Z Bruselu čoskoro príde 12 miliárd, no odborníci sú skeptickí
15. 4. 2022
Lehoty na čerpanie starých eurofondov sa s istotou skracujú. Tie nahradia dva nové balíčky. Jeden z nich, plán obnovy, sa začal kreovať v roku 2020 a príčinou bola svetová pandémia. Okrem tejto šesťmiliardovej injekcie by čoskoro mali prísť aj nové „štandardné” fondy. Tie sa na čas dostali na vedľajšiu koľaj. Nateraz sa to pohlo.
Po tom, čo vláda nedávno odklepla návrh, sa v stredu dostal na pripomienkovanie aj materiál, ktorý podrobne opisuje možné využitie. Samotný koncept pripravovali od februára 2021. Hovoríme tak o prerozdelení historicky najväčšej injekcie európskych peňazí v hodnote 12,6 miliardy eur, k čomu má Slovensko pridať z rozpočtu ďalších 2,9 miliardy.
Odborníci v ňom už teraz vidia nedostatky. Kritický je aj Ján Rudolf. Tvrdí, že oproti predošlému obdobiu sa urobili len kozmetické úpravy a dokument, ktorý sa ponáša na svojho predchodcu, mali podľa experta radšej úplne prekopať. „Povýšili sme transparentnosť nadovšetko. Byť najtransparentnejší je síce dobré, ale efektivite čerpania to nepomáha. V tom patríme k najhorším. Z 27 krajín Únie sme v príprave v poslednej päťke,“ povedal Rudolf.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Európa stojí na niekoľkých križovatkách
8. 3. 2010
Podľa Brigity Schmögnerovej, viceprezidentky Európskej banky pre obnovu a rozvoj, stojí Európa na začiatku druhej dekády 21. storočia hneď na niekoľkých križovatkách. Môže si znovu získať srdcia ľudí, alebo sa stane irelevantnou. Realistické odhady ukazujú, že do roku 2020 sa nestihne pohnúť ďaleko, a v istom zmysle slova bude na viacerých z týchto križovatiek ešte stáť.
Prvou križovatkou v súčasnosti je, či Európa opäť uspeje v snahe o opätovné získanie sŕdc ľudí a vnútornej sily, ktorý z toho vychádza, alebo stratí pre európskych občanov relevantnosť.
Rastúci skepticizmus voči EÚ signalizujú nízka účasť na európskych voľbách v roku 2009, dominancia lokálnych a národných tém aj prítomnosť krajne pravicových strán v Európskom parlamente. Ak sa EÚ chce pohnúť pozitívnym smerom, viac sa musí zamerať na oblasti, ktoré sú pre obyčajných ľudí dôležité: zamestnanosť, zdravotná starostlivosť, vzdelávania, ktoré sú prioritami v každej členskej krajine, ako aj nelegálna migrácia, klimatické zmeny, životné prostredie a finančná regulácia, ktoré viac trápia štáty EÚ-15. Napriek tomu, že mnohé z týchto otázok sú v kompetencii vlád, dominantnejšiu pozíciu by mala prebrať koordinácia medzi členskými krajinami. Je potrebné dohodnúť sa na minimálnych štandardoch a napĺňať ich.
Druhou križovatkou súčasnosti je, či sa EÚ stane opäť otvorenou ďalším rozšíreniam, alebo nemožno do roku 2020 očakávať žiadne podstatné rozšírenie Únie. Rastúci nesúhlas s prijímáním nových členov sa dá do istej miery pripísať hospodářským problémom. Brigita Schmögnerová dúfa, že tento trend bude zvrátený a krátko po kríze entuziazmus pre rozširovanie EÚ opäť narastie.
Treťou križovatkou je, aby EÚ urobila všetko, čo je v jej silách, pre získanie dôležitosti ako globálny hráč v svetovej ekonomike, v klimatických rokovaniach, či v oblasti globálnej bezpečnosti. Inak bude marginalizovaná a paralyzovaná, bude divákom prechodu moci na G2 a krajiny BRIC. EÚ nebude moct formovať globálne pravidlá, ak je rozdelená v kľúčových otázkach a jej rozhodovanie je neefektívne.
EÚ je stále atraktívnou v mnohých oblastech. Jej environmentálny, sociálny a politický model garantuje mier, demokraciu a prosperitu. Atraktívne sú jej záväzky v boji proti klimatickým zmenám a za vymazanie globálnej chudoby, jej mäkká moc a pod. Lídri EÚ však musia prijať správne rozhodnutia, aby sa EÚ stala relevantnejšou dovnútra a globálne. Čas sa rýchlo míňa.
Hedžové fondy sú v nemilosti
5. 3. 2010
Väčšina členských štátov je naklonená novému regulačnému rámcu, ktorý by aktivitu hedžových fondov obmedzil. Ministri financií v polovici marca rozhodnú. O kompromisoch týkajúcich sa návrhu smernice o správcoch fondov alternatívneho investovania včera rokovali diplomati. Ministri by text mohli odobriť už 16. marca.
Kampaň proti direktíve vedie najmä Veľká Británia. Označuje ju za protekcionistickú a drakonickú. Britskí diplomati sú však ochotní text podpísať, pokiaľ bude obsahovať viacero výnimiek.
Členské štáty sa dohadujú predovšetkým o tom, ktoré fondy by smernica mala pokrývať – všetky alebo len tie, ktoré sú svojou veľkosťou pre ekonomiku relevantné. Aj v tejto otázke Briti zaujali jasné stanovisko a skupinu G20 na summite v Pittsburghu vyzvali, aby sa európske pravidlá vzťahovali len na hospodársky významné fondy a nie malé, ktoré majú problémy pre krízu.
