Fotovoltika pomôže udržať energetické náklady na uzde
28. 4. 2023
Fotovoltické zariadenia pribúdajú na strechách výrobných hál, administratívnych budov či malých podnikateľských prevádzok v poslednom období raketovým tempom. Len Stredoslovenská energetika, a. s., (SSE) eviduje za posledných dvanásť mesiacov približne desaťnásobne vyšší záujem a dopyt od svojich zákazníkov.
Dôvod extrémneho záujmu o fotovoltické inštalácie je zrejmý. Na rozdiel od domácností, ktoré majú štátom garantované zastropované ceny energií, mnohé podniky, organizácie či samosprávy vysoké ceny energií ohrozujú priam existenčne, a to napriek čiastočnej finančnej pomoci zo strany štátu. Je teda prirodzené, že hľadajú spôsoby, ako si v tejto situácii pomôcť a vyrobiť si aspoň časť spotrebovanej elektriny vlastnými silami. Fotovoltické zariadenia na strechách sú často jediným technicky aj ekonomicky dostupným spôsobom, ako to dosiahnuť. Technológia v posledných rokoch zaznamenala výrazný progres. Čoraz viac pribúdajú reálne praktické skúsenosti a referenčné príklady projektov vo všetkých oblastiach, vďaka čomu poznateľnosť a rozšírenie technológie v populácii stúpajú.
Jednoznačne najsilnejším podnetom zvyšujúceho sa dopytu po fotovoltických zariadeniach sú však vysoké ceny elektrickej energie. Tie spôsobili, že ekonomika fotovoltických projektov sa pre investorov výrazne zlepšila. Návratnosť vložených investícií pri fotovoltických zariadeniach realizovaných malými a strednými podnikmi sa podstatne skrátila a aktuálne sa pohybuje medzi štyrmi až šiestimi rokmi. V kombinácii s garantovanou životnosťou fotovoltických panelov (zvyčajne 25 rokov a viac) to pre zákazníkov predstavuje veľmi zaujímavú možnosť, ako si aj v budúcnosti udržať náklady na energie v rozumných hraniciach. Podľa riaditeľa sekcie predaj B2C zákazníkom v SSE Michala Jaloviara mimoriadne vysoký záujem zákazníkov cítiť naprieč všetkými odvetviami priemyslu a služieb, zo všetkých veľkostných zákazníckych kategórií v segmente podnikateľov a fotovoltika tak v súčasnosti dominuje nielen v ponuke riešení z oblasti obnoviteľných zdrojov energií, ale aj v ponuke energeticky efektívnych riešení všeobecne.
J
Boj proti počítačovej kriminalite
27. 3. 2009
Špecializovaný kurz zameraný na boj proti počítačovej kriminalite absolvovali zástupcovia justičných zložiek. S jej príčinami, podmienkami, odhaľovaním a tiež s jej dokazovaním v reálnom živote sa oboznámili sudcovia, prokurátori a advokáti.
Vďaka získanému certifikátu sa
tak stali v rámci Európskej únie súčasťou systému odborníkov na riešenie
počítačovej kriminality.
Počítačová kriminalita predstavuje najmä
nezákonný prístup k počítačovým údajom, zneužitie systému, či širokú škálu
počítačových podvodov. Veľkou oblasťou, ktorá súvisí s počítačovou
kriminalitou, je zabezpečenie údajov - dôkazov pre trestné konania s použitím
medzinárodnej spolupráce a využitím všetkých zložiek, ktoré v tom smere
pracujú, či už sú to justičné alebo policajné orgány.
Prostredníctvom Generálneho riaditeľstva pre spravodlivosť, slobodu a
bezpečnosť projekt spolufinancovala Európska komisia. V poradí išlo o druhé
vzdelávacie podujatie v sérii kurzov, ktoré sa uskutočnia v 11 štátoch Európy a
v troch krajinách Ameriky do novembra 2010. Výuku na úrovni základného kurzu,
ktorý kombinuje teoretické a praktické aspekty, zabezpečujú národní a
zahraniční experti.
Keby vládli ženy
26. 3. 2009
Viacerí príslušníci silnejšieho pohlavia sú presvedčení, že ženy by vládnuť nedokázali. História toto presvedčenie popiera.
Nielen schopnou vládkyňou ale aj mnohonásobnou matkou bola bystrá a prakticky
založená rakúsko-uhorská panovníčka Mária Terézia. Vďaka nej máme školy a
zavedenú povinnú školskú dochádzku.
Skúsme si predstaviť, že v politike a svetu
vládnu ženy.
1. Stíhali by toho viac
- Možno by potom priame politické prenosy boli bez urážok a agresivity.
- "Babské" diskusie by boli krátke a
vecné (zamestnané ženy nemajú na vykecávanie čas, neprekladajú si veci z
jedného dňa na druhý, nenosia si prácu domov, pretože ich čaká ďalšia šichta
pri rodine a deťoch).
- Ženy
majú omnoho viac povinností, ktoré sú pre ne prirodzenou súčasťou. Neodsunuli
by ich pravdepodobne bokom ani vtedy, keby si na plecia vzali vládnu nad
svetom. Ženy stíhajú pracovať,
nakupovať, vyzdvihnúť deti zo školy, urobiť s nimi domáce úlohy, pripraviť večeru,
medzitým hodiť špinavú bielizeň do práčky a potom ešte zavolať priateľke a
stráviť polhodinu so slúchadlom na uchu. Tí, čo si robia zo ženských debát žarty,
vôbec netušia, že ženy môžu klebetiť iba v čase, ktorý si samy pre seba
ukoristia.
