Cestná premávka po novom
5. 3. 2024
Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K
Platí pravidlo: Keď je pás k dispozícii, pripútaj sa. Aj v autobuse
3. 8. 2009
§ 8, zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke hovorí:
„ Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť.“
§ 8
zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke ďalej presne špecifikujú zákon č. 725/2004 Z. z.
o podmienkach prevádzky motorových vozidiel a Nariadenie vlády SR č. 554/2006 Z.
z. o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích
zariadení.
V podstate to znamená, že každé
vozidlo musí byť typovo schválené a je preň určené, ktoré sedadlá musia mať bezpečnostné
pásy. No a keď ich majú, znamená to automaticky povinnosť pripútať sa.
§ 8, zákon
č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke:
Toto pravidlo neplatí pre
a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov,
ozbrojených zborov Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného
zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej
zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva,
Slovenskej informačnej služby a prepravované osoby, ak si to vyžaduje plnenie
ich úloh,
b) inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva výcvik na vedenie motorového vozidla
alebo skúšku z odbornej spôsobilosti,
c) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou osoby, ktorá je povinná
používať zadržiavacie zariadenie podľa podmienok ustanovených v osobitnom
predpise,
d) vodiča vozidla taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
e) osobu, ktorá nemôže byť pripútaná zo zdravotných dôvodov; takáto osoba sa
musí preukázať osvedčením o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov
vozidla.
Podľa odseku 1 písm. b) až d) sa výnimka
nevzťahuje na osobu, ktorá sa prepravuje na mieste, ktoré je chránené pred
účinkami nárazu vozidla airbagom.
Konzumerizmus je ekonomický fenomén postmodernej spoločnosti
31. 7. 2009
Keď sa povie šesťdesiate roky v USA, človek si zrejme vybaví vojnu vo Vietname, kultúru hippies, Woodstock a experimentovanie s drogami alebo protesty a hnutia za občianske práva.
Dedičstvom generácie, ktorá v
tomto období začala dospievať, bude podľa Američanov však hlavne nestriedmosť a
nákupné horúčky. Vyplýva to z nového prieskumu spoločnosti Zogby International,
ktorého sa zúčastnilo 4811 Američanov.
Generácia takzvanej populačnej
explózie (baby boomers) teraz straší hlavne americký sociálny systém, ktorý na
mohutný príliv seniorov narodených v rokoch 1946 až 1964 nie je pripravený.
Američania im však pomerne
nelichotivú vizitku vystavujú všeobecne.
Až štyridsaťdva percent respondentov sa domnieva, že ich dedičstvom bude
začiatok obdobia nestriedmosti a konzumerizmu, teda snahy dosiahnuť osobné
šťastie hromadením rôzneho tovaru. Konzumerizmus je ekonomický fenomén postmodernej
spoločnosti, pre ktorý prestáva byť významná potreba človeka ale kritériom sa
stáva zvyšovanie zisku.
Dvadsaťsedem percent si naopak
myslí, že hlavným odkazom bude začiatok zmien sociálneho a kultúrneho
charakteru a ukončenie druhej svetovej vojny.
Jedenásť percent je
presvedčených, že žiadne zvláštne dedičstvo neexistuje, trinásť percent si
nebolo istých a deväť percent vymenovalo niečo iné.
Rozpustné bikiny
30. 7. 2009
V istom nemeckom internetovom obchode sa dajú kúpiť bikiny rozpustné vo vode.
Bikiny sú pritom na nerozoznanie od bežných plaviek.
Akonáhle však prídu do kontaktu s vodou, okamžite sa rozpustia. Pre dámu, ktorá by si ich obliekla a išla
sa v nich okúpať by to bola pravdepodobne trápna situácia.
Nové plavky
sú preto určené najmä pre pánov, ktorí sa chcú pomstiť svojej expriateľke.
Interesantné bikiny sa však ani poriadne neobjavili v ponuke a už sa ozvali
organizácie bojujúce za práva žien. Bikiny podľa nich útočia na ľudskú dôstojnosť.
Pre ženy by preto
mohlo začať platiť pravidlo: Pozor na
bikiny, ktoré dostanete do daru!
Spolupráca medzi Microsoftom a Yahoo
29. 7. 2009
Dohodu o spolupráci v oblasti internetového vyhľadávania a online reklamy uzavreli Microsoft a Yahoo. Ich spoločným záujmom je ohrozenie postavenia terajšieho lídra na trhu, spoločnosti Google.
v\:* {behavior:url(#default#VML);}
o\:* {behavior:url(#default#VML);}
w\:* {behavior:url(#default#VML);}
.shape {behavior:url(#default#VML);}
Dohoda Microsoftu umožní prístup k užívateľom druhého najznámejšieho
vyhľadávača. V chystanej ofenzíve proti Google by to mala byť silná zbraň. Najväčšiemu svetovému výrobcovi softvéru by rozšírené
publikum malo pomôcť presadiť svoj nový vyhľadávač Bing. Microsft verí, že Bing
je prinajmenšom rovnako dobrý vyhľadávač jako Google, ak nie lepší.
Yahoo teda na svojich stránkach použije
technológiu nového vyhľadávača Bing
namiesto interne vyvíjanej technológie vyhľadávania. To dá Microsoftu väčšiu
možnosť presvedčiť návštevníkov populárnej stránky Yahoo, aby začali používať
Bing namiesto Google, na ktorý sú zvyknutí.
Yahoo sa stane zasa predajcom internetovej reklamy Microsoftu. Softvérový
koncern poskytne Yahoo svoju technológiu Microsoft AdCenter. Spoločnosti si výnosy
budú deliť.
Spoluprácu, o ktorej sa hovoriť začalo už niekedy v roku 2005, ešte musia
schváliť regulačné úrady. Jej začiatok sa preto môže oddialiť.