Cestná premávka po novom
5. 3. 2024
Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K
Nie je bryndza ako bryndza
3. 6. 2010
Slovenskú bryndzu sme zvykli nazývať bielym zlatom. Dnes však znovu hľadáme jej identitu a tradičnú kvalitu.
V obchodoch sa začína objavovať čoraz viac falošných druhov bryndze. Pri kontrole štátneho veterinárneho ústavu sa zistilo, že bryndza v mnohých prípadoch neobsahuje minimálne povinné množstvo ovčieho syra, ktorý je nahradený lacnejším kravským produktom. Za predaj bryndze, ktorá nevyhovuje požiadavkám potravinového kódexu hrozia sankcie. Ministerstvo pôdohospodárstva však použitú metódu testovania aj napriek jej akreditácii neuznáva a považuje ju za nesprávnu. Nový presnejší postup testovania, by mal byť zavedený do praxe o tri roky.
Nová verzia modelu Trafic od Renaultu
31. 5. 2010
V závode Sandouville na severe Francúzska, bude automobilka Renault vyrábať novú verziu svojho úžitkového vozidla Trafic.
Automobilka tak evidentne vypočula výzvy francúzskej vlády, aby udržala pracovné miesta v krajine a taktiež sa snaží presvedčiť aj partnerov Nissan a Opel, aby aj oni svoju výrobu presunuli do Sandouville. Jedná sa hlavne o produkciu modelov Vivaro a Primastar.
Svetový deň zdravého trávenia
28. 5. 2010
Hlavnou témou tohtoročného Svetového dňa zdravého trávenia, ktorý od r. 2004 vyhlasuje vždy na 29. mája Svetová gastroenterologická organizácia, je chronické zápalové ochorenie čreva.
Spravidla sa do tejto kampane pripája aj Slovensko, kde v pondelok 31. mája, majú byť otvorené všetky dvere u všeobecných lekárov, ktorí majú poskytnúť verejnosti konzultácie ohľadom problematiky trávenia, ochorenia tráviaceho traktu a budú sa aj riešiť otázky prevencie pomocou prirodzených probiotík.
Je veľmi dôležité, aby sa medzi verejnosťou zvýšilo povedomie o prevencií a liečbe ochorenia tráviaceho traktu a na základe rozšírenia informácií z tejto oblasti sa od 29. mája spúšťa kampaň verejného zdravotníctva.
Poľský LOT bude lietať medzi Bratislavou a Varšavou
18. 5. 2010
Poľská letecká spoločnosť LOT otvorila v pondelok priame letecké spojenie medzi Bratislavou a Varšavou. Lety budú prevádzkované šesťkrát týždenne.
Národný prepravca a zároveň najväčšia letecká spoločnosť v Poľsku sa vrátila na trasu do Bratislavy po šesťročnej prestávke.
Hlavné mesto Poľska sa pritom vďaka ponuke priamych transatlantických spojení LOTu stáva výhodným prestupným bodom pre cestujúcich z bratislavského letiska.
Poľská letecká spoločnosť LOT je jedna z najstarších leteckých spoločností na svete. V súčasnosti lietajú jej lietadlá do viac ako 50 miest v Európe a Severnej Amerike.