Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...
Záchranná zdravotná služba – nový systém
Cieľom zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zavedenie zmien...
Neskorší výjazd ambulancie záchrannej zdravotnej služby...
Po účinnosti novely zákona č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe bude mať operačné stredisko možnosť určiť neskorší výjazd ambulancie záchrannej...

Murphy radí

Murphyho rady

Nežeňte sa pre peniaze, dajú sa vypožičať oveľa lacnejšie.

Ten, koho považujeme za blbca my, považuje za blbca nás. Ide o to nevyvraždiť sa.

Ak pri predných dverách vykrikuje vaša žena, aby ste ju pustili dnu a pri zadných dverách šteká váš pes, otvorte najskôr psovi. Tým získate istotu, že aspoň ktosi stíchne.

(Murphyho zrnká II)
Murphy v parlamente

Zákon výberu: Zlý zákon poslanci skôr doplnia, ako zrušia. Čím viac času poslanci venujú príprave nového zákona, tým menej bude potrebný.

Zákon rotácie špiny: Aby sa jeden politik očistil, musí iného pošpiniť.

Zákon nezadržateľnosti pokroku: Dobrý politik vie hovoriť stále dlhšie a dlhšie o ničom, až napokon vie o tom hovoriť ľubovoľne dlho.

(Murphyho zákonník)
Informácie pre šéfa

Ak je teoretická pravdepodobnosť, že získate stopercentne spoľahlivú informáciu, blízka jednej, tak v skutočnosti je rovná nule.

Kedykoľvek máte o veci k dispozícii dve protichodné informácie, je treba použiť obe.

Ten, kto má o veci málo informácií, sa spravidla zle rozhodne.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Veci sa kazia

Nezamestnaný otec piatich detí dá posledné peniaze jasnovidke, aby mu vyveštila, aká budúcnosť ho čaká. Jasnovidka začne: Ste otcom troch detí... Nie troch, piatich – opravuje ju zákazník. To si myslíte vy.

Manželská hádka po hodine ustane a rozhostí sa ticho. Do toho ticha manžel prehovorí: Som rád, že som ťa nakoniec presvedčil o tom, že mám pravdu. Aký koniec?! Ja len chytám druhý dych!

Hlavný rozdiel medzi človekom a strojom je v tom, že dobre namazaný stroj nerobí taký hluk.

(Murphyho zrnká II)

Daňové opatrenia

16. 2. 2021 Naliehavosť prijatia novely zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 vyplývala z aktuálnej situácie, ktorá si vyžaduje okamžité a účinné riešenia na zmiernenie dopadov na daňovníkov v mimoriadnej situácii, ktorá nastala vplyvom šírenia koronavírusu.
Cieľom zákona je pomôcť daňovníkom postihnutým ekonomickými opatreniami prijatými v rámci mimoriadnej situácie vyvolanej nebezpečnou nákazlivou ľudskou chorobou Covid-19, a to zmiernením podmienok pre uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa podľa § 33 zákona o dani z príjmov, a uplatnením výdavkov zamestnávateľov alebo daňovníkov s príjmami z podnikania alebo z inej samostatne zárobkovej činnosti, ktoré vynaložili na testovanie alebo v súvislosti s ním na zistenie nákazlivej choroby COVID – 19 a prevenciu pred ňou za daňové výdavky.
Právna úprava sa dotkne daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy zo závislej činnosti alebo príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, a ktorí z dôvodu prijatých opatrení proti šíreniu koronavírusu nemohli vykonávať svoju prácu a dosahovať príjmy. Týmto daňovníkom štát vyplatil príspevky v rámci pandemických opatrení prostredníctvom „pandemického“ nemocenského, ošetrovného, príspevkov poskytovaných v rámci aktívnej politiky trhu práce a dotácií poskytovaných kultúrnej obci z Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Tieto príjmy sú v súčasnosti od dane z príjmov oslobodené, v dôsledku čoho nevstupujú do zdaniteľných príjmov daňovníka, pričom výška zdaniteľných príjmov daňovníka je jednou z podmienok rozhodujúcich pre uplatnenie nároku na daňový bonus na dieťa, a preto v prípade nedosiahnutia tejto hranice by daňovníci stratili nárok na daňový bonus.
Preto sa v súvislosti s týmito oslobodenými príjmami upravuje podmienka pre uplatnenie daňového bonusu tak, že sa do zákonom určenej hranice výšky zdaniteľných príjmov započítajú aj tieto špecificky vymedzené oslobodené príjmy.
Počas obdobia pandémie sa za daňové výdavky budú považovať výdavky (náklady) zamestnávateľa alebo daňovníka s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré vynaložil na testovanie alebo v súvislosti s ním z dôvodu zistenia nákazlivej choroby COVID 19 a zabráneniu jej šírenia, pričom sa jedná aj o výdavky vynaložené na blízke osoby zamestnanca alebo daňovníka s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré s ním žijú v spoločnej domácnosti, a výdavky daňovníka na fyzické osoby, ktorých výkon činnosti priamo súvisí s činnosťou daňovníka.
K