Opačný je názor Nemcov, Francúzov a Talianov. Podľa zdrojov budú na národnej úrovni môcť členské štáty využiť výnimky, čo by znamenalo, že fondy s aktívami s hodnotou nižšou ako 100 miliónov eur by unikli európskym obmedzeniam. Miernejšie pravidlá pravdepodobne budú platiť aj pre špekulatívne fondy s aktívami nižšími ako 500 miliónov eur. Diplomati si pravdepodobne uvedomili, že pokiaľ by sa smernica vzťahovala na všetky fondy bez ohľadu na veľkosti, mohla by poškodiť krajiny s málo vyvinutými alebo len malými fondmi.
Kompromis bol dosiahnutý aj v otázke depozitárov – kde sa budú uskladňovať prostriedky fondov. Kým Nemci, Francúzi a Taliani presadzovali prísne obmedzený počet inštitúcií, Briti poukázali, že takto by mohli vzniknúť veľké monopoly, a tento argument zavážil.
Pokiaľ ide o fondy z tretích krajín, podliehajúce miernejším pravidlám, smernica chce obmedziť ich aktivity v rámci európskych fondov. Ani tento bod nemá čo zablokovať a to, že sú proti nemu Česi, Briti, Íri, Fíni a Švédi, nestačí na zastavenie tohto pravidla.
Nový spôsob označovania potravín
4. 3. 2010
V súčasnosti sa poslanci pripravujú na hlasovanie o novom spôsobe označovania potravín. Výrobcovia sa obávajú, že kvôli kompromisom na poslednú chvíľu sa budú na etiketách zobrazovať až dva typy nutričných údajov a tým dôjde k zahlteniu spotrebiteľa informáciami.
Potravinárske odvetvie a spotrebiteľské skupiny síce v princípe súhlasia, že je potrebné zaviesť určitú povinnú formu značenia potravín, ale nevedia sa dohodnúť na tom, aké konkrétne informácie by mali byť uvedené na etiketách.
Zatiaľ čo spotrebitelia požadujú viditeľné údaje o množstve soli, cukru, celkového a nasýteného tuku, výrobcovia by dali prednosť tomu, keby sa na etiketách radšej uvádzali informácie o energetickej hodnote výrobku – obsahu kalórií – s tým, že uvedenie ďalších informácií by bolo na individuálnom rozhodnutí spoločností.
Sporné je aj to, či údaje o nutričnom obsahu jednotlivých potravín uvádzať v prepočte na 100 gramov alebo na jedno balenie. Pri potravinách ako jogurty či čokoládové tyčinky panuje zhoda, že praktickejší je prepočet na jedno balenie.
Zhoda medzi zákonodarcami, spotrebiteľmi a výrobcami panuje v tom, že samoregulácia nie je efektívnym spôsobom ako zaistiť, aby sa na etikete nachádzali potrebné nutričné informácie.
Napriek tomu, že hlavní výrobcovia investovali do zlepšenia týchto údajov nemálo prostriedkov, nie všade sa podarilo uplatniť uvádzanie údajov v dostatočnom rozsahu. Niektoré spoločnosti etikety a informácie na nich dokonca využívajú k vytváraniu marketingovej výhody oproti konkurencii.
Stratégia Európa 2020
3. 3. 2010
Exekutíva dnes zverejnila stratégiu Európa 2020. Stratégia je zameraná na tri kľúčové faktory – inteligentný, udržateľný a inkluzívny rast. Stratégia zároveň stanovila päť cieľov, ktoré určujú, kde by EÚ mala pokročiť do roku 2020.
Nový hospodársky plán Európa 2020, ktorý dnes zverejnila Európska komisia, nahradí súčasnú Lisabonskú stratégiu. Komisia vyzvala členské štáty, aby sa poučili zo súčasnej krízy a pri napĺňaní cieľov vzájomne spolupracovali. Ak pracujeme spoločne sme silnejší. Úspešné východisko z krízy závisí od úzkej koordinácie v oblasti hospodárskej politiky. Ak by sme tak nepostupovali, mohlo by to viesť k „stratenému desaťročiu“ relatívneho úpadku, trvalej strate rastu a štrukturálne vysokej nezamestnanosti.
Európa 2020 je postavená na troch vzájomne prepojených prioritných oblastiach: 1. inteligentnom raste, rozvoji hospodárstva založeného na znalostiach a inováciách, 2. udržateľnom raste podporujúcom nízkoemisné konkurencieschopné hospodárstvo s efektívnou spotrebou zdrojov a 3. inkluzívnom raste podporujúcom vysokú zamestnanosť, sociálnu a územnú súdržnosť.
Do roku 2020 by podľa exekutívy mala Európa splniť päť hlavných cieľov: 1. Dosiahnuť 75 %-nú mieru zamestnanosti obyvateľov vo veku 20 – 64 rokov. 2. Dosiahnuť úroveň investícií do výskumu a vývoja vo výške 3 % HDP EÚ. 3. Dosiahnuť obmedzenie emisií CO2 o 20 % a zvýšenie podielu obnoviteľných zdrojov energie na 20 % a zároveň znížiť spotreby energie o 20 %. 4. Pod 10 % znížiť podiel ľudí, ktorí predčasne ukončia školskú dochádzku a dosiahnuť, aby minimálne 40 % mladých ľudí malo vysokoškolské vzdelanie. 5. Znížiť o 20 miliónov počet ľudí ohrozených chudobou.
Európska komisia zároveň stanovila program pozostávajúci z hlavných iniciatív na budúce obdobie.
Na summite 25. a 26. marca 2020 európski lídri rozhodnú o hlavnom smerovaní hospodárskej politiky na základe predloženého návrhu.