e-Government
7. 11. 2023
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky podľa § 59 ods. 1 písm. b) a d) zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 301/2023 Z. z. ustanovuje znenie novej vyhlášky Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 335/2023 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o e-Governmente. Táto vyhláška nadobudla účinnosť 1. septembra 2023.
Informačný obsah o činnosti orgánu verejnej moci pre verejnosť podľa § 6 ods. 3 písm. a) zákona orgán verejnej moci tvorí, zverejňuje a bezodkladne aktualizuje spôsobom, ktorý je spracovaný, štruktúrovaný a prezentovaný, a ktorý umožňuje jednoduché vyhľadávanie všetkých informácií, ktoré sú pre používateľa ústredného portálu verejnej správy významné, zabezpečí úplné, správne a dostatočne zrozumiteľné informácie, ktoré zahŕňajú všetko, čo používateľ má vedieť na uplatnenie svojich práv a splnenie si svojich povinností podľa podmienok na ich uplatnenie a splnenie, odkazuje na právne predpisy, usmernenia a iné pravidlá, ktoré majú na uplatnenie práv a splnenie povinností priamy vplyv, ak ide o konanie o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach, zahŕňa aj informácie o jednotlivých úkonoch, ktoré má používateľ na uplatnenie práv a splnenie povinností v danom konaní absolvovať s uvedením spôsobu ich vykonania, úkonoch, ktoré nie je možné v konaní vykonať elektronicky, označení a kontaktných údajoch orgánu verejnej moci, ktorý konanie vedie, spôsobe identifikácie, autentifikácie a autorizácie osoby v konaní, druhu dôkazov, ktoré je možné v konaní použiť a spôsobe ich uplatnenia, riadnom opravnom prostriedku alebo mimoriadnom opravnom prostriedku proti rozhodnutiu v konaní vrátane prostriedkov, ktoré je možné použiť pri nečinnosti orgánu verejnej moci, poplatku alebo inej platbe, ktorá je spojená s konaním a o spôsobe úhrady, s uvedením možnosti elektronickej úhrady, lehote na uplatnenie práva alebo splnenie povinnosti, na vydanie rozhodnutia v konaní alebo informáciu o predpokladanej dobe na vydanie rozhodnutia v konaní, jazyku, v ktorom sa konanie vedie a jazyku, v ktorom je možné uplatniť právo alebo splniť povinnosť v konaní, odkaze na webové sídlo, zahŕňa údaje o službách asistovanej komunikácie s orgánom verejnej moci, službách na riešenie problémov a iných obdobných službách, ktoré používateľ môže využiť pri komunikácii s orgánom verejnej moci s uvedením typu služby a účelu, na ktorý je možné službu využiť, označenia a kontaktných údajov orgánu verejnej moci, informácie o poplatku alebo inej platbe, ktorá je spojená s využitím služby vrátane uvedenia spôsobu úhrady, pričom sa uvádza aj možnosť elektronickej úhrady, informácie o lehotách na využitie služby, poskytnutie služby a dostupnosti služby alebo informáciu o predpokladanej dobe poskytnutia služby, ak tieto lehoty nie sú ustanovené osobitným predpisom, jazyka, v ktorom sa služba poskytuje, zahŕňa informácie o neexistencii vnútroštátnych pravidiel v určitej oblasti, životnej situácii a službe podľa osobitného predpisu.
Príbehy dôverčivých ovečiek
28. 1. 2010
Do základných škôl na Slovensku distribuujú v týchto dňoch rozprávky Ovce.sk. Na príbehoch dôverčivých ovečiek je poukázané na to, že deti komunikujú na internete bez uváženia s cudzími osobami. Tieto osoby od nich často vylákajú osobné informácie alebo fotografie, ktoré zneužijú na podvody.
Podľa prieskumu aspoň jeden zo svojich osobných údajov už niekedy na internete zverejnila viac ako polovica detí. Deti prostredníctvom chatov, sociálnych sietí alebo diskusných fór najčastejšie zverejňujú svoje fotografie, e-mailové adresy a skutočné mená. Cudzím ľuďom sa často pochvália i s osobnými údajmi svojich rodičov, príbuzných a susedov. Aspoň raz v živote niektorý zo svojich osobných údajov zverejnila podľa prieskumu asi tretina tretiakov a štvrtákov základných škôl, viac ako 60 % šiestakov a asi 80 % ôsmakov.
Prieskumu v rámci projektu Zodpovedne.sk sa zúčastnilo 518 žiakov základných škôl. Deti riziká internetovej komunikácie poznajú, ale cítia sa bezbranné.
Skutočnosť, že niekto zverejní ich fotografie na internete bez súhlasu, prekáža až 40 % detí. Zároveň si však takmer polovica z nich nepýta súhlas od ostatných, keď zverejňuje ich fotografie.
K výsledkom prieskumu sa pri príležitosti dnešného medzinárodného Dňa osobných údajov vrátila na tlačovej besede jedna zo psychologičiek projektu Zodpovedne.sk.
Chatovanie a sociálna sieť Facebook sú rozšírené najmä medzi dievčatami. Dievčatá sú ohrozenejšie než chlapci, pretože častejšie zverejňujú fotografie, na ktorých pôsobia vyzývavejšie. Na ich základe dostávajú rôzne ponuky a častejšie sa objavia na nejakej erotickej stránke.
V rámci projektu Zodpovedne.sk chce jedno z občianskych združení poukázať na riziká internetovej komunikácie. CD bude po školách distribuovať asi stovka vyškolených policajtov, ktorí majú sústavný prehľad o tom, čo je nové na internete a sociálnych sieťach.
Súčasťou DVD je aj metodický materiál. Rozprávky už boli vysielané Slovenskou televíziou aj 22 regionálnymi televíziami. Bezplatne si ich možno stiahnuť aj zo stránky „ovce.sk“. Rozprávky majú mutácie aj v maďarčine a rómčine a existuje verzia aj pre nepočujúce deti.
(Zdroj: SITA, WEBNOVINY )
Mrazy v Česku lámali koľajnice
27. 1. 2010
Česko má za sebou rekordne mrazivú noc. Na mnohých miestach krajiny mráz prekonal hranicu 20 stupňov Celzia. Pre mrazy popraskali koľajnice na železničnej trati medzi Nymburkom a Lysou nad Labem.
Najnižšiu nočnú teplotu – 30,9 stupňov Celzia ohlásila meteorologická stanica v Šindelové na Sokolovsku, takmer 27 stupňov pod nulou namerali v mestečku Jevíčko vo východočeskom Pardubickom kraji, čím bol doterajší rekord z roku 1954 prekonaný o 3 stupne.
V Prahe ortuť teplomerov klesla až na mínus 16 stupňov Celzia. Plné sú všetky zariadenia pre bezdomovcov.
Využívanie elektronických žiackych knižiek je slabé
27. 1. 2010
Školy sa do využívania elektronických žiackych knižiek nehrnú. Problémy sú v nedostatku peňazí a nezáujem rodičov. Ministerstvo školstva o tom, že on-line knižky školám prikáže zatiaľ neuvažuje. Papierové knižky v školách zatiaľ rušiť nemienia. Počty základných a stredných škôl, ktoré využívajú internetové knižky, ministerstvo ešte nepozná.
Údaje v elektronickej knižke sú rovnaké ako údaje v papierovej. Výhodou je, že o známke dieťaťa sú rodičia informovaní okamžite, pretože ich získavajú cez SMS, mail alebo webovú stránku školy, kde musia zadať prihlasovacie meno a heslo. V školách, kde ich už zaviedli, žiakom prekazili osvedčené finty. Odbúrali klamanie detí, že si žiacku knižku zabudli, keď dostali zlú známku.
Zavedenie on-line žiackych knižiek nie je lacnou záležitosťou a školy stojí okolo 790 eur.
Elektronické žiacke knižky zatiaľ zlyhávajú aj pre nezáujem rodičov, pretože väčšina z nich nemá prístup na internet.
V týchto dňoch pomáha moderná žiacka knižka školám pri vypĺňaní elektronických vysvedčení. Učitelia údaje len preklopia z elektronickej evidencie a nemusia ich vypisovať. Polročné vysvedčenia žiaci dostanú v piatok, v pondelok budú mať prázdniny.
Úspech sa už nevníma ako vec náhody
26. 1. 2010
Dobrému vzdelaniu pripisujú Slováci pri dosahovaní úspechu v živote väčší význam ako začiatkom 90. rokov, keď spoločnosť prechádzala významnými zmenami. Kým dobré vzdelanie bolo v roku 1993 na ceste k úspechu podstatné pre zhruba tretinu ľudí, vlani ho za dôležité označili už viac ako dve tretiny účastníkov ankety.
Vyplýva to z prieskumu uskutočneného Slovenskou akadémiou vied. Za rozhodujúce na docielenie úspechu ľudia považujú tiež usilovnú prácu, známosti či ctižiadosť.
Úspech sa už nevníma ako vec náhody, ale ako výsledok určitých faktorov, ktoré sú pre dosiahnutie úspechu dôležité. Pozitívom vo vývoji slovenskej spoločnosti je nárast dôležitosti dosiahnutého vzdelania.
Úspech si ľudia spájajú s viacerými faktormi – ľudským kapitálom, politickými známosťami, konexiami na správnych miestach, ale aj pohlavím a náboženským vyznaním.
Usilovnú prácu za dôležitú pre úspešný život označilo 75,2 % opýtaných. Ctižiadosť a ambície 73 %, poznanie správnych ľudí 68,3 %, politické známosti takmer 50 % opýtaných.
Za dôležité opýtaní považujú tiež to, či človek pochádza z prosperujúceho regiónu – 55,6 % a či má bohatých rodičov – 38,3 %.
O rozvrstvení spoločnosti má nelichotivú predstavu takmer 40 % opýtaných. Vníma ju ako pyramídu s málopočetnou elitou a strednou triedou a veľkou skupinou ľudí na spodku spoločnosti.
Vyše tretina opýtaných dáva prednosť pyramíde s malou elitou na vrchole, s viacerými ľuďmi uprostred a väčšinou na spodku.