Ľudia pracujúci v karanténe by mohli byť finančne odškodnení
1. 3. 2021
Pracujúci ľudia v karanténe by mohli byť finančne odškodnení. Uviedol to minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak (Sme rodina) v nedeľnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12.
Minister verí, že by odškodnenie mohlo spolu s pandemickou PN vykryť úroveň čistej mzdy, a takisto dúfa, že to bude platiť už od pondelka 1. marca.
"Musíme pomôcť ľuďom, pretože keď sa stane, že dvaja ľudia pracujú a teraz musia zostať v karanténe – myslím rodina, dvaja manželia plus malé deti – tak dostávajú 55 percent hrubého príjmu ako pandemickú PN," podotkol Krajniak s tým, že pomoc by mala spočívať vo finančnom odškodnení týchto ľudí za to, že musia ostať v karanténe.
Diskusie o finančnom odškodnení sa aktuálne podľa Krajniakových slov realizujú, on však dúfa, že to bude na úrovni vykrytia čistej mzdy. "Tak, aby sa nestalo, že keď ostanú doma, tak im klesne príjem a budú mať problém," dodal Krajniak.
Podľa jeho slov sa finančná kompenzácia bude počítať ako percento podľa čistej mzdy zamestnanca. Ak padne dohoda, pracujúci ľudia v karanténe by mohli rátať s platnosťou finančného odškodnenia podľa Krajniaka už od pondelka 1. marca.
"Na marcovej schôdzi by sme to schválili, s tým, že by to však platilo od 1. marca," vysvetlil minister.
Medzi návrhmi nových opatrení sa podľa Krajniakových slov nachádza aj zavedenie štátnej karantény, pričom on presadzuje, aby sa nečakalo na aplikáciu na e-karanténu, ale aby sa to zaviedlo hneď.
Ako zdôraznil, ministri za Sme rodina súhlasia s 90 percentami opatrení z tých, ktoré unikli na verejnosť.
"Naše pripomienky boli formulačné, nie zásadné," uzavrel minister. Úvahy o vypnutí krajiny v prípade, že by opatrenia nezabrali do určitého času, však odmieta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Ďalšie zmeny vo finančnej oblasti
25. 5. 2020
Bol schválený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (zákon o finančných opatreniach.
Cieľom nových zmien je rozšíriť finančné opatrenia na zmiernenie vplyvov koronakrízy o ďalšie opatrenie, ktorým je finančná pomoc na zabezpečenie likvidity malých, stredných a veľkých podnikov. Prijatie týchto opatrení umožňuje Dočasný rámec pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, schválený Európskou komisiou. Ide o pomoc v podobe záruk a úverov poskytovaných prostredníctvom úverových inštitúcií.
Vzhľadom na to, že schválením tejto právnej úpravy sa zabezpečil prístup pre všetky typy podnikov k zvýhodnenému financovaniu (prístup k likvidite), novela zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Poskytnutie verejných záruk za úvery poskytnuté komerčnými bankami môže mať čiastočne negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, avšak len v prípade, že niektoré úvery zlyhajú a dôjde k plneniu záruky, pričom časť z týchto vplyvov bude krytá z Európskych štrukturálnych a investičných fondov. Prijatie zákona nebude mať vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.
Novelou zákona o finančných opatreniach sa reaguje aj na postupné uvoľňovanie karanténnych opatrení na zamedzenie šírenia pandémie, ktoré umožňujú správnym orgánom pokračovať v konaniach o uložení odvodu, penále a pokuty za porušenie finančnej disciplíny, ktoré boli prerušené z dôvodu zabránenia šíreniu pandémie.
Poskytovanie štátnej pomoci v podobe záruk a úverov
25. 5. 2020
Ustanovenie § 25a zákona o finančných opatreniach predstavuje právny základ pre poskytovanie štátnej pomoci v podobe záruk a úverov prostredníctvom úverových inštitúcií na zabezpečenie likvidity malých, stredných a veľkých podnikov, ktorá vychádza z Dočasného rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v súčasnej situácii spôsobenej nákazou COVID-19, schváleného Európskou komisiou.
Táto finančná pomoc sa bude poskytovať vo forme záruky za úver a vo forme odpustenia poplatku za záruku. Poskytovateľmi takejto finančnej pomoci budú Exportno-importná banka Slovenskej republiky a fondy spravované spoločnosťou Slovak Investment Holding, a. s. Finančnými sprostredkovateľmi budú banky a pobočky zahraničných bánk. Prijímateľmi tejto finančnej pomoci budú môcť byť všetky kategórie podnikov, to znamená malé podniky, stredné podniky alebo veľké podniky.
Finančná pomoc sa bude môcť poskytovať s súlade Dočasným rámcom, na základe a za podmienok ustanovených týmto zákonom a podmienok upravených v zmluve medzi poskytovateľom pomoci a príslušnou bankou. Základné (rámcové) podmienky upravené v zmluve budú vychádzať z Dočasného rámca. Tieto podmienky budú následne premietnuté do úverových zmlúv medzi bankami a jednotlivými podnikmi.
Dočasný rámec umožňuje poskytnúť finančnú pomoc v obidvoch formách najneskôr do 31. decembra 2020. Komplexné pravidlá poskytovania finančnej pomoci budú upravené v schéme štátnej pomoci tak, ako to vyplýva zo zákona o štátnej pomoci, pričom táto schéma musí byť notifikovaná Európskou komisiou. V schéme štátnej pomoci tak bude upravená aj platnosť schémy v súlade s Dočasným rámcom.
Ministerstvo financií SR bude ručiť ex lege za záväzky poskytovateľov pomoci vzniknuté z poskytovania záruk za úvery. Právne vzťahy medzi ministerstvom financií a poskytovateľom pomoci v súvislosti s takýmto ručením upraví písomná zmluva medzi ministerstvom financií a poskytovateľom pomoci, pričom sa primerane použijú ustanovenia§ 303 a nasl. Obchodného zákonníka . Kontrola dodržiavania podmienok poskytovania finančnej pomoci bude zabezpečená podľa príslušných ustanovení zákona o štátnej pomoci.
Zmeny v školstve
22. 5. 2020
Novela zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a mení a dopĺňa ustanovenia pôvodnej právnej normy súvisiace s mimoriadnou situáciou, núdzovým stavom alebo výnimočným stavom.
Zmeny sú zamerané na skutočnosť, že vysoká škola je oprávnená zo vzdelávacích činností vyhotovovať zvukový záznam alebo audiovizuálny záznam v rozsahu nevyhnutnom na vedecké účely a študijné účely, pričom môže vykonávať aj verejný prenos vzdelávacej činnosti, najmä verejný prenos prednášky, verejnej časti štátnej skúšky alebo verejný prenos verejnej časti rigoróznej skúšky, verejnej časti obhajoby rigoróznej práce, obhajoby habilitačnej práce, habilitačnej prednášky a inauguračnej prednášky. Verejná časť štátnej skúšky, verejná časť rigoróznej skúšky a verejná časť obhajoby rigoróznej práce sa považujú za verejné aj vtedy, ak vysoká škola zabezpečí ich verejný priamy prenos. Verejná časť obhajoby habilitačnej práce, habilitačná prednáška a inauguračná prednáška sa považujú za verejné aj vtedy, ak vysoká škola zabezpečí ich verejný audiovizuálny priamy prenos.
Okrem uvedeného obsahuje aj ďalšie ustanovenia týkajúc e sa akademického senátu vysokej školy, akademického senátu fakulty a správnej rady verejnej vysokej školy.
Prostriedky pre školy
22. 5. 2020
Pre školy a školské zariadenie sa po novom ustanovili podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu.
Právny predpis priniesol zmeny v ustanovení riešiacom problematiku využitie vzdelávacích preukazov. Na základe nového znenia sa za záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami považuje pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, evidovaná v predpísanej pedagogickej dokumentácii školy alebo školského zariadenia, ruší sa podmienka, v zmysle ktorej objem finančných prostriedkov pre poskytovateľa sa každoročne zníži o objem finančných prostriedkov zodpovedajúci súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov od žiakov, ktorým nebolo poskytnuté záujmové vzdelávanie v uplynulom školskom roku a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz.
Novo sa stanovuje, že pre výpočet príspevku na záujmové vzdelávanie na nový školský rok sa použije počet prijatých vzdelávacích poukazov v školskom roku, ktorý sa začal v predchádzajúcom kalendárnom roku. Úprava príspevkov na záujmové vzdelávanie zriaďovateľovi škôl a školských zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na kalendárny rok zodpovedá rozdielu príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného zo skutočného počtu prijatých vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a príspevku na záujmové vzdelávanie pre školy a školské zariadenia v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti na nový školský rok určeného z počtu prijatých vzdelávacích poukazov nahlásených zriaďovateľom v minulom kalendárnom roku.