Cestná premávka po novom
5. 3. 2024
Novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vychádza z aplikačnej praxe, kedy najmä vozidlá integrovaného záchranného systému, ktoré boli doposiaľ konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3 500 kg, tak v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva Slovenskej republiky, celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3 500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4 000 kg.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe vo vedení motorového vozidla s právom prednostnej jazdy v kategórii vozidiel C1, t. j. vozidiel, okrem skupiny D1 alebo D, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 7 500 kg, ktoré sú konštruované a určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča, z dvojročnej na jednoročnú. Uvedená zmena v presiahnutí celkovej hmotnosti záchranných vozidiel (nie signifikantnej, t. j. do 15 %) vychádza najmä z dvoch faktorov, a síce, jednak z dostupnosti nových prístrojov a nástrojov určených pre záchranu života a zdravia, ako aj taktického a záchranného vybavenia, o ktoré sa v súlade so svetovými trendmi rozširuje vybavenie záchranných vozidiel a doteraz neboli ich súčasťou. Rovnako navýšenie hmotnosti týchto vozidiel súvisí so zavádzaním elektro mobility, a to najmä hybridných systémov pohonu, kedy samotné batériové články predstavujú nemalú časť navýšenia hmotnosti vozidla. Vzhľadom na vyššie uvedené bolo potrebné reagovať zmenou legislatívy, ktorá umožní skrátiť prax vo vedení vozidla novej skupiny, o ktorú si vodič vozidla s právom prednostnej jazdy rozširuje doterajšie vodičské oprávnenia, o jeden rok. V praxi to znamená, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy, ktorý doposiaľ viedol vozidlo s právom prednostnej jazdy s hmotnosťou do 3 500 kg (pričom dvojročná prax pre túto kategóriu ostáva zachovaná), tak po prijatí legislatívnej zmeny a získaní vodičského oprávnenia pre kategóriu vozidiel C1 bude potrebovať jednoročnú prax vo vedení tohto vozidla, aby mohol následne viesť uvedené vozidlo už s použitím zvláštnych zvukových a svetelných výstražných znamení.
K
Ceny ropy zrejme zaznamenajú najprudší celoročný nárast za 12 rokov
31. 12. 2021
Ceny ropy v piatok ráno takmer stagnovali, ale s najväčšou pravdepodobnosťou zaznamenajú najprudší celoročný nárast za 12 rokov. Podporilo ich zotavovanie ekonomík z koronakrízy a obmedzenie produkcie.
Barel (159 litrov) americkej ropy WTI s februárovým kontraktom sa v piatok ráno o 8.28 hod. predával so stratou 10 centov alebo 0,13 percenta po 76,89 dolára (67,84 eura). Marcový kontrakt na severomorskú ropnú zmes Brent sa obchodoval so ziskom 1 cent alebo 0,01 percenta po 79,54 USD za barel.
Cena Brentu od začiatku roka vyskočila o 53 percent a WTI o 57 percent. To je najprudšie posilnenie oboch referenčných druhov od roku 2009, keď ich ceny stúpli o viac než 70 percent. Ceny oboch druhov sa dostali na tohtoročné maximá v októbri, keď cena Brentu dosiahla 86,70 dolára za barel, čo bolo najviac od roku 2018, a cena WTI 85,41 USD za barel, čo bolo najviac od roku 2014.
Očakáva sa, že ceny čierneho zlata budú rásť aj v budúcom roku, keď sa bude oživovať letecká doprava a tým aj dopyt po kerozíne.
V
Ceny ropy smerujú nadol
17. 12. 2021
Ceny ropy v piatok klesli a k poklesu smerujú aj za celý týždeň. Náladu na trhoch tento týždeň ovplyvnil najmä nový variant koronavírusu omikron, keďže vo viacerých krajinách bol zistený zvýšený počet infikovaných týmto variantom. To vyvolalo obavy z nových obmedzení a poklesu dopytu po rope.
Cena severomorskej ropnej zmesi Brent s dodávkou vo februári dosiahla do skorých ranných hodín 65,58 eura za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to predstavuje pokles o 68 centov (0,91 percent). Za celý týždeň smeruje cena Brentu k poklesu o vyše 1 percento.
Cena americkej ľahkej ropy WTI s januárovým kontraktom zaznamenala pokles o 76 centov (1,05 percent) na 63,18 eur/barel. Aj cena WTI smeruje predbežne k poklesu, jeho rozsah by mal byť však minimálny.
Vzhľadom na najnovšiu situáciu súvisiacu s novým variantom koronavírusu omikron je zatiaľ ťažké odhadnúť, či sa budú opätovne zavádzať reštrikcie naprieč krajinami, uviedol Vivek Dhar, komoditný analytik z Commonwealth Bank.
V
Zberný dvor odpadov
8. 12. 2021
Zberný dvor je zariadenie na zber komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov zriadené obcou alebo združením obcí a prevádzkované obcou, združením obcí alebo osobou, ktorá má uzatvorenú zmluvu s obcou alebo združením obcí na túto činnosť.
Na prevádzkovanie zberného dvora sa vyžaduje súhlas príslušného orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva. Na zbernom dvore môžu fyzické osoby odovzdávať drobný stavebný odpad, objemný odpad, odpady, ktorých zber na zbernom dvore umožňuje tento zákon, a oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu v rozsahu triedeného zberu ustanovenom vo všeobecne záväznom nariadení obce.
Každá fyzická osoba môže bezplatne odovzdať oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu na zbernom dvore a právnická osoba alebo fyzická osoba - podnikateľ môže bezplatne odovzdať oddelene vyzbieraný komunálny odpad z obalov a komunálny odpad z neobalových výrobkov z iných zdrojov na zbernom dvore. Podmienkou tak pre fyzické osoby ako aj právnické osoby a fyzické osoby – podnikateľov je, že ide o zberný dvor, ktorý sa nachádza na území obce, v ktorej sú poplatníkom, alebo ide o zberný dvor, ktorého prevádzka je zabezpečená združením obcí, ktorého členom je obec, v ktorej sú poplatníkom.
Odovzdanie oddelene zbieranej zložky komunálneho odpadu na zbernom dvore inou osobou ako poplatníkmi v danej obci alebo inej oddelene zbieranej zložky komunálneho odpadu, môže byť spoplatnené.
K
Povinnosti prevádzkovateľa kuchyne v súvislosti s odpadmi
6. 12. 2021
Podľa zákona o odpadoch prevádzkovateľ kuchyne zodpovedá za nakladanie s biologicky rozložiteľným kuchynským odpadom a reštauračným odpadom, ktorého je pôvodcom.
Prevádzkovateľ kuchyne je povinný vytvoriť, prevádzkovať a udržiavať funkčný systém triedeného zberu pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad a reštauračný odpad, ktorého je pôvodcom. Ďalej je povinný nakladať alebo inak zaobchádzať s komunálnym odpadom v súlade so všeobecne záväzným nariadením obce, zapojiť sa do systému zberu komunálnych odpadov v obci, užívať zberné nádoby zodpovedajúce systému zberu komunálnych odpadov v obci a ukladať zmesový komunálny odpad, oddelene zbierané zložky komunálneho odpadu na účely ich zberu na miesta určené obcou a do zberných nádob zodpovedajúcich systému zberu komunálnych odpadov v obci.
Obec je oprávnená požadovať od prevádzkovateľa kuchyne ako držiteľa odpadu potrebné informácie na plnenie si jeho povinností ustanovených v § 14 ods. 1 písm. f) a g) zákona o odpadoch, podľa ktorých je povinný viesť a uchovávať evidenciu o druhoch a množstve odpadov a o nakladaní s nimi, a ohlasovať údaje z evidencie príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva a uchovávať ohlásené údaje.
Prevádzkovateľ kuchyne nesmie ukladať biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad, ktorého je pôvodcom, do nádob určených obcou na zber komunálneho odpadu, ďalej má zákaz používať drviče biologicky rozložiteľného kuchynského a reštauračného odpadu napojené na verejnú kanalizáciu.
Tento zákaz neplatí, ak vlastník verejnej kanalizácie, do ktorej sa tento odpad vypúšťa, s používaním drviča súhlasí a používanie drviča je upravené v zmluve o odvádzaní odpadových vôd uzavretej podľa zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách. Prevádzkovateľ kuchyne sa nesmie tiež zbavovať použitých jedlých olejov a tukov ich vypúšťaním do kanalizácie.
K