Iné súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu
2. 9. 2024
Ustanovenie § 5 Vyhlášky Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky o strednej škole upravuje súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu.
Kurz na ochranu života a zdravia sa organizuje v treťom ročníku štúdia; ak ide o odbor vzdelávania, v ktorom je dĺžka štúdia dva roky, organizuje sa v druhom ročníku štúdia. Kurz na ochranu života a zdravia sa koná v rozsahu troch vyučovacích dní, každý vyučovací deň najmenej šesť vyučovacích hodín.
Ak ide o súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu podľa § 33 ods. 12 zákona okrem kurzu na ochranu života a zdravia, stredná škola zabezpečuje na výlet alebo exkurziu mimo sídla strednej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov, alebo mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 20 žiakov, tiež kurz pohybových aktivít v prírode, ktorým je plavecký výcvik, snoubordingový výcvik alebo cyklistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 10 žiakov, lyžiarsky výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 15 žiakov, korčuliarsky výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 12 žiakov, výcvik splavovania, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 16 žiakov, lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 4 žiakov, turistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 20 žiakov, iný výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 10 žiakov so zohľadnením poveternostných podmienok, dĺžky a náročnosti výcviku a výstroja a vybavenia žiakov, a taktiež kurz pohybových aktivít v prírode s účasťou žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorým je plavecký výcvik, cyklistický výcvik, korčuliarsky výcvik, výcvik splavovania, turistický výcvik alebo iný výcvik neuvedený v druhom bode alebo v treťom bode, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 5 takých žiakov; ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým telesným postihnutím, žiaka s viacnásobným postihnutím, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, lyžiarsky výcvik alebo snoubordingový výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 8 žiakov; ak ide o žiaka slabozrakého alebo žiaka s telesným postihnutím, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 6 takých žiakov, alebo ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 2 žiakov; ak ide o žiaka nevidiaceho, žiaka nepočujúceho, žiaka so zvyškami zraku, žiaka s ťažkým telesným postihnutím, žiaka s viacnásobným postihnutím, žiaka s ťažkým stupňom mentálneho postihnutia, žiaka s autizmom alebo ďalšou pervazívnou vývinovou poruchou, jednu kvalifikovanú osobu na každého takého žiaka, ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom mimo sídla strednej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov, mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 20 žiakov.
K
Predaj áut v Nemecku ožil vďaka elektromobilom po dvojročnom poklese
6. 1. 2023
Podľa KBA v roku 2022 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,65 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku.
Predaj nových áut v Nemecku minulý rok mierne vzrástol po dvoch rokoch výrazných poklesov, ktoré spôsobili pandémia nového koronavírusu a problémy v dodávateľských reťazcoch. Ukázali to v stredu údaje Spolkového úradu pre motorové vozidlá (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA). Informujeme o tom na základe správy AFP.
Podľa KBA v roku 2022 bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,65 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 1,1 percenta oproti predchádzajúcemu roku.
A zatiaľ čo predaj benzínových áut v minulom roku klesol o 11,2 percenta a naftových o 9,9 percenta, v prípade elektromobilov sa prudko zvýšil. Celkovo bolo vlani v Nemecku zaregistrovaných 470 559 vozidiel na batérie, čo predstavuje nárast o 32,2 percenta. A v súčasnosti sa tieto autá podieľajú 17,7 percenta na predaji nových áut v Nemecku.
V
Francúzsky priemysel klesol menej, než sa predpokladalo
2. 1. 2023
Index nákupných manažérov pre francúzsky výrobný sektor v decembri stúpol na 49,2 bodu zo 48,3 bodu, uviedla firma S&P Global a revidovala svoj prvý odhad.
Francúzsky priemysel klesol na konci minulého roka menej, než sa predpokladalo. Inflačné tlaky však majú naďalej negatívny vplyv na druhú najväčšiu ekonomiku eurozóny.
Index nákupných manažérov pre francúzsky výrobný sektor v decembri stúpol na 49,2 bodu zo 48,3 bodu, uviedla firma S&P Global a revidovala svoj prvý odhad, ktorý počítal s nárastom len na 48,9 bodu. Index však zostal pod 50-bodovou hranicou, ktorá oddeľuje kontrakciu aktivity od jej expanzie.
"Pokles francúzskeho výrobného sektora pokračoval aj v decembri, keďže inflácia, spomaľovanie ekonomickej aktivity a vyššie ceny energií mali negatívny vplyv na výkon odvetvia," uviedol ekonóm S&P Global Market Intelligence Joe Hayes. Dodal, že pokles sa spomaľuje, pričom produkcia a nové objednávky sa znížili najmenej od mája, respektíve od júna. Zlepšenie podnikateľskej nálady podľa neho signalizuje, že recesia v priemysle zrejme nebude taká hlboká, ako sa predpokladalo.
Francúzsky štatistický úrad INSEE v polovici decembra uviedol, že v poslednom štvrťroku 2022 počíta s medzikvartálnym poklesom hrubého domáceho produktu o 0,2 percenta.
V
Tento rok bol pre slovenských poľnohospodárov mimoriadne náročným
27. 12. 2022
Vo veľmi krátkej dobe museli agropotravinári čeliť faktorom, ktoré dovtedy nepoznali. Doznievali dôsledky pandémie koronavírusu a vo februári sa začala vojna na Ukrajine s obrovským vplyvom.
Rok 2022 bol pre slovenských poľnohospodárov mimoriadne náročným rokom. Uviedla to Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
Priblížila, že vo veľmi krátkej dobe museli agropotravinári čeliť faktorom, ktoré dovtedy nepoznali. Doznievali dôsledky celosvetovej pandémie koronavírusu a vo februári sa začala vojna na Ukrajine s obrovským globálnym vplyvom na potravinovú bezpečnosť a na vývoj cien. V roku 2022 sa preto väčšina aktivít SPPK podľa nej sústredila práve na zmierňovanie dosahov spomínaných faktorov na podnikateľské prostredie.
Zdôraznila, že SPPK vyvinula mimoriadne úsilie pri rokovaniach s vedením Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka o nastavení novej Spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie na nové programovacie obdobie 2023 až 2027. "Podarilo sa nám presadiť do nového strategického plánu ciele, ktoré by mali podporiť rozvoj špeciálnej rastlinnej a živočíšnej výroby," upozornila.
Pozitívnou správou pre agrorezort je podľa jej slov citeľná zmena financovania agropotravinárskeho odvetvia z prostriedkov štátneho rozpočtu. Odškodnenie za sucho, zvýšené financovanie poľnohospodárskej produkcie a najmä potravinárskeho spracovateľského odvetvia sú tou správnou cestou, ktorou sa odvetvie musí uberať kontinuálne, nielen jeden-dva roky, pokiaľ chce zmierniť obrovský náskok (cenový a investičný) európskych producentov potravín.
V
Ruská ropa sa už obchoduje hlboko pod navrhovaným stropom Európskej únie
28. 11. 2022
Po zavedení cenového stropu bude platiť zákaz na transport, poistenie a iné služby s spojené s predajom ruskej ropy za cenu vyššiu ako stanovený limit.
Ruská ropa sa už obchoduje hlboko pod navrhovaným cenovým stropom, o ktorom sa diskutuje v Európskej únii. Uviedla to v piatok agentúra Bloomberg.
Diplomati Únie tento týždeň debatovali o strope niekde medzi 65 až 70 USD za barel (159 litrov). Očakáva sa, že tento limit zavedú všetky krajiny skupiny G7.
Ale už tento rozsah je vysoko nad súčasnou cenou ruskej ropy Ural, podľa údajov spoločnosti Argus Media. Vo štvrtok klesla napríklad cena ropy Ural na približne 52 USD (50,12 eura) za barel na dvoch kľúčových západných exportných termináloch Ruska.
Po zavedení cenového stropu bude platiť zákaz na transport, poistenie a iné služby s spojené s predajom ruskej ropy za cenu vyššiu ako stanovený limit. Cieľom cenového stropu je zabrániť Rusku financovať vojnu na Ukrajine vďaka vysokým príjmom z ropy.
Ak by bol zavedený strop v rozmedzí 65 až 70 USD za barel, Rusko by mohlo získať vyššie ceny a jeho klienti by nemali problém s prístupom k tankerom a službám spojeným s týmito obchodmi. Práve neistota v súvislosti s prepravou nákladu odstrašuje niektorých potenciálnych kupujúcich. Samotná Únia zakáže od 5. decembra takmer všetok dovoz ruskej ropy po mori.
V