobilu, Toyota dá preskúmať autoservisom 3,8 milióna automobilov. Má sa to týkať ôsmich modelov Toyoty. Skontrolované by mali byť vozidlá vyrobené za posledných šesť rokov.
Za naliehavú označil záležitosť aj americký dopravy. Úrady majú správy o 100 nehodách, pri ktorých došlo k zaseknutiu plynového pedálu do rohožky, ktorá nebola dostatočne prilepená.
Toyota už požiadala zákazníkov, aby odstránili rohožky pred sedadlom vodiča.
Kontrolu vozidiel chce firma uskutočniť až po skončení oficiálneho vyšetrovania nedávnej nehody. V USA by sa mali kontrolovať modely Camry, Avalon, Prius, Tacom, Lexus ES350, Tundra, IS250 a IS350. Japonská agentúra Kjódo uviedla, vozidlá uvedených modelov Toyota preskúma aj v iných krajinách.
Ufóni sa zatiaľ nenašli
30. 9. 2009
Odkedy funguje centrum na hľadanie mimozemskej inteligencie hľadáme našich vesmírnych susedov. Zatiaľ márne. O prítomnosti mimozemskej rasy zatiaľ dôkazov niet. Vedci sa preto tešia aj z nálezu vody na Mesiaci či Marse alebo aspoň z nového typu rádiového signálu, ktorý na začiatku skúmania ani nedokážu identifikovať.
Článok s názvom Hľadanie medzihviezdnej komunikácie vyšiel práve pred päťdesiatimi rokmi v prestížnom magazíne Science. Vznik inštitútu SETI – centra, ktoré sa už polstoročie zaoberá hľadaním rádiových dôkazov o existencii cudzej vesmírnej inteligencie, bol odpoveďou na tento článok.
NASA v roku 1967 vypustila do vesmíru sondy Voyager, ktoré nesú na palube zlaté disky s informáciami o Zemi, Mozartovu hudbu i pozdravy v 54 jazykoch sveta.
Voyager 1 je dnes asi najvzdialenejší ľudský objekt a NASA predpokladá, že v roku 2015 opustí našu slnečnú sústavu a dostane sa do medzihviezdneho priestoru. A je možné, že ju tam nejakí inteligentní tvorovia nájdu.
Dovtedy sa dá zapojiť do programu SETI home.
Zlacnie mobilné telefonovanie?
30. 9. 2009
Na Slovensku by mobilné volanie mohlo zlacnieť. Telekomunikačný úrad by mal totiž regulovať prepojovacie poplatky, ktoré si medzi sebou účtujú operátori. Tí budú povinní stanoviť cenu za ukončenie volaní v mobilnej sieti tak, aby obsahovala len náklady spojené s poskytovaním tejto služby.
Rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné a operátori sa proti nemu môžu odvolať.
Hoci Orange a Telefonica O2 reguláciu privítali, ich očakávania sú rozdielne. Orange predpokladá zrušenie asymetrických poplatkov do siete tretieho operátora, Telefonica O2 čaká, že sa potvrdí súčasná výška sadzieb, prípadne bude výraznejšie zvýhodnená. Závery rozhodnutia zatiaľ nevyhodnocuje T-Mobile.
Mobilná sieť štvrtej generácie
30. 9. 2009
Na vývoji novej mobilnej siete štvrtej generácie sa podieľali aj Slováci. Na vývoji siete pracoval tím, ktorý viedol Igor Stano, pôvodom z liptovského Važca. Novú mobilnú sieť v najbližších týždňoch spustí ako prvý na svete jeden z najväčších amerických operátorov Verizon.
Nová sieť štvrtej generácie by mala byť niekoľkonásobne rýchlejšia ako jej predchodca. Očakáva sa od nej, že umožní ďalšie služby a navyše s obrovskou rýchlosťou. Popri telefonovaní budú môcť ľudia vo veľkom surfovať po internete, sledovať televíziu naživo, alebo aj cez videopožičovňu.
Operátori pomocou jedného zariadenia na sieti dokážu obslúžiť výrazne väčší počet zákazníkov, čo im umožní ísť dole s cenou. Do popredia sa dostanú služby ako rýchly internet či mobilná televízia.
Dnes dôležité služby, napr. SMS, budú ponúkané ako doplnkové k iným službám a nebude dôvod, aby sa za ne platilo.
Špeciálne mobily pre sieť štvrtej generácie zatiaľ nie sú. Výskumný pracuje len s testovacím telefónom štvrtej generácie.