Zdroje z Únie musí Slovensko čerpať rýchlejšie
16. 9. 2020
Administratívne bariéry a neexistencia priemyselnej stratégie môžu spôsobiť, že európske zdroje nevyčerpáme, tvrdí prezident Slovenskej asociácie finančníkov Andrej Révay. Slovensko dostane v najbližších siedmich rokoch od Bruselu takmer 44 miliárd eur.
Dokážeme túto sumu vôbec vyčerpať? Slovensko patrí medzi najúspešnejšie nové krajiny EÚ z hľadiska ekonomickej konvergencie, pričom však jej gro prebiehalo do roku 2010 priemerne 3,1 percenta ročne. Odvtedy je to už iba okolo jedného percenta. V poslednom čase sa tak konvergencia výrazne spomaľuje. Hlavnou príčinou je, že Slovensko od roku 2010 urobilo veľmi málo štrukturálnych reforiem. V rebríčkoch konkurencieschopnosti buď stagnuje, alebo zaostáva, pričom okolitý svet napreduje.
(Zdroj: hnonline.sk)
Daň z vkladov ako na Cypre sa inde nezopakuje
18. 3. 2013
Jednorazové zdanenie bankových vkladov na Cypre za finančnú pomoc od eurozóny je unikátnym opatrením, ktoré sa už nebude opakovať.
Ubezpečujú o tom európski predstavitelia.
Snažia sa tak udržať dôveru v európsky bankový sektor a rozptýliť obavy, že ak je možné pripraviť bankových klientov o časť vkladov na Cypre, môže sa to stať v ktorejkoľvek členskej krajine Európskej únie.
Na Cypre oznámenia dohody o zdaňovaní vkladov vyvolalo masívne vyberanie hotovosti z bankomatov. Banky už ale urobili kroky k tomu, aby boli na účtoch zmrazené sumy zodpovedajúce dani.
Ministri financií krajín eurozóny sa dohodli na programe pomoci Cypru v objeme až desiatich miliárd eur. Cyprus v rámci dohody musí vybrať jednorazovú daň 9,9 percenta z bankových vkladov nad 100 000 eur a 6,75 percenta z nižších vkladov.
Úspornejšie autá môžu v EÚ vytvoriť tisíce pracovných miest
18. 3. 2013
Navrhovaná európska smernica o spotrebe motorových vozidiel by mohla pomôcť vytvoriť 400 tis. pracovných miest a ušetriť únii desiatky miliárd eur ročne v nákladoch na pohonné látky.
Úspornejšie autá a dodávky by EÚ dokázali ušetriť palivové náklady vo výške 57 až 79 mld. eur ročne.
Efektívnejšie spaľovacie motory, ako aj hybridné a elektrinou poháňané automobily by mohli v Európe vytvoriť 356 až 443 tis. pracovných miest. Podľa optimistického scenára by výmena všetkých áut v Európe za úspornejšie do roku 2030 mala spotrebiteľov stáť o 46 mld. eur viac ako v súčasnosti, zároveň by sa však na palive ušetrilo 79 mld. eur, vďaka čomu by bolo ročne k dispozícii o 33 mld. eur viac na podporu ekonomiky.
Malým firmám bude musieť štát platiť načas
13. 3. 2013
Oneskorenie platieb pre malé a stredné firmy sa má skončiť.
EK oznámila, že členské štáty EÚ v súlade so smernicou o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách musia do 16. marca začleniť smernicu o oneskorených platbách do svojho vnútroštátneho právneho poriadku. Orgány verejnej moci sú povinné uhrádzať platby za tovar a služby do 30 kalendárnych dní alebo, za veľmi výnimočných okolností, do 60 dní.
Nové opatrenia nie sú pre podniky povinné. Sú však povinné pre orgány verejnej moci.
Europoslanci schválili alternatívne riešenie súdnych sporov pre zákazníkov
13. 3. 2013
Zákazníci budú môcť využiť mimosúdnu formu riešenia sporov pri všetkých sťažnostiach na tovary a služby, či už boli zakúpené priamo v predajni alebo na internete, doma alebo v zahraničí.
EP schválil dva nové právne predpisy, ktorých cieľom je uľahčiť zákazníkom v EÚ riešenie ich sporov ohľadom tovarov alebo služieb zakúpených prostredníctvom internetu alebo v kamennej predajni doma či v zahraničí a poskytnúť im alternatívu k dlhým a nákladným súdnym procesom.
Európski zákazníci, ktorí sa kvôli tovarom alebo službám sťažujú na obchodníkov, budú môcť namiesto dlhých súdnych procesov využiť rýchlu, lacnú a nestrannú mediáciu.
Smernica nadobudne účinnosť vo všetkých členských štátoch do 24 mesiacov po jej vstupe do platnosti.