2. Sociálne problémy by sa riešili
citlivejšie a alimenty by neboli iba vtip
- Pri určovaní
výživného by sa prihliadlo na to, že okrem desiatej a obeda deti potrebujú aj
oblečenie, teplú sprchu, svetlo a tie šikovnejšie chodievajú aj na krúžky.
- Možno by bol aj zákon na čisté toalety bez
ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
- Zľavy v obchodoch by boli ozaj zľavami a nie
reklamným trikom.
- Empatia žien by viedla k citlivejšiemu
prístupu k sociálnym problémom.
3. Náklady na vozový park by príliš
nezaťažili štátnu pokladnicu
- Ženy si väčšinou nemusia dokazovať svoju
dôležitosť drahými autami a silnými motormi, preto by menej zaťažovali štátnu
pokladnicu a nevyvolávali by ani zbytočné vojny.
- Ženy neznášajú dlhy (vo svojej fantázii si
predstavajú katastrofické scenáre), preto sa nepúšťajú do zbytočných rizík.
Jednoducho sú zodpovednejšie a nedokážu si povedať, že nejako bolo a nejako
bude.
4. Ženy vedia byť kritické do vlastných
radov
- Myslia si, že výlučná vláda žien nebola dobrým riešením. Byť
vodkyňami je skutočne schopných len málo žien. Ženský rozmer musí byť veľmi
jemný a kultivovaný, aby ho prijali ženy i muži zároveň. Žena politička musí
bojovať nielen s opačným pohlavím ale aj so svojimi súkmeňovkyňami.
- Muži sa na funkcie a moc tešia, ženy ich
považujú za príliš veľkú zodpovednosť a tlak. Sú priehľadnejšie,
emocionálnejšie, netrpezlivejšie.
Rozhodne by ich však v politike malo byť viac.
Aj v tej svetovej, aj v tej našej slovenskej.
Zákaz reklamy alkoholických nápojov
26. 3. 2009
Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) ostro vystúpil proti poslaneckému návrhu, prostredníctvom ktorého sa má upraviť zákon o reklame. Zákon NR SR posunula do druhého čítania.
Podstatou zmeny a doplnenia
zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame je de facto úplný zákaz reklamy alkoholických
nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných
predmetoch a prostredníctvom sponzoringu.
V dôvodovej správe k návrhu sa uvádzajú
informácie o problémoch alkoholizmu a potrebe ochrany mladistvých v súvislosti
s tým. Predkladatelia v doložke vplyvov uvádzajú, že návrh nebude mať negatívny
vplyv na podnikateľské prostredie. Výpadok príjmov z reklamy na alkohol dokážu
reklamné spoločnosti dokážu vykryť inými aktivitami. Výrobcovia alkoholu podľa
predkladateľov tiež nebudú postihnutí.
KRAS tento návrh považuje za nezodpovedný a
neprofesiálny. Očakáva negatívny dopad zákona predovšetkým na mediálny priemysel, ale aj hospodárenie
iných právnických osôb pôsobiacich najmä v oblasti kultúry a športu.
Chandler urobil z detektívky umenie a vážny žáner
26. 3. 2009
Pred polstoročím 26. marca 1959, zomrel spisovateľ Raymond Chandler. Pozná ho každý ctiteľ detektívky a Phila Marlowa.
Phil Marlow, asi 40-ročný detektív s tmavohnedými vlasmi,
ktorý pozná i so zavretými očami všetky zákutia Los Angeles a aj medzi
zhýralcami si zachováva črty romantického rytiera s mäkkým srdcom, je akýmsi
náprotivkom boháčov, vydieračov, narkomanov a nekonečnej predmestskej luzy. Pri
záchrane svojej pravdy neváha použiť päste. Nie je to padavka, nemá strach a nemá špinavé ruky. Rozpráva ako človek
svojich čias, s odporom k pretvárke a drsným humorom. Takto jedného z najoriginálnejších literárnych hrdinov
charakterizoval sám jeho tvorca Raymond
Chandler.
Na rozdiel od klasického anglického detektívneho románu Chandler stavil na
reálnosť príbehu a opísanie života vo všetkých jeho odtieňoch. Chandler, podľa
svojich vlastných slov, rozhodne
nechcel vykresľovať svet, ktorý by voňal.
Viacerí kritici i vyznávači jeho diel sa zhodujú na tom, že Chandler bol
zázračný spisovateľ. K zázraku však rozhodne mala ďaleko jeho kariéra. Celý
jeho život, hoci bohatý na zážitky a nepredvídateľné výhybky, bol jeden
konštantný zápas. Tak, ako mnohí velikáni, bojoval s alkoholizmom a až
prílišnou sebakritikou. Svoj prvý román
uverejnil až ako 51-ročný.
Bol to prvý zo siedmich legendárnych románov - Hlboký spánok. Svetu v ňom v
definitívnej podobe podobe predstavil
detektíva Phila Marlowa. Obľúbený detektív sa potom objavil aj v ďalších
románoch: Zbohom, moja krásna, Vysoké okno, Dáma v jazere, Sestrička, Lúčenie s
Lennoxom či Prípad naruby. Mnohé z nich boli sfilmované.