Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Žiadna hlava nie je dokonalá

Ak na potvrdenie správnosti začatia akcie treba zložité výpočty, je lepšie akciu nezačínať.

Na to, aby človek bol úspešný, stačí, ak sa vyhne všetkým nepredvídateľným chybám skôr, ako sa vyskytnú.

Hriešnika možno priviesť k viere, ale hlupák zostane hlupákom navždy.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Človek a úspech

Najnebezpečnejšie na šplhaní sa hore nie sú spolupracovníci, po ktorých hlavách idete hore, ale to, že posledné kroky robíte v hmle, takže sa môže stať, že cez vrchol prejdete bez zastávky dole.

Prakticky nikto nedokáže dopredu rozpoznať svoje budúce úspechy od svojich budúcich omylov.

Kto chce mať úspech, musí postupovať v úplnom rozpore s očakávaniami o správaní sa úspešnej osoby.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Žiadna správa nie je iba dobrá

Žiaden nápad nie je natoľko hlúpy, aby niekto nevymyslel niečo ešte hlúpejšie.

Ak sa v živote poriadne seknete, aspoň nebudú môcť povedať, že ste v živote nikdy nič poriadne neurobili.

Keď už horšie správy nemôžu prísť, tak určite prídu.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Hlúposti sa medze nekladú

Prvý na rade je vždy ten, kto vytřča z radu.

Nikto nemôže mať všetko odrazu - aj krásu aj rozum.

Veci, ktorých sa vzdáš, môžu byť použité proti tebe.

(Murphyho zákony v bájkach)
O podnikateľoch

Nikdy nie je čas venovať sa veci poriadne, ale vždy je čas opäť a opäť sa k nej vracať.

Návod na riešenie problémov: Len málo vašich problémov sa nedá vyriešiť dynamitom.

Čakanie na šťastie sa líši od čakania na smrť len v tom, že smrti sa dočkáte skôr.

(Murphyho zákonník)

Cestná premávka po novom

5. 3. 2024 Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K

Operátora bude možné zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa

25. 11. 2009 Európski spotrebitelia budú mať právo zmeniť v priebehu jedného pracovného dňa operátora pevnej alebo mobilnej siete pri uchovaní rovnakého telefónneho čísla. Spotrebiteľom budú operátori musieť umožniť podpis zmluvy, ktorej platnosť nepresiahne 12 mesiacov.
To sú len niektoré z nových pravidiel, ktoré včera schválil Európsky parlament ako reformný „telekomunikačný balíček“. Pravidlá začnú platiť o rok a pol. Reforma EÚ v oblasti telekomunikácií prinesie lepšie a lacnejšie pevné, mobilné a internetové služby a rýchlejšie pripojenia na internet pre všetkých Európanov a posilní hospodársku súťaž na európskych trhoch telekomunikácií.
(Zdroj: HNONLINE)

České železnice budú mať vlastnú taxislužbu

23. 11. 2009 V prvej etape zavádzania bude takáto služba len v Prahe, Brne a Ostrave. V týchto mestách bude cestujúcich voziť taxislužba s logom Českých dráh ČD).
Cestovné lístky na taxíky sa podľa chystaného projektu budú predávať v pokladniach železničných staníc. Východiskovým miestom pre túto taxislužbu budú práve železničné stanice. Výhodou ponúkanej služby sa stane nielen garantovaná cena na základe tarifných pásem, ale aj jednoduchý doklad, ktorý napríklad zamestnanci po služobnej ceste ľahšie vyúčtujú svojmu zamestnávateľovi. České dráhy teraz analyzujú trh taxislužieb a onedlho by sa mali začať aj prvé rokovania s potenciálnymi záujemcami. Podmienky tendra vyplynú z týchto rozhovorov. ČD uvažujú aj o novej službe školám pri organizovaní výletov. Autobus by žiakov odviezol na najbližšiu stanicu a odtiaľ by pokračovali vlakom do stanice, v ktorej by mohli presadnúť na ďalší autobus, ktorý by ich odviezol do cieľa výletu.
(Zdroj: PLUSKA)

Zbraňová amnestia má zelenú

23. 10. 2009 Schválený návrh novely zákona o strelných zbraniach a strelive zavádza 2. kolo tzv. zbraňovej amnestie, ktoré má trvať od 1. novembra 2009 do 31. mája 2010. Počas tohto obdobia za dobrovoľné odovzdanie nelegálne držanej zbrane alebo streliva nebude hroziť stíhanie za nedovolené ozbrojovanie. Podľa rezortu vnútra by sa tým počet nelegálne držaných zbraní a streliva mal znížiť. Zároveň by sa mala uľahčiť identifikácia zbraní, ktoré mohli byť použité v súvislosti s páchaním trestnej činnosti.
Občania pri prvej zbraňovej amnestii v SR v rokoch 2005-2006 odovzdali celkovo 3490 zbraní. Tento inštitút úspešne zaviedli aj v Českej republike, kde sa osvedčil už trikrát. Podľa novely sa odovzdaná zbraň bude musieť najskôr podrobiť skúmaniu, či ňou nebol spáchaný trestný čin. Ak sa potvrdí, že zbraň pri trestnej činnosti nebola použitá, ten, kto ju odovzdal, bude môcť požiadať o jej zaevidovanie. Žiadosť bude možné podať na ktoromkoľvek policajnom útvare. V prípade, že o zaevidovanie zbrane nikto nepožiada, zbraň sa stane vlastníctvom štátu. O zlegalizovanie zbrane bude možné požiadať o do dvoch mesiacov od oznámenia výsledku expertízy. Novela zákona o zbraniach a strelive reaguje tiež na nález Ústavného súdu o protiústavnosti niektorých ustanovení zákona. Napríklad ruší osobitnú komisiu na posúdenie bezúhonnosti a spoľahlivosti a definuje konkrétne trestné činy, ktoré majú za následok stratu bezúhonnosti pre vydanie zbrojného preukazu alebo licencie.
(Zdroj: SME)

Ľudská činnosť má aktuálny vplyv na klímu

23. 10. 2009 Pri skúmaní sedimentov na dne jazera v kanadskej Arktíde sa podporil záver o aktuálnom vplyve ľudských činností na klímu. V časopise Proceedings of the National Academy of Sciences to oznámili desiati vedci z USA a Kanady. Dnes asi štyridsaťhektárové a deväť metrov hlboké jazero CF8 sa nachádza niekoľko sto kilometrov západne od Grónska pri dedine Clyde River na východnom pobreží Baffinovho ostrova. Sedimenty tam boli uložené v posledných dvoch ľadových a troch medziľadových dobách, čím zasahujú o osemdesiattisíc rokov hlbšie do minulosti ako obdobné grónske údaje.
V sedimentoch, ktorých vek dosahuje až 200-tisíc rokov, vedci skúmali predovšetkým chemické zloženie hornín a zvyšky rias a hmyzu. Pri tomto skúmaní preukázali nedávne biologické a chemické zmeny v životnom prostredí tohto arktického jazera, ktoré za celých posledných dvestotisíc rokov nemajú precedens. Zmeny jazerného prostredia počas posledných tisícročí súviseli s prírodnými cyklami klimatických zmien, aké vyplývajú z periodických zmien obežnej dráhy Zeme okolo Slnka a sklonu rotačnej osi Zeme. K zmenám došlo okolo roku 1950. Podľa fáz prírodných cyklov malo vtedy prísť ochladenie. Došlo však k pravému opaku. Podľa vedcov sú viditeľné jasné dôkazy otepľovania jedného z najodľahlejších miest na Zemi v čase, keď sa Arktída vplyvom prírodných procesov mala ochladzovať. V súčasnosti je Zem v okamihu letného slnovratu na severnej pologuli približne o milión kilometrov ďalej od Slnka, ako bývala na začiatku nášho letopočtu. Vedci zistili aj ďalšie skutočnosti. Napríklad úplné vymiznutie dvoch druhov pakomárov a obrovské rozmnoženie istého druhu rozsievok (drobných rias). Za najpravdepodobnejšiu príčinu tohto stavu vedci považujú umelé emisie skleníkových plynov, ktoré v ostatných desaťročiach „prebili“ prírodný ochladzovací trend.
(Zdroj: SME)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Bonifác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner