e-Government
7. 11. 2023
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky podľa § 59 ods. 1 písm. b) a d) zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 301/2023 Z. z. ustanovuje znenie novej vyhlášky Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 335/2023 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o e-Governmente. Táto vyhláška nadobudla účinnosť 1. septembra 2023.
Informačný obsah o činnosti orgánu verejnej moci pre verejnosť podľa § 6 ods. 3 písm. a) zákona orgán verejnej moci tvorí, zverejňuje a bezodkladne aktualizuje spôsobom, ktorý je spracovaný, štruktúrovaný a prezentovaný, a ktorý umožňuje jednoduché vyhľadávanie všetkých informácií, ktoré sú pre používateľa ústredného portálu verejnej správy významné, zabezpečí úplné, správne a dostatočne zrozumiteľné informácie, ktoré zahŕňajú všetko, čo používateľ má vedieť na uplatnenie svojich práv a splnenie si svojich povinností podľa podmienok na ich uplatnenie a splnenie, odkazuje na právne predpisy, usmernenia a iné pravidlá, ktoré majú na uplatnenie práv a splnenie povinností priamy vplyv, ak ide o konanie o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach, zahŕňa aj informácie o jednotlivých úkonoch, ktoré má používateľ na uplatnenie práv a splnenie povinností v danom konaní absolvovať s uvedením spôsobu ich vykonania, úkonoch, ktoré nie je možné v konaní vykonať elektronicky, označení a kontaktných údajoch orgánu verejnej moci, ktorý konanie vedie, spôsobe identifikácie, autentifikácie a autorizácie osoby v konaní, druhu dôkazov, ktoré je možné v konaní použiť a spôsobe ich uplatnenia, riadnom opravnom prostriedku alebo mimoriadnom opravnom prostriedku proti rozhodnutiu v konaní vrátane prostriedkov, ktoré je možné použiť pri nečinnosti orgánu verejnej moci, poplatku alebo inej platbe, ktorá je spojená s konaním a o spôsobe úhrady, s uvedením možnosti elektronickej úhrady, lehote na uplatnenie práva alebo splnenie povinnosti, na vydanie rozhodnutia v konaní alebo informáciu o predpokladanej dobe na vydanie rozhodnutia v konaní, jazyku, v ktorom sa konanie vedie a jazyku, v ktorom je možné uplatniť právo alebo splniť povinnosť v konaní, odkaze na webové sídlo, zahŕňa údaje o službách asistovanej komunikácie s orgánom verejnej moci, službách na riešenie problémov a iných obdobných službách, ktoré používateľ môže využiť pri komunikácii s orgánom verejnej moci s uvedením typu služby a účelu, na ktorý je možné službu využiť, označenia a kontaktných údajov orgánu verejnej moci, informácie o poplatku alebo inej platbe, ktorá je spojená s využitím služby vrátane uvedenia spôsobu úhrady, pričom sa uvádza aj možnosť elektronickej úhrady, informácie o lehotách na využitie služby, poskytnutie služby a dostupnosti služby alebo informáciu o predpokladanej dobe poskytnutia služby, ak tieto lehoty nie sú ustanovené osobitným predpisom, jazyka, v ktorom sa služba poskytuje, zahŕňa informácie o neexistencii vnútroštátnych pravidiel v určitej oblasti, životnej situácii a službe podľa osobitného predpisu.
Elektronická podoba výkonu pôsobnosti
28. 10. 2015
Cieľom novely zákona o e-Governmente je upraviť platný právny stav v troch hlavných oblastiach.
Prvou oblasťou je úprava podmienok a spôsobu identifikácie a autentifikácie. Filozofia platného právneho stavu zostáva zachovaná, navrhuje sa však jej spresnenie a doplnenie tak, aby pravidlá identifikácie a autentifikácie boli aplikované výlučne na oblasť výkonu verejnej moci a nedochádzalo k výkladovým sporom ohľadom povinnosti ich použitia napr. vo vnútorných procesoch orgánov verejnej moci. S touto oblasťou súvisí aj zavedenie inštitútu autentifikačného certifikátu a centrálneho registra splnomocnení.
Ďalšia oblasť úprav sa týka platenia úhrad orgánom verejnej moci. Pri zachovaní princípu, kedy systém zabezpečuje v prvom rade distribúciu informácie o úhrade, sa zjednodušili procesy a upustenie od niektorých funkcionalít platobného modulu, akými sú napríklad zúčtovanie či párovanie platieb. Tretia oblasť sa týka registrov, kde sa navrhuje upraviť inštitút zdrojového registra a vo väzbe naň upraviť pravidlá referencovania údajov. Poslednou oblasťou sú zmeny, ktoré vyplynuli z potrieb implementácie riešení e-Governmentu za posledné obdobie, ako aj z praxe orgánov verejnej moci, ktoré zavádzajú elektronické služby. Na tieto účely a z týchto dôvodov sa v mnohých oblastiach spresnenila platná právna úprava, či jej doplnenie tak, aby v praxi zjednodušila implementácia riešení, resp. odstránila potenciálne oblasti pre výkladové spory.
Register právnických osôb, ako aj identifikátor právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci predstavuje logicky jednotný a dátovo konzistentný zdroj údajov so selektívnym, riadeným, zákonom upraveným prístupom pomocou počítačovej siete k údajom v databázach zdrojových registrov. Právne subjekty evidované v registri právnických osôb budú jednoznačne identifikované prostredníctvom identifikátora, ktorého generovanie zostáva zodpovednosťou Štatistického úradu SR.
Zmena Ústavy SR v pláne
28. 10. 2015
Prezident má požiadavku, aby poslanci NR SR upravili Ústavu SR ešte v tomto volebnom období.
Cieľom zmeny má byť, aby funkcia sudcu zanikla automaticky po dosiahnutí konkrétneho veku. O zmene najvyššieho zákona štátu prezident hovoril s poslancami, ktorých požiadal o konanie ešte pred parlamentnými voľbami.
V Sobranciach zadržali utečencov, ktorí nelegálne prekročili hranicu.
20. 10. 2015
Osem utečencov, ktorí nelegálne prešli ukrajinsko-slovenskú hranicu, zadržali v Sobraneckom okrese.
Ako informovala hovorkyňa Riaditeľstva hraničnej a cudzineckej polície Sobrance Agnesa Kopernická, zachytili ich pri tom kamery. Sedem Rusov zastavili v obci Nižné Nemecké a jedného Pakistanca medzi obcami Krčava a Orechová. Všetkých následne administratívne vyhostili.
zdroj: hnonline.sk
Problémový motor Volkswagenu môže mať aj auto zo Slovenska
23. 9. 2015
Americký federálny Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) rozširuje vyšetrovanie na šesťvalcové motory TDI. Model Audi Q7 sa vyrába celý na Slovensku od konca roku 2005. V prípade Porsche Cayenne sa motor v bratislavskom závode Volkswagenu nemontuje. Doteraz sa vyšetrovanie týkalo len dvojlitrových štvorvalcových motorov TDI predávaných v Amerike v modeloch Volkswagen Golf, Jetta, Beetle, Passat, a Audi A3.
To sú motory staršieho typového radu turbodieselov koncernu Volkswagen s označenie EA 189. Do tohto radu motorov patria okrem dvojlitrov aj motory 1,6 TDI. Tie sú známe aj z menších modelov koncernu Volkswagen, napríklad aj zo Škodoviek Fabia, Octavia, Roomster alebo Rapid. Dá sa čakať, že motory rovnakého konštrukčného radu budú mať aj veľmi podobné vlastnosti.
Európske štáty vyhlasujú, že budú celú vec vyšetrovať tiež. Je teda veľmi pravdepodobné, že menšie prevedenia motorov sa budú skúmať tiež.
zdroj: hnonline.sk