Nová definícia zdravotníckeho pracovníka

13. 11. 2020 Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bol predložený a schválený v reakcii na aktuálne potreby spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19.
Jedným zo základných nástrojov boja proti zhoršujúcej sa epidemiologickej situácii v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 je rýchla diagnostika a identifikácia osôb potenciálne šíriacich nákazlivé ochorenie. Na tento účel je potrebné vytvoriť čo najjednoduchší mechanizmus fungovania odberných a diagnostických miest a zabezpečiť ich fungovanie. Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť musí byť zabezpečená tak z geografického hľadiska, ako aj z hľadiska ceny. Jednoduchý prístup k testu na zistenie ochorenia pre osoby, u ktorých je podozrenie na ochorenie, ale aj pre zdanlivo zdravé osoby, u ktorých môže skrytý výskyt ochorenia spôsobiť nebadané šírenie ochorenia s veľkým rizikom pre ohrozené skupiny obyvateľstva. Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť môže významným spôsobom pomôcť predchádzať šíreniu ochorenia a hroziacim následkom. Zákonom sa ustanovuje, aby Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy mohol testovanie na ochorenie a diagnostiku operatívne zabezpečovať podľa aktuálnej geografickej a epidemiologickej potreby, a to prostredníctvom uzatvorenia zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Taktiež sa zaviedla spolupráca so Slovenským Červeným krížom. Analogicky sa umožňuje zabezpečovať testovanie osôb aj pre Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, a to najmä na účel vykonávania odberov a diagnostiky pre osoby, ktoré vstupujú na územie Slovenskej republiky zo zahraničia. Výsledkom tejto právnej úpravy má byť zabezpečenie prístupu obyvateľov Slovenskej republiky k bezplatnému a rýchlemu testovaniu na zistenie ochorenia COVID- 19 a zamedzenie šírenia pri cezhraničnom pohybe osôb. Zákon ďalej rozširuje definíciu zdravotníckeho pracovníka o ďalších vybraných študentov a žiakov, ktorí by mohli poskytovať zdravotnú starostlivosť v rozsahu zdravotného výkonu odberu biologického materiálu osobe na zistenie respiračného vírusového ochorenia v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19. Na zabezpečenie personálnych kapacít pri testovaní osôb na zistenie ochorenia COVID-19, ktoré nezahŕňa iba samotné odoberanie biologického materiálu, ale sa tiež umožňuje, aby jednotlivé ďalšie úkony pri spracovávaní vzoriek biologického materiálu, ktorý odobral odborne spôsobilý zdravotnícky pracovník, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nemajú odbornú spôsobilosť. Takáto osoba môže vykonávať iba úkony, pri ktorých nedochádza k priamemu kontaktu s testovanou osobou. Táto úprava môže byť využitá výlučne počas mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu.
K

Doklad o negatívnom teste

8. 11. 2020 Prevádzkovatelia zariadení a zamestnávatelia budú môcť od pondelka 9. 11. 2020 od 5.00 h žiadať od osôb doklad o negatívnom teste na ochorenie COVID-19. Bez negatívneho testu nebude možné vstúpiť do prevádzky či zamestnania. Informoval o tom Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.
V červených okresoch, kde sa cez víkend uskutoční druhé kolo testovania, bude potrebný na vstup do zariadenia či zamestnania negatívny PCR test či antigénový test z celoplošného testovania. Tieto testy majú byť z testovacieho víkendu či z testovania v týždni 9. až 15. novembra. Negatívnym testom sa musia preukázať aj osoby zo zelených okresov, teda v tých, kde sa druhé kolo neuskutoční. Títo ľudia potrebujú test z celoplošného testovania, ktoré sa uskutočnilo od 29. 10. 2020 do 1. 11. 2020 alebo negatívny PCR test z obdobia od 29. októbra do 8. novembra. V oboch typoch okresov sa možno preukázať pri vstupe do zariadenia či zamestnania negatívnym PCR testom alebo antigénovým testom z obdobia 9. novembra až 15. novembra. Výnimka bude platiť pre osoby, ktoré sa nemusia zúčastniť na celoplošnom testovaní. Ide napríklad o deti do desiatich rokov, autistov, onkologických pacientov alebo pacientov, ktorým to neumožňuje zdravotný stav. V ich prípade bude potrebné potvrdenie od lekára. Ďalšie výnimky sú definované vo Vestníku vlády SR. Ak sa na ľudí bude vzťahovať výnimka, majú sa ňou vedieť preukázať. Na Slovensku platí zákaz vychádzania s výnimkou v čase medzi 1.00 h až 5.00 h.
K

Zamestnanci, ktorí ochorejú na COVID-19 v práci, budú mať úrazový príplatok

4. 11. 2020 Zamestnanci, ktorí sa preukázateľne nakazia v práci ochorením COVID-19, budú môcť čerpať úrazový príplatok. Jeho vyplácanie sa má spružniť. Parlament v utorok schválil novelu zákona o sociálnom poistení, o ktorej rokoval v skrátenom legislatívnom konaní, hlasmi 120 zo 122 prítomných poslancov.
Úrazový príplatok dostane zamestnanec, ktorý je počas krízovej situácie uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nákazy novým koronavírusom a ktorému zamestnávateľ potvrdí, že ochorenie vzniklo pri práci, kde je preukázateľný kontakt s týmto ochorením alebo s infekčným materiálom. Týka sa to napríklad zamestnancov zariadení sociálnych služieb, či zdravotných pracovníkov.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Podpora cestovného ruchu

30. 10. 2020 Národnej rade SR bol predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
Predložený návrh zákona obsahuje úpravu a doplnenie prechodných ustanovení vzhľadom na skúsenosti získané z aplikačnej praxe. Novelizáciou zákona dochádza k predĺženiu prechodného obdobia, po skončení ktorého vznikne organizáciám cestovného ruchu povinnosť preukazovať každoročne splnenie podmienok podľa zákona s cieľom napomôcť organizáciám čeliť nepriaznivým dôsledkom pandémie COVID-19. Doplnenie prechodného ustanovenia tiež reaguje na mimoriadnu situáciu spojenú pandémiou COVID-19 a umožňuje pri výpočte výšky poskytnutej dotácie organizáciám cestovného ruchu zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky v rokoch 2022 a 2023 vychádzať zo súhrnných údajov o vybraných členských príspevkoch a súhrnnej hodnoty vybratej dane za ubytovanie v roku 2019 pri tých organizáciách cestovného ruchu, u ktorých hodnota výberu dane za ubytovanie a/alebo hodnota vybraných členských príspevkov v rokoch 2020 a 2021 nedosiahli hodnoty dosiahnuté v roku 2019. Taktiež sa do zákona vkladá nové utanovenie, ktorého podstatou je vytvorenie legislatívneho rámca pre tvorbu schém štátnej pomoci a pomoci „de minimis“ pre podporu podnikov v odvetví cestovného ruchu, ktorých účelom je znížiť negatívne dopady pandémie ochorenia COVID-19. K
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Žigmund
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner