Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Všetko má svoj koniec

Tajomstvom pružného postoja je nerozhodnosť.

Ak človeku všetko hrá do karát, ide po zlej ceste.

Ak máš pochybnosti o budúcom vývoji, predpokladaj, že zlý trend bude pokračovať.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Priateľ vám najlepšie pomôže s tým, čo vôbec nepotrebujete.

Veci nikdy nie sú také príjemné, ako sa na prvý pohľad zdajú, a tak jednoduché, ako si predstavujeme.

Sila, ktorú nemáme pod kontrolou, začne v prvom rade pôsobiť proti nám.

(Murphyho zákony v bájkach)
Prečo máme radi informáciu?

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho múdre pravdy

Čas potrebný na uvedenie vecí do pôvodného stavu je nepriamo úmerný času, potrebnému na jej poškodenie.

Ak veríme v absolútnu platnosť Murphyho zákonov, potom s nimi musíme počítať v každej situácii a v každom okamihu, bez ohľadu na to, či práve opravujeme práčku, alebo na zelenej lúke nadávame na šéfa, vládu či svokru.

Ak necháme veciam voľný priebeh, pôjde to s nimi od desiatich k piatim. Ak sa ich pokúsime ovplyvniť, pôjde to s nimi od deviatich k štyrom.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Čo bolo na počiatku?

Na počiatku bola chvíľková nepozornosť a ona bola odrazu bola odrazu v tom.

Na počiatku nebolo Nič a vzápätí sa aj to pokazilo.

Ak sa veci môžu pokaziť, tak sa aj pokazia.

(Murphyho zákonník)

Cestná premávka po novom

5. 3. 2024 Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K

Využívanie elektronických žiackych knižiek je slabé

27. 1. 2010 Školy sa do využívania elektronických žiackych knižiek nehrnú. Problémy sú v nedostatku peňazí a nezáujem rodičov. Ministerstvo školstva o tom, že on-line knižky školám prikáže zatiaľ neuvažuje. Papierové knižky v školách zatiaľ rušiť nemienia. Počty základných a stredných škôl, ktoré využívajú internetové knižky, ministerstvo ešte nepozná.
Údaje v elektronickej knižke sú rovnaké ako údaje v papierovej. Výhodou je, že o známke dieťaťa sú rodičia informovaní okamžite, pretože ich získavajú cez SMS, mail alebo webovú stránku školy, kde musia zadať prihlasovacie meno a heslo. V školách, kde ich už zaviedli, žiakom prekazili osvedčené finty. Odbúrali klamanie detí, že si žiacku knižku zabudli, keď dostali zlú známku. Zavedenie on-line žiackych knižiek nie je lacnou záležitosťou a školy stojí okolo 790 eur. Elektronické žiacke knižky zatiaľ zlyhávajú aj pre nezáujem rodičov, pretože väčšina z nich nemá prístup na internet. V týchto dňoch pomáha moderná žiacka knižka školám pri vypĺňaní elektronických vysvedčení. Učitelia údaje len preklopia z elektronickej evidencie a nemusia ich vypisovať. Polročné vysvedčenia žiaci dostanú v piatok, v pondelok budú mať prázdniny.
(Zdroj: PRAVDA)

Úspech sa už nevníma ako vec náhody

26. 1. 2010 Dobrému vzdelaniu pripisujú Slováci pri dosahovaní úspechu v živote väčší význam ako začiatkom 90. rokov, keď spoločnosť prechádzala významnými zmenami. Kým dobré vzdelanie bolo v roku 1993 na ceste k úspechu podstatné pre zhruba tretinu ľudí, vlani ho za dôležité označili už viac ako dve tretiny účastníkov ankety.
Vyplýva to z prieskumu uskutočneného Slovenskou akadémiou vied. Za rozhodujúce na docielenie úspechu ľudia považujú tiež usilovnú prácu, známosti či ctižiadosť. Úspech sa už nevníma ako vec náhody, ale ako výsledok určitých faktorov, ktoré sú pre dosiahnutie úspechu dôležité. Pozitívom vo vývoji slovenskej spoločnosti je nárast dôležitosti dosiahnutého vzdelania. Úspech si ľudia spájajú s viacerými faktormi – ľudským kapitálom, politickými známosťami, konexiami na správnych miestach, ale aj pohlavím a náboženským vyznaním. Usilovnú prácu za dôležitú pre úspešný život označilo 75,2 % opýtaných. Ctižiadosť a ambície 73 %, poznanie správnych ľudí 68,3 %, politické známosti takmer 50 % opýtaných. Za dôležité opýtaní považujú tiež to, či človek pochádza z prosperujúceho regiónu – 55,6 % a či má bohatých rodičov – 38,3 %. O rozvrstvení spoločnosti má nelichotivú predstavu takmer 40 % opýtaných. Vníma ju ako pyramídu s málopočetnou elitou a strednou triedou a veľkou skupinou ľudí na spodku spoločnosti. Vyše tretina opýtaných dáva prednosť pyramíde s malou elitou na vrchole, s viacerými ľuďmi uprostred a väčšinou na spodku.
(Zdroj: TOPKY)

Avatar sa stal ziskovejší ako Titanic

26. 1. 2010 Najziskovejším filmom v kinách všetkých čias sa stal Avatar. Potvrdila to distribučná spoločnosť 20th Century Fox pre The Hollywood Reporter. Film prekonal rekord v celosvetových tržbách, ktorý držal doteraz Titanic. Obidva filmy sú od režiséra Jamesa Camerona.
Avatar po vyše šiestich týždňoch na plátnach kín zarobil na vstupnom 1,8437 miliardy dolárov. Prekonal nedávno ešte nemysliteľnú hranicu 1,843 miliardy dolárov, ktoré v rokoch 1997 až 1998 zarobil Titanic. V zahraničí si film pripísal na konto 1,292 miliardy dolárov, čo je o päťdesiat miliónov viac než Titanic. V porovnaní s Titanicom však v severoamerických kinách zarobil menej. Tržby boli dosiahnuté predovšetkým mimo Severnej Ameriky. K úspechu Cameronovho najnovšieho hitu prispelo aj premietanie v rozlíšení 3D, ktoré je drahšie ako klasické projekcie.
(Zdroj: HNONLINE )

K poisteniu automobilu patrí aj pomoc na cestách

25. 1. 2010 Asistenčné služby poisťovní k povinnému zmluvnému poisteniu sú už takmer totožné, rozdiely sú zväčša v limitoch. Poisťovne, v ktorých je automobil poistený, pomôžu aj v núdzi, v prípade, že sa pokazilo auto a nemožno pokračovať v ceste. Poisťovne sa zhodujú v tom, že využiť ich asistenčné služby môžu všetci poistení motoristi, ktorí mali nehodu, poruchu alebo im vozidlo ukradli. Ak náklady prevýšia stanovené limity, budú hradené poisteným. O voľbe asistenčnej služby, ktorá bude v prípade potreby poskytnutá, rozhodne asistenčná centrála poisťovne.
Asistenčné služby poisťovne „pribaľujú“ zväčša zadarmo k poistke. Priplatiť si za ne je potrebné iba pri nižších balíkoch poistenia v Allianz Slovenskej poisťovni. V cene sú pri poistení Optimal. K základným asistenčným službám v prípade nehody patrí príchod cestnej služby, oprava poškodeného vozidla na mieste, odtiahnutie vozidla do najbližšej autoopravovane alebo jeho úschova. Ak oprava vozidla potrvá dlhšie, vo väčšine prípadov viac ako osem hodín, a nie je možné pokračovať v ceste, poisťovňa tiež nájde a zaplatí ubytovanie. Poisťovňa Uniqa preplatí dve noci, ostatné poisťovne iba jednu. Alternatívou k prenocovaniu je pokračovanie v ceste alebo návrat domov inými prostriedkami. Poisťovňa zaplatí lístok na autobus, taxi alebo vlak, v prípade nehody v zahraničí tiež letenku. Na návrat domov môžete využiť tiež náhradné vozidlo, ktoré vám poisťovňa na potrebný čas zapožičia. Vrátiť ho väčšinou treba po jednom dni, v Uniqe do dvoch dní a v Generali do troch dní. Poisťovne v prípade poruchy automobilu poisťovne ponúkajú v podstate rovnaké asistenčné služby ako pri nehode. Rozdiel je v tom, že ich už tak ochotne ako pri nehode nepreplácajú. Napríklad poisťovňa Axa s opravou, odťahom alebo návratom domov pomôže, náklady však zaplatíte sami. Pri poruche auta niektoré poisťovne navyše sledujú vek vozidla, ktoré sa pokazilo. Poisťovňa Generali napríklad pomôže s opravou pokazeného auta, ak nie je staršie ako desať rokov, podľa poisťovne Axa by nemalo byť staršie ako osem rokov. V prípade poruchy môžu byť asistenčné služby rôzne, podľa toho, čo sa pokazilo. Napríklad poisťovňa Kooperativa ponúka otvorenie dverí v prípade straty kľúčov, výmenu nesprávneho paliva v nádrži alebo výmenu pneumatiky na mieste v prípade defektu. Pomoc poisťovne však nie je neobmedzená. Pri jednotlivých asistenčných službách si poisťovne stanovujú limit, do ktorého budú službu hradiť. Napríklad, poisťovňa Union zaplatí ubytovanie v hoteli najviac za 50 eur za noc, v poisťovni Generali sú limity stanovené tak, aby vo väčšine prípadov v plnej výške pokryli náklady asistenčného zásahu.
(Zdroj: HNONLINE)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Norbert
